در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

مدیر موسسه فرهنگی جبل‌الصبر: تبعیت از ولایت فقیه؛ توصیه دبیرکل حزب‌الله لبنان به مردم ایران/ رهبر معظم انقلاب اسلامی پرچمدار زنده نگه‌داشتن دفاع مقدس هستند

حجت‌الاسلام «طباطبایی اشکذری» گفت: چندی پیش در دیداری که با دبیرکل حزب‌الله لبنان داشتیم. به ایشان گفته شد که پس از بازگشت، از طرف شما خطاب به مردم ایران چه بگوییم؟ دبیرکل حزب‌الله لبنان در پاسخ به این سئوال گفت: «به مردم ایران بگویید که دست خود را از دست حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای رها نکنند».
کد خبر: ۶۱۶۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱ - 13September 2023

حجت‌الاسلام «سید ابوالفضل طباطبایی اشکذری» مدیر موسسه فرهنگی جبل‌الصبر در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد، با بیان اینکه درک دوران دفاع مقدس و مقاومت یک توفیق بزرگی است که باید برای این دو نعمت به درگاه خداوند شکرگزار باشیم، اظهار داشت: درباره اهمیت دفاع مقدس؛ باید همان اشاره معروف رهبر معظم انقلاب اسلامی را متذکر شد؛ ایشان این دوران را به معدن تعبیر و تفسیر می‌کنند. معدن باید هم مورد اکتشاف قرار بگیرد و هم مورد استخراج و بعد از این مراحل؛ مورد بهره‌برداری واقع شود. این سه مرحله بایستی در معادن فرهنگی نیز مدنظر قرار بگیرند.

وی افزود: بر اساس شواهد موجود؛ در حوزه دفاع مقدس، هنوز در مرحله اکتشاف قرار داریم و استخراج از این حوزه هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد؛ هرچند در طول ۴۳ سال اخیر در حوزه دفاع مقدس کارهای فراوانی صورت گرفته است.

مدیر موسسه فرهنگی جبل‌الصبر یادآور شد: پرچم زنده نگه‌داشتن جریان دفاع مقدس در این سال‌ها بر دوش رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و اقداماتی که تا به امروز انجام شده، مرهون پیگیری‌های ایشان در جلسات مختلف است.

طباطبایی اشکذری با اشاره به تقریظات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب‌های دفاع مقدس، گفت: این اقدام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بیشتر به جهت معرفی آن کتب است. چراکه هر کتابی بعد از گذراندن مرحله چاپ باید معرفی شود. مساجد این قابلیت را دارند که پایگاه معرفی کتاب‌های دفاع مقدس با همین محوریت باشند. در این حوزه موضوعی؛ همانند سایر حوزه‌های دیگر، بخشی از کار را بایستی برون‌سپاری کرد.

مدیر موسسه فرهنگی جبل‌الصبر: تبعیت از ولایت فقیه؛ توصیه دبیرکل حزب‌الله لبنان به مردم ایران/ رهبر معظم انقلاب اسلامی پرچمدار زنده نگه‌داشتن دفاع مقدس هستند

وی در ادامه با بیان اینکه تبیین نقش رهبر معظم انقلاب اسلامی در دفاع مقدس از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: چندی پیش در سفری که به کشور لبنان داشتم توفیقی حاصل شد تا به اتفاق آیت‌الله «سید حسن عاملی» نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل با «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان دیداری داشته باشیم. به ایشان گفته شد که ما پس از بازگشت به ایران، از طرف شما خطاب به مردم ایران چه بگوییم؟ دبیرکل حزب‌الله لبنان در پاسخ به این سئوال ابتدا بیش از ۲۰ دقیقه در خصوص نقش رهبر معظم انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف همچون جنگ ۳۳ روزه لبنان و تحولات سوریه صحبت کرد. وی در انتهای سخنان خود گفت: «به مردم ایران بگویید که دست خود را از دست حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای رها نکنند». سید حسن نصرالله چندبار در میانه صحبت گفت: «ما نمی‌توانیم نقش رهبر معظم انقلاب اسلامی را در جنگ ۳۳ روزه به درستی تبیین کنیم». بر مبنای آنچه که ذکرش رفت؛ لازم است که نقش رهبر معظم انقلاب اسلامی در دوران هشت ساله دفاع مقدس نیز تبیین و روایت شود.

نماینده پیشین رهبر معظم انقلاب اسلامی در سوریه با اشاره به اینکه تبیین اقدامات روحانیت در دفاع مقدس و مقاومت؛ مایه خرسندی است، تصریح کرد: برای تبیین نقش روحانیت در دفاع مقدس و دفاع از مظلومیت این صنف، بخصوص در سال‌های اخیر، راهکار وجود دارد که تحقق این مهم از راه‌های گوناگون و با نگاه به تطبیق شرایط و نیاز زمانی، میسر است.

وی با اشاره به اینکه تبیین دفاع مقدس دو بُعد دارد؛ یکی جنایات دشمن و دیگری شرح فضایل مجاهدان، در ادامه تأکید کرد: گاهی در بیان‌مان یک طرف از این دو بعد را بیان می‌کنیم و بعد دیگر را مدنظر قرار نمی‌دهیم بر همین اساس اگر هر دو بُعد را برای مخاطب بیان کردیم؛ در زمره شاگردان حضرت زینب کبری (س) و حضرت سجاد (ع) قرار خواهیم گرفت.

مدیر موسسه فرهنگی جبل‌الصبر بیان داشت: سیاست و برنامه‌ریزی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که تبیین عرصه‌های مختلف دفاع مقدس و مقاومت در بخش‌های گوناگون از جمله کتاب، گفتار و رسانه توامان یکدیگر باشند چراکه وقتی این موضوعات در کنار هم قرار بگیرند؛ به یک مکتب تبدیل می‌شوند.

مدیر موسسه فرهنگی جبل‌الصبر: تبعیت از ولایت فقیه؛ توصیه دبیرکل حزب‌الله لبنان به مردم ایران/ رهبر معظم انقلاب اسلامی پرچمدار زنده نگه‌داشتن دفاع مقدس هستند

طباطبایی اشکذری با بیان اینکه امروز ایران در جامعه جهانی؛ به سمت تمدن نوین اسلامی در حال حرکت است، تأکید کرد: این تمدن در حال حاضر در مرحله جامعه‌سازی و جامعه‌پردازی قرار دارد. یکی از مولفه‎‌های جامعه‌سازی این است که مکتب جهاد، شهادت و ارزش‎ها را در جامعه امروز اجرا و مورد تطبیق قرار بدهیم. اگر از جامعه‌سازی عبور کردیم و نتوانستیم این نکات ارزشی را در مکتب دفاع مقدس؛ تطبیق دهیم، حتماً تمدن نوین اسلامی دارای نقص خواهد بود.

نماینده پیشین رهبر معظم انقلاب اسلامی در سوریه با بیان اینکه خاطره‌نگاری؛ به نوعی تجربه‌نگاری و به بیان دیگر سندسازی است، افزود: سند در نگاه اسلام دارای ارزش است به طوری که روزی حضرت زهرا (س) به دنبال حدیثی از پیامبر (ص) بودند که آن حدیث بر روی برگه کاغذی نوشته شده بود. اما خادمه ایشان، آن برگه یادداشت را پیدا نمی‌کرد. آن حضرت (س) با حالتی توبیخ‌گونه به خادمه خود فرمودند: «این یادداشت به اندازه حسن (ع) و حسین (ع) برای من ارزشمند است!»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار