لغو سفر وزرای صهیونیستی به عربستان سعودی

عربستان سعودی صدور روادید برای وزرای صهیونیستی را به صورت عمدی به تاخیر انداخت.
کد خبر: ۶۱۴۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵ - 05September 2023

لغو سفر وزرای صهیونیستی به عربستان سعودیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از المیادین، رسانه‌های اسرائیلی روز دوشنبه گزارش دادند که مقامات سعودی در اعطای روادید به وزرای رژیم اسرائیل برای شرکت در کنفرانس یونسکو تعلل ایجاد کرده‌اند.

کنفرانس یونسکو در عربستان قرار است هفته آینده برگزار شود و به تعویق افتادن صدور روادید برای وزیران اسرائیلی باعث شد تا آن‌ها حضور خود را در این جلسه لغو کنند.

شبکه ۱۳ اسرائیل نیز به نقل از منابع بلندپایه تل آویو اعلام کرد که «الی کوهن»، وزیر امور خارجه اسرائیل و «یوآو کیش»، وزیر آموزش و پرورش قرار بود برای شرکت در این کنفرانس وارد عربستان شوند، اما اسرائیلی‌ها تصمیم گرفتند به دلیل تعلل عربستان، شرکت خود را لغو کنند.

مفسر امور سیاسی شبکه ۱۳ مدعی شد که تصمیم اسرائیل به توصیه آمریکا و پس از گفتگو بین منابع آمریکایی و اسرائیلی در هفته‌های اخیر گرفته شده است و نشان می‌دهد که حضور اسرائیل در عربستان سعودی «نابه‌هنگام است و ریاض را در وضعیت مساعدی قرار ندارد.»

این کانال اسرائیلی در بحبوحه ادامه گفتگو‌ها برای عادی سازی روابط بین ریاض و تل آویو، رفتار اخیر عربستان سعودی در برابر اسرائیل را یک نشان قرمز برای عادی سازی روابط دو طرف توصیف کرد. این کانال خاطرنشان کرد، اگرچه وزرای اسرائیلی به عربستان سعودی نمی‌روند، اما برخی نهاد‌های پایین رتبه در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

این رفتار عربستان سعودی در برابر اسرائیل مدت کوتاهی پس از آن صورت می‌گیرد که آکسیوس از سفر برنامه ریزی شده «برت مک گورک»، هماهنگ کننده کاخ سفید برای خاورمیانه و شمال آفریقا، به عربستان سعودی خبر داد. این وب‌سایت به نقل از چهار منبع آمریکایی و فلسطینی آشنا به این موضوع نوشت که «انتظار می‌رود مک‌گورک این هفته به عربستان سعودی سفر کند تا با مقامات بلندپایه فلسطینی دیدار کند و درباره یک مؤلفه بالقوه فلسطینی و یک توافق بزرگ بین آمریکا و عربستان سعودی گفتگو کند.»

به گفته این منابع، «مک گورک قرار است در عربستان سعودی با حسین الشیخ، معاون محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، ماجد فرج، رئیس اطلاعات فلسطین و مجدی خلدی، مشاور دیپلماتیک عباس، دیدار کند.»

هفته گذشته، وال استریت ژورنال گزارش داده بود که عربستان سعودی به دنبال از سرگیری کمک‌های مالی به تشکیلات خودگردان فلسطین است، مشروط بر اینکه مقامات فلسطینی «گروه‌های شبه نظامی را سرکوب کنند و خشونت‌ها در کرانه باختری را مهار کنند.»

اعتقاد بر این است که اقدام عربستان سعودی بخشی از تلاش ملموس این کشور برای مشروعیت بخشیدن به هر گونه توافق نهایی با اشغالگران اسرائیلی است. به گزارش وال استریت ژورنال، ریاض معتقد است در ازای تأمین مالی تشکیلات خودگردان فلسطین می‌تواند منتقدانی را که ریاض را به «قربانی کردن» مردم فلسطین از طریق عادی سازی روابط با تل آویو متهم می‌کنند، پس بزند.

وال استریت ژورنال همچنین به نقل از مقامات سعودی و فلسطینی نوشت: «تشکیلات خودگردان فلسطین هفته آینده هیئتی بلندپایه را به عربستان سعودی اعزام خواهد کرد تا با مقامات سعودی درباره آنچه پادشاهی می‌تواند در گفتگو با اسرائیل انجام دهد و امید‌ها برای ایجاد یک کشور فلسطینی را تقویت کند، گفتگو کند.»

گزارش وال استریت ژورنال با گزارش واشنگتن پست از دشواری دستیابی به توافق عادی سازی عربستان و اسرائیل همزمان شده است. در این گزارش نیز به برخی دشواری‌های عادی سازی روابط ریاض و تل آویو اشاره شده بود.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها