استقبال آمریکا از سفر هیات انصارالله به عربستان سعودی

وزارت خارجه آمریکا و مشاور امنیت ملی کاخ سفید با انتشار بیانیه‌های جداگانه، از حضور هیات جنبش انصارالله یمن در ریاض به دعوت عربستان سعودی استقبال کردند.
کد خبر: ۶۱۶۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰ - 16September 2023

استقبال آمریکا از سفر هیات انصارالله به عربستان سعودیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس‌، در شرایطی که مقام‌های جنبش انصارالله یمن از ادامه مذاکرات با عربستان سعودی خبر می‌دهند، مقام‌های آمریکایی از حضور هیات صنعاء در ریاض استقبال کردند.

وزارت خارجه آمریکا و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دو بیانیه جداگانه درباره حضور هیات انصارالله یمن در ریاض و گفتگو‌ها با عربستان سعودی اظهارنظر کردند.

عربستان سعودی روز پنجشنبه اعلام کرد که از هیات جنبش انصارالله یمن برای سفر به ریاض و تکمیل مذاکرات در خصوص دستیابی به آتش بس فراگیر در یمن و راه حل سیاسی برای درگیری‌ها در این کشور دعوت کرده است.

به روایت بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی، «در راستای ابتکار سعودی که در ماه مارس ۲۰۲۱ ارائه شده و در راستای تکمیل دیدار‌ها و مذاکراتی که تیم سعودی به ریاست "محمد آل جابر" سفیر عربستان در یمن با دوستان در سلطنت عمان انجام دادند، عربستان از هیات صنعاء برای سفر به این کشور در راستای تکمیل دیدار‌ها و مذاکرات دعوت به عمل آورده است».

طبق گزارش رسانه‌ها، روز پنجشنبه و تنها دو روز پس از سفر ناگهانی «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی به مسقط پایتخت عمان، هیأت میانجیگر عمان همراه با «محمد عبدالسلام» مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن به صنعاء سفر کرده بود.

«محمدعلی الحوثی»، یکی از اعضای شورای عالی سیاسی یمن با تاکید بر اینکه گفتگو‌ها با «عربستان سعودی به عنوان رهبر ائتلاف» ادامه دارد، به میانجی‌گری‌های عمان برای رسیدن به راه‌حل اشاره کرد. وی گفت: امیدواریم بحث جدی به نفع دو ملت صورت گیرد و بتوانیم بر چالش‌ها فائق آییم.

در بیانیه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید آمده است: «ما از ورود یک هیات ارشد حوثی به ریاض عربستان سعودی استقبال می‌کنیم. این اولین سفر رسمی نمایندگان حوثی به ریاض از زمان آغاز جنگ یمن طی حدود یک دهه پیش است. این (سفر) پس از تقریباً ۱۸ ماه آرامش متوالی که پس از اجرای آتش بس با میانجی‌گری سازمان ملل در دوم آوریل ۲۰۲۲ آغاز شد».

به گفته مشاور امنیت رئیس‌جمهور آمریکا، بایدن «از اولین هفته‌های ریاست جمهوری خود، تنش زدایی و پایان دادن به جنگ در یمن را یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی خود قرار داده است. ایالات متحده مفتخر است که از این تلاش‌های صلح در هماهنگی با طرف‌های یمنی و سازمان ملل حمایت دیپلماتیک می‌کند».

سالیوان افزود: «ما از رهبری عربستان سعودی به خاطر این ابتکار فعلی تمجید و از رهبری عمان به خاطر نقش مهمش تشکر می‌کنیم. ما از همه طرف‌های این درگیری وحشتناک می‌خواهیم که مزایای آتش‌بس را که تا حدودی صلح را برای مردم یمن به ارمغان آورده است، تقویت و گسترش دهند و در نهایت این جنگ را به پایان برسانند».

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود در این باره تصریح کرد: «ایالات متحده از میزبانی پادشاهی عربستان سعودی از هیات تحت رهبری حوثی‌ها برای گفتگو در ریاض استقبال می‌کند. این گام مهم به سوی صلح سلسله تعاملات بین عربستان سعودی و حوثی‌ها (انصارالله) را گسترش می‌دهد».

طبق این بیانیه، «ایالات متحده از تقویت مجدد روند سیاسی یمنی-یمنی تحت نظارت سازمان ملل برای پایان دادن به درگیری‌ها حمایت می‌کند. ما به ویژه از نقش مهمی که سلطان نشین عمان در تسهیل این سفر ایفا کرد، قدردانی می‌کنیم، سفری که امیدواریم اعتماد را تقویت و راه‌هایی را برای پایان قطعی جنگ در یمن پیدا کند و در عین حال یمنی‌ها را قادر می‌کند آینده خود را تعیین کنند. گفتگو‌ها در ریاض به دنبال سفر مقامات ارشد آمریکایی به عربستان سعودی، عمان و امارات عربی متحده طی هفته گذشته برای مشورت با شرکای منطقه‌ای ما و طرف‌های یمنی درباره مسیری مناسب به سوی صلح صورت می‌گیرد».

وزارت خارجه آمریکا در پیان بیانیه خود نوشت: «ما در هجدهمین ماه آرامش از زمان آغاز آتش بس در دوم آوریل ۲۰۲۲ هستیم. ایالات متحده مشتاقانه منتظر دستیابی به پیشرفت در زمینه آتش بس پایدار، گفتگو‌های فراگیر یمنی-یمنی، و حل بحران وخیم انسانی است. ما برای عربستان سعودی، عمان و همه ذینفعان در این دیدار مهم، آرزوی توفیق داریم و بازگشت به یک روند صلح را تشویق می‌کنیم که بازتابی از طیف گسترده بازیگران یمنی و آرزو‌های آن‌ها باشد».

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار