دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

رسانه‌های معاند در باتلاق فساد اخلاقی و مالی

جدایی اخیر چندین نفر از پرسنل شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان اینترنشنال و بیان علت این قطع همکاری حاکی از فساد اخلاقی گسترده و پولشویی قابل توجه در این شبکه خبری تلویزیونی است.
کد خبر: ۶۱۵۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۰ - 09September 2023

اینترنشنال در باتلاق فساد جنسی و پولشویی/ آغاز دعوا‌های گسترده در این شبکه ماهواره‌ایگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: پس از جدایی «سیما ثابت» مجری شبکه اینترنشنال از این شبکه که با توئیتی نوشت: «از تلویزیون ایران اینترنشنال استعفا دادم و تعطیلی و پایان کار برنامه «چشم‌انداز با سیما ثابت» را اعلام می‌کنم. ناگزیر شدم بین کار در شرایطی خاص و کرامت انسانی، دومی را انتخاب کنم.» شاهد گشوده شدن ابعاد جدیدی از وقایع و رویداد‌های پشت صحنه این شبکه خبری ماهواره‌ای فارسی زبان هستیم.

البته فساد اخلاقی و پولشویی تنها دلایل بحران فعلی در این شبکه خبری ماهواره‌ای فارسی زبان نیست، زیرا کمی قبل از اینکه این مسائل دامنگیر کارکنان و مجریان این شبکه تلویزیونی شود، اختلافات سیاسی و فکری موجب بروز درگیری‌هایی در پشت صحنه این شبکه شده بود که تاثیر خود را بر روند و کیفیت پخش برنامه‌های آن نیز گذاشته بود. نمونه اینکه در فایل صوتی افشا شده که به «سیما ثابت» نسبت داده می‌شود گفته شده است که «گروه زیادی از اساتید دانشگاه در لندن موافق این هستند که جمهوری اسلامی باید بماند و بهترین گزینه برای این کشور همین است.»

این موضوع خود بیانگر اختلافات عظیم و ریشه‌ای سیاسی و فکری در میان کارکنان شبکه ماهواره‌ای اینترنشنال است به صورتی که وجود این سطح از اختلاف نظر‌ها موجب شده نتوانند همانند گذشته با یکدیگر در این شبکه فعالیت و همکاری کنند. بر همین اساس است که در چند ماه اخیر شاهد جدایی، قطع همکاری و بعضا اخراج فرد یا افرادی از این شبکه خبری فارسی زبان هستیم.

از طرف دیگر در روز‌های اخیر شاهد بودیم که «فرامرز دادرس» فعال سیاسی اپوزیسیون و کارشناس اینترنشنال در سخنانی افشاگرانه گفت: «چند نفر از اینترنشنال اخراج شدند و به زودی شاهد دعوا‌های گسترده خواهیم بود؛ پولشویی و تجاوز جنسی علت اصلی این درگیری‌ها می‌باشد.» در واقع بیان این موضوع یعنی شبکه خبری ماهواره‌ای فارسی زبان اینترنشنال در بحرانی بی‌سابقه و عمیق فرورفته به نحوی که بر اساس صحبت‌های کارکنان و مجریان آن دست کم در کوتاه مدت راه حلی برای برون رفت از این بحران را برای این شبکه خبری متصور نیست.

البته این موارد و موضوعات تمام حاشیه‌های اطراف شبکه خبری ماهواره‌ای فارسی زبان اینترنشنال نیست، زیرا این شبکه ضدانقلاب از نخستین روز آغاز فعالیت‌های خود با حاشیه‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کرد. برای نمونه بهتر است که بدانیم این شبکه تلوزیونی تعداد زیادی از ایرانیان مقیم خارج ازجمله فعالان حقوق بشر را استخدام کرده بود تا از آن‌ها به عنوان کارمند این شبکه و هم به عنوان کارشناسان استفاده کند. اما پس از مشخص شدن وابستگی مالی این شبکه به کشور و افرادی خاص خانواده‌های این افراد نسبت به فعالیت بستگان خود در این شبکه ابراز نگرانی کرده و لب به اعتراض گشودند. ضمن اینکه با مشخص شدن پشت‌پرده گردانندگان این شبکه و همچنین اقدامات و فعالیت‌های تروریستی این شبکه در اغتشاشات پاییز سال گذشته بیش از پیش شاهد افزایش اختلافات و چنددستگی‌ها در این شبکه تلویزیونی بودیم.

حال نکته جالب توجه اینکه برخی از کارکنان و پرسنل شبکه اینترنشنال در مصاحبه‌هایی که با «گاردین» داشتند به این نکته بسیار مهم و تعجب برانگیز اشاره کرده بودند که مسئولان این شکه در زمان جذب آنها به دروغ وابستگی این شبکه به کشور و افرادی خاص را کتمان کرده بودند. زیرا اگر آن‌ها از ابتدا در جریان ماجرای حمایت و حامیان مالی و فکری این شبکه ماهواره‌ای بودند اصلا با آن‌ها وارد هیچگونه همکاری نمی‌شدند.

موضوع دیگری که اغلب کارکنان و پرسنل جدا شده از شبکه ماهواره‌ای خبری فارسی زبان اینترنشنال به آن اشاره کردند ذکر این موضوع است که یکی از اهداف فعالیت این شبکه تحریک اختلافات قومی و تبلیغ فرقه گرایی است. این موضوع را یکی از کارکنان جدا شده از این شبکه تلویزیونی به «گاردین» گفته بود. او در بخشی از سخنان خود به این مهم اشاره کرد که «می‌توانم بگویم که تلویزیون ایران اینترنشنال به سکویی برای دامن زدن به تعصبات قومی و فرقه‌گرایی مبدل شده‌است.»

از طرفی یکی دیگر از کارمندان سابق شبکه با اشاره به اینکه کارکنان شبکه در مخمصه گیر افتاده‌اند گفته «تازه فهمیده‌اند که حقیقت ماجرا را به آن‌ها نگفته‌اند، که نمی‌دانستند حقوقشان را از چه محلی می‌پردازند. اما در عین حال نمی‌توانند فوراً استعفا دهند یا شغلشان را ترک کنند، چون طبق قراردادهایشان باید غرامت بپردازند. برخی هم برای ادامه اقامت در لندن، به ویزای حمایت کارفرما، محتاج هستند.»

در پایان باید گفت مسائل، مشکلات و حاشیه‌های پیرامون شبکه تلویزیونی اینترنشنال هرچه که باشد ناشی از عملکرد غیر حرفه‌ای و تروریستی آن است. این شبکه آنقدر غیر حرفه‌ای و آماتور فعالیت‌های خود را آغاز کرده و تا امروز ادامه داده که حالا که چشم بازمی‌کنند خود در گرفتار در انواع اقسام فساد‌های اخلاقی و پولشویی می‌بینند و با تداوم روند فعلی فقط یک گزینه در انتظار این شبکه خواهد بود و آن تعطیلی برای همیشه است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار