رئیس دانشگاه تبریز:

حرکت به سمت مرجعیت علمی در سطح منطقه و جهان ضروری است

«نصراله‌زاده» با تاکید بر اینکه با انجام پژوهش و تحقیق می‌خواهیم پرده از چهره بی نهایت عالم حقایق هستی برداریم، گفت: تولید علم و فناوری در دانشگاه‌ها باید نیاز محور باشد و بتواند نیاز واقعی مردم، جامعه و صنعت را برطرف کند.
کد خبر: ۶۱۵۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱ - 11September 2023

حرکت به سمت مرجعیت علمی در سطح منطقه و جهان ضروری استبه گزارش دفاع‌پرس از آذربایجان‌ شرقی، «صفر نصرالله‌زاده» رئیس دانشگاه تبریز امروز در نخستین گردهمایی مدیران و موسسان واحدهای پژوهشی دانشگاه تبریز، اظهار داشت: امیدواریم با کمک و تلاش شما عزیزان و با برگزاری این گونه گردهمایی‌ها به نتایج مفید و خوبی برای پیشبرد و توسعه دانشگاه با توجه به برنامه‌های راهبردی و کلان این دانشگاه دست یابیم.

وی با طرح این پرسش که ما با تحقیق و پژوهش دنبال چه چیزی هستیم؟ تصریح کرد: در واقع با پژوهش و تحقیق به دنبال نشان دادن عظمت حقایق هستی، هستیم که حجم و گستره آن بی نهایت است.

این مسئول با تاکید بر اینکه با انجام پژوهش و تحقیق می‌خواهیم پرده از چهره بی نهایت عالم حقایق هستی برداریم، افزود: تولید علم و فناوری در دانشگاه‌ها باید نیاز محور باشد و بتواند نیاز واقعی مردم، جامعه و صنعت را برطرف کند.

نصراله‌زاده، هدف سازی و هدفمند نمودن تولید علم و فناوری در کشور را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: حرکت به سمت مرجعیت علمی در سطح منطقه و جهان با توجه به سیاستگذاری‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه تولید علم و فناوری باید بتواند نیازها و مشکلات بومی، محلی، ملی و منطقه‌ای را برطرف کند، عنوان کرد: تولید علم نافع از دیگر وظایف و رسالت‌های دانشگاه‌ها و دیگر مراکز تولید علم و فناوری برای شکوفایی و پیشرفت همه جانبه کشورمان در عرصه‌های مختلف است.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه این دانشگاه در سال‌های اخیر با تلاش‌های همه دانشگاهیان و به خصوص با تلاش شما عزیزان در تولید علم و مقاله، در وضعیت و جایگاه بهتری قرار دارد، ولی با این وجود کافی نیست، یادآور شد: دانشگاه تبریز باید در تولید فناوری با توجه به نیاز جامعه و صنعت نیز پیشگام باشد و ما نیز برای رسیدن به این اهداف از واحدهای پژوهشی این دانشگاه حمایت و پشتیبانی‌های لازم را انجام خواهیم داد.

حرکت به سمت توسعه دیپلماسی علمی و مرجعیت علمی از برنامه‌های مهم راهبردی و کلان دانشگاه تبریز است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز نیز در این گردهمایی ضمن ابراز قدردانی از تلاش‌ها و زحمات مدیران و موسسان واحدهای پژوهشی برای توسعه و اعتلای این دانشگاه، گفت: با برگزاری این گردهمایی و با تبادل نظر و اندیشه و آسیب شناسی می‌خواهیم با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متنوع موجود در واحدهای پژوهشی این دانشگاه، در راستای ارتقای دانشگاه گام‌های موثری برداریم.

«جلال شیری» با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر تغییر و تحولات اساسی در واحدهای پژوهشی با توجه با برنامه‌ها و سیاست گذاری‌های ابلاغی وزارت عتف و برنامه‌های راهبردی و کلان دانشگاه تبریز صورت گرفته است، افزود: ما با توجه به ظرفیت‌هایی که در واحدهای پژوهشی بخش‌های مختلف و با توجه به این پتانسیل‌ها و توانمندی‌ها به دنبال حل مسائل و رفع نیازهای جامعه و صنعت هستیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز حرکت به سمت توسعه دیپلماسی علمی و مرجعیت علمی را از دیگر برنامه‌های مهم راهبردی و کلان این دانشگاه برای واحدهای پژوهشی عنوان کرد و یادآور شد: توجه به توسعه کمی و کیفی، ایجاد تحول و پویایی از دیگر برنامه‌ها و سیاستگذاری‌های این معاونت برای واحدهای پژوهشی است.

دانشگاه برای ارتقاء و توسعه همه جانبه خود، نیازمند سیاستگذاری و برنامه ریزی است

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز هم در این گردهمایی با تاکید بر اینکه دانشگاه با توجه به اقدامات و برنامه ریزی‌های راهبردی و کلانی که در نظر دارد باید در تمامی بخش‌ها از جمله حوزه‌های پژوهشی و آموزشی توسعه و رشد داشته باشد، خاطر نشان کرد: دانشگاه برای ارتقاء و توسعه همه جانبه خود، نیازمند سیاستگذاری و برنامه ریزی است.

«غلامرضا حجتی» افزود: آموزش و پژوهش ارتباط نزدیکی با هم دارند و ضروری است اقدامات و برنامه ریزی‌های کلان دو حوزه در راستای ارتقای دانشگاه صورت گیرد.  

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز گفت: در سال‌های اخیر اقدامات و حرکت‌های خوبی در زمینه تحول و توسعه حوزه پژوهش و آموزش این دانشگاه صورت گرفته که به یقین با برگزاری چنین گردهمایی‌هایی و تبادل نظر و اندیشه مدیران و کارشناسان می‌توان در آینده نتایج درخشان آن را مشاهده کرد.

هم اندیشی، تبادل نظر و آسیب شناسی عملکرد واحدهای مختلف پژوهشی از اهداف این گردهمایی است

مدیر امور پژوهش دانشگاه تبریز نیز با ارائه گزارشی بیان داشت: نخستین گردهمایی مدیران و موسسان واحدهای پژوهشی در جهت هم اندیشی، تبادل نظر و آسیب شناسی عملکرد این واحدها برگزار می‌شود.

«ابوالفضل مجنونی هریس» افزود: بحث‌هایی در خصوص وظایف، قوانین و اختیارات و انتظارات از مراکز تحقیقاتی در این گردهمایی صورت می‌گیرد که بحث در مورد این گونه مسائل برای انسجام بخشی و هماهنگی بین بدنه مدیریتی دانشگاه و واحدهای پژوهشی ضروری است.

وی ادامه داد: دانشگاه تبریز بر اساس شیوه نامه جدید تاسیس واحدهای پژوهشی، تعداد هفت آزمایشگاه تحقیقاتی، یک هسته پژوهشی، ۲۷ گروه پژوهشی، چهار مرکز و پنج پژوهشکده تاسیس شده که حدود ۱۶۰ نفر از اعضای هیات علمی به صورت اعضای شاخص و عادی در این مراکز مشغول به فعالیت هستند.

مدیر امور پژوهش دانشگاه تبریز با اشاره به نوپا بودن تعدادی از این مراکز، گفت: ۲۵ درصد قراردادهای برون دانشگاهی توسط این موسسات و مراکز در حال انجام است و در سال گذشته نیز در راستای اجرای برنامه راهبردی دانشگاه و ارتقای اثرگذار و مرجعیت علمی، مدیریت امور پژوهشی این دانشگاه با تاسیس ۱۸ واحد پژوهشی جدید موافقت کرده است.

وی افزود: این مدیریت همچنین بر رعایت مفاد شیوه‌نامه تاسیس و ادامه فعالیت این واحدها در دستورالعمل گرنت و تخفیف در بالاسری پروژه‌های برون دانشگاهی نیز حمایت‌هایی را از این واحدها انجام داده است.

مجنونی هریس با اشاره به نقشه راه آینده و چشم انداز این واحدها، گفت: ارتقای کیفیت و هم افزایی فعالیت‌های پژوهشی، استفاده بهینه از نیروی متخصص برای تشکیل گروه‌های پژوهشی کارآمد، تنوع بخشی به منابع مالی دانشگاه، بسترسازی برای هدایت پژوهش‌ها برای پاسخگویی به نیازهای جامعه و کاربردی شدن دستاوردهای پژوهشی از جمله اهداف تشکلیل این واحدها است.

در بخش دیگری از این گردهمایی، محمد علی پرغو به معرفی و گزارش عملکرد موسسه تاریخ و فرهنگ ایران، دکتر داود مختاری به معرفی شاخص‌های ارزیابی واحدهای پژوهشی، دکتر ساجده محمدی عارف به معرفی و گزارش عملکرد پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی، دکتر هاشم رستم زاده به معرفی و گزارش عملکرد پژوهشکده ریزگردشناسی، دکتر مهدی عباپور به معرفی و گزارش عملکرد پژوهشکده سیستم های انرژی و دکتر صدرا کریم زاده نیز به معرفی و گزارش عملکرد آزمایشگاه سنجش از دور پرداختند.

تبادل نظر و آسیب شناسی فعالیت‌ها و شرکت در برنامه آسمان مجازی و ابعاد کهکشان در محل رصدخانه پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی از دیگر برنامه‌های این گردهمایی یک روزه بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها