هشدار قزاقستان درباره رشد تروریسم از داخل افغانستان

قزاقستان هشدار داد که تهدید تروریسم از داخل افغانستان همچنان پابرجاست و این کشور مرکز جذب گروه‌های تروریستی بین‌المللی است.
کد خبر: ۶۱۵۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰ - 09September 2023

هشدار قزاقستان درباره رشد تروریسم از داخل افغانستانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از ایندیپندنت، «روسلان سیسمبایف»، معاون کمیته امنیت ملی قزاقستان هشدار داده است که امکان گسترش تهدید تروریسم از افغانستان به کشور‌های عضو سازمان شانگ‌های وجود دارد.

این مقام قزاقستان در نشست چهلم شورای سازمان همکاری‌های شانگ‌های در شهر آستانه تاکید کرد که طالبان پس از برگشت به قدرت در ایجاد سیستم حکومت‌داری «ناموفق» بوده‌اند. او هشدار داد که امکانات تروریستی در افغانستان باقی مانده است.

سیسمبایف گفت: «طالبان که در سال ۲۰۲۱ به قدرت رسیدند نتوانستند نظام مؤثر حکومتی ایجاد کنند و نظارت مناسب بر امنیت را تضمین کنند.»

معاون کمیته امنیت ملی قزاقستان تصریح کرد: «شاخه خراسان داعش با پتانسیل رو به رشد خود در افغانستان بزرگ‌ترین تهدید است. داعش به نمایندگی‌های دیپلماتیک روسیه و پاکستان حمله کرد. اعضای آن شهروندان چینی را در یک هتل در کابل کشتند. رهبران این سازمان مرتب هم علیه همه کشور‌ها از جمله علیه روسیه و چین و پاکستان دعوت به جهاد می‌کنند.»

سیسمبایف گفت که القاعده در افغانستان مستقر است و شمار شبه‌نظامیان آن به ۵۰۰ تن رسیده است: «داعش و القاعده بخشی از قلمرو را زیر سلطه دارند، اما کاملاً قادر به انجام حمله‌های گسترده و پیچیده‌اند. به‌طور کلی، وضع کنونی تهدیدی واقعی برای اجرای پروژه‌های بزرگ در قلمرو کشور‌های سازمان همکاری شانگ‌های است.»

این ادعای مقام قراقستان در حالی مطرح شده که همزمان دو مقام ارشد آمریکایی ادعا کردند که بعید به نظر می‌رسد شبکه القاعده در افغانستان و پاکستان دوباره احیا شود. سی‌ان‌ان به‌نقل از این دو مقام نوشت که عملیات طالبان علیه داعش باعث کاهش حضور آن گروه شده است، اما تهدید داعش همچنان پابرجا است. این دو مقام آمریکایی در گفتگو با خبرنگاران ارزیابی خوش‌بینانه‌ای از وضعیت تروریسم در افغانستان ارائه و ادعا کردند که با پایان یافتن حضور آمریکا در افغانستان در اوت ۲۰۲۱، حضور گروه‌های تروریستی رو به کاهش یافته است. این دو مقام آمریکایی ادعا کردند که داعش زیر فشار طالبان است و به همین علت بسیاری از رهبران کلیدی این گروه در ماه‌های اخیر از افغانستان گریخته‌اند.

داعش برای نخستین‌بار در ژانویه ۲۰۱۵ در کلیپی تصویری تشکیل شاخه ولایت خراسان خود در افغانستان و پاکستان را به شکل رسمی اعلام کرد. این گروه تروریستی در نیمه نخست سال ۲۰۱۵ موفق شد کنترل مناطق وسیعی از سرزمین‌های شرق ولایت ننگرهار را در دست بگیرد. اما قدرت‌گیری داعش در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ با واکنش دولت مرکزی پیشین و گروه طالبان مواجه شد. دولت سابق افغانستان با کمک نیرو‌های ناتو حملات خود علیه داعش را در سال ۲۰۱۹ گسترش داد و توانست بسیاری از عناصر آن را به هلاکت برساند. به طوری که اشرف غنی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان در نوامبر ۲۰۱۹ شکست داعش در افغانستان را اعلام نمود.

اما این گروه تروریستی توانست با بهره‌برداری از تنش‌های داخلی فعالیت‌های خود را از سال ۲۰۲۰ از سربگیرد. در حمله اوت ۲۰۲۰ داعش به زندان ننگرهار، نزدیک به ۳۰۰ زندانی فرار کردند که بیشتر آن‌ها از اعضای این گروه تروریستی بودند. در حمله عامل انتحاری داعش به فرودگاه کابل در اوت ۲۰۲۱ که از این حادثه به عنوان خونین‌ترین و خشن‌ترین حمله تروریستی بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر یاد می‌شود، حدود ۱۰۳ نفر ازجمله ۱۳ سرباز آمریکایی کشته شدند.

با این حال طالبان پس از رسیدن به قدرت اعلام کرد به زودی گروه تروریستی داعش را در سراسر افغانستان ریشه‌کن خواهد کرد.

طالبان بار‌ها ادعا کرده است که داعش در افغانستان توانایی تخریبی خود را از دست داده است، اما تحولات سه ماه گذشته نشان می‌دهد که گروه تروریستی داعش همچنان از قدرت کافی برای ناامن و بی‌ثبات‌سازی افغانستان برخوردار است. طی دو ماه گذشته حملات تروریستی گروه داعش در افغانستان شدت بیشتری به خود گرفته است. در آخرین و مهم‌ترین موارد، گروه داعش با یک حمله انتحاری، نثار احمد احمدی، معاون والی طالبان در بدخشان را ترور کرد. دو روز بعد در مراسم ختم نثار احمد در بدخشان، گروه داعش بار دیگر مهاجم انتحاری را به این مراسم فرستاد که در نتیجه آن صفی‌الله صمیم، فرمانده پیشین این گروه در بغلان کشته شد. علاوه بر آن، منابع محلی تاکید کردند که در این حادثه ۱۸ فرد دیگر نیز کشته شده و بیش از ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند.

داعش همچنین مسئولیت کشتن والی طالبان در بلخ و دو حمله دیگر در مقابل وزارت خارجه طالبان در کابل را نیز به عهده گرفته است. علاوه بر این، داعش در دو سال اخیر، مسئولیت چندین حمله مرگبار به مراکز آموزشی، مساجد و مراسم مذهبی شیعیان افغانستان را نیز به عهده گرفته است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار