سردار حاجی‌زاده: در همه حوزه‌ها به جایگاه برتر رسیده‌ایم

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به پیشرفت‌های کشورمان، گفت: امروز نه در یک حوزه، بلکه در همه حوزه‌ها به جایگاه برتر رسیده‌ایم.
کد خبر: ۶۱۷۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۰ - 19September 2023

سردار حاجی‌زاده: در همه حوزه‌ها به جایگاه برتر رسیده‌ایمبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع اساتید بسیجی دانشگاه‌های تهران با اشاره به روند پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلف، اظهار داشت: اگر بخواهیم در بقیه حوزه‌ها مثل حوزه دفاعی جلو برویم باید مسئولین ما خطرپذیر باشند و بایستی از مدیرانی که سه شاخصه معتقد، انقلابی و کارآمد را دارند استفاده و حمایت کنند.

وی افزود: امروزه کشور ما در مسیر خوب و درستی افتاده و ریل‌گذاری درستی انجام شده است و حرکت دولت رو به جلو است، که در حال حاضر شاهد آن هستیم، طوری که دولت قبلی داشت به سمت غرب حرکت می‌کرد و هر چه سرعت پیدا می‌کرد بیشتر به غرب نزدیک می‌شد، ولی امروز مسیر درست و خوب است و ما می‌خواهیم که سرعت این مسیر بیشتر شود.

سردار حاجی‌زاده گفت: هر چند نبض صنعت کشور خوب است، قبلاً در هر شهرک صنعتی می‌رفتیم اکثر شرکت‌ها و کارخانه‌ها تعطیل بودند، ولی امروز اینگونه نیست. بایستی همه اقشار برای حرکت در مسیر پیشرفت مثل صنعت دفاعی در همه حوزه‌ها پای کار بیایند.

وی ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ایام هفته دفاع مقدس وگرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی، گفت: با توجه به اینکه اصولاً جنگ چیز بدی است و هر جنگی کشتن و کشته شدن، اسارت، جراحت، خرابی، عقب افتادن و از بین رفتن زیرساخت‌های کشور‌ها را به همراه دارد و به خودی خود موضوع خوبی نیست و هیچ کس از آن استقبال نمی‌کند. اما شاهد بودیم که از همان روز‌های اول، امام راحل (ره) این جنگ را یک نعمت برشمردند و در ادامه با تعابیر مختلف می‌بینیم که مقام معظم رهبری نیز به نیکی از دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی یاد می‌کنند و آن را گنج می‌دانند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ادامه صحبت‌های خود با طرح این پرسش که چرا جنگ نعمت است، بیان کرد: دستاورد‌های این جنگ هشت ساله نه تنها برای ملت ایران بلکه حتی برای اسلام و برای منطقه بسیار زیاد بوده است.

وی افزود: اگر نکات مهم جنگ تحمیلی را بخواهیم برشماری کنیم، اولین مسأله این است که این جنگ همانطور که امام راحل (ره) فرمودند یک دانشگاه انسان‌سازی بود، واقعا انقلاب ما اسلامی بود، ولی عمق نفوذ اسلام و ارزش‌های اسلامی در جامعه ما تا قبل از جنگ یک پوسته خیلی نازک بود و خیلی اثر عمیقی نداشت، بلکه در طول جنگ این اتفاق افتاد و ارزش‌های اسلامی مانند ایثار و شهادت عمق پیدا کرده و نهادینه شد و در طول این جنگ مدیران و انسان‌های بسیار زیادی ساخته شده‌اند.

سردار حاجی‌زاده گفت: هنگامی که می‌خواهیم برای نسل جوان الگو و شاخص معرفی کنیم، در دوران دفاع مقدس الگو‌ها و قهرمانان بزرگی را داریم. از یک نوجوان سیزده ساله و دختران نوجوان گرفته تا امیران و سردارانی که کار‌های بزرگی کرده‌اند. ما از همه اقشار، تعداد زیادی قهرمان و الگو داریم و این یعنی هشت سال دفاع مقدس خروجی داشته است و مصادیق آن وجود دارد و نیازی به قهرمانان افسانه‌ای که بعضی از کشورها، قهرمان‌سازی می‌کنند نداریم، آن‌ها تاریخ ندارند، قهرمان ندارند، هالیوودی می‌سازند، ولی الحمدالله در کشور ما قهرمان زیاد است.

وی در ادامه پاسخ به سؤال چرا جنگ تحمیلی نعمت بود، تصریح کرد: بیمه شدن امنیت کشور چیزی بود که در ۸ سال دفاع مقدس اتفاق افتاد، یعنی ما اگر درگیر آن جنگ هشت ساله نبودیم در ادامه درگیر جنگ‌های بزرگ و برق آسا می‌شدیم. این هشت سال در واقع به نحوی رقم خورد که باعث شد بخش بخش این کشور ساخته شود و در همه حوزه‌ها اعم از زیرساختی، تسلیحاتی، کار‌های دانش‌بنیان و ... رشد داشته باشیم و در مدت کمتر از هشت سال این‌ها ثمره داد و به بار نشست و بعد از جنگ هم ادامه پیدا کرد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: اگر جنگ تحمیلی اتفاق نمی‌افتاد بعد از دفاع مقدس ما شاهد جنگ‌های متعددی در منطقه بودیم که می‌توانست هر کدام از این جنگ‌ها کشورمان را درگیر خود کند و اتفاقات بدتری برای ما بیفتد.

وی افزود: زمانی صحبت بود که ما قدرتی هستیم در تراز منطقه‌ای، ما از آن روز‌ها عبور کردیم. امروزه ما در بعضی قسمت‌ها در حد جهانی هستیم، یعنی قدرت ایران در جهان مطرح است که این موضوع هم حاصل تلاش نیرو‌های ارزشی، فداکار و متخصص است و هم پیشرفت در حوزه تسلیحات است. ابزار و تجهیزات هم برای کار لازم است. یعنی اگر ابزار پیشرفته در اختیار نیروی ایثارگر شهادت‌طلب باشد، این نیرو غوغا می‌کند و موفقیت‌های بزرگی را رقم می‌زند.

سردار حاجی‌زاده گفت: ما در زمان جنگ و شرایط جنگی با دشمن فاصله زیادی داشتیم. دشمنان ما در حوزه‌های نظامی خیلی از ما برتر بودند، ولی در این فاصله کوتاه به لطف خدا با کار جهادی و شبانه‌روزی نیرو‌های متخصص داخلی، امروز نه تنها به دشمن رسیده‌ایم بلکه چند سالی است که از آن‌ها هم عبور کرده‌ایم و آن‌ها دیگر در حوزه آفندی نیستند، بلکه در موضع پدافند قرار گرفته‌اند و این به خاطر بهره‌گیری از فرهنگ و ارزش‌های دوران دفاع مقدس است.

وی ادامه داد: قبلاً آن‌ها در منطقه و خلیج فارس رزمایش‌های آفندی برگزار می‌کردند، یعنی نوع هجوم و حمله را شبیه‌سازی می‌کردند، اما امروزه اگر اخبار را رصد کنید می‌بینید که رزمایش‌های آن‌ها دفاعی یا پدافندی است و اروپا هم به دفاع روی آورده است؛ یعنی احساس کرده‌اند در حوزه دفاعی مشکل دارند؛ قبلاً قدری مطمئن بودند که حتی در پایگاه‌هایشان سیستم‌های پدافندی و حتی پدافند غیرعامل هم مستقر نمی‌کردند. اما حالا به فکر دفاع و ضعف‌های دفاعی خودشان هستند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: بعد از زدن عین‌الاسد و گلوبال هاوک آمریکایی، اخیراً آمریکایی‌ها در منطقه سیستم‌های پدافندی مستقر کردند و در رزمایش‌های همین چند وقت پیش هم حتی سیستم‌های پدافندی را برای مقابله با پهپادها، موشک‌های بالستیک و کروز‌ها آزمایش کردند، چون می‌دانند در مقابل این‌ها آسیب‌پذیر هستند.

وی افزود: این مسیر رشد و پیشرفت در حوزه‌های دفاعی همچنان ادامه دارد و با گذشت زمان، مثل قطاری که در ریل افتاده و در حال حرکت است، رفته رفته سرعت می‌گیرد؛ ما قبلاً در دهه اول و دوم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اصلا دسترسی به نیرو‌های متخصص و تحصیلکرده و فنی نداشتیم و دست ما بسته بود. اکنون با اقیانوسی از نیرو‌های متخصص، نخبه و باسواد روبرو هستیم؛ وضع کشور در حوزه صنعت دفاعی و نظامی در شرایط بسیار ممتازی در جهان قرار دارد.

سردار حاجی‌زاده بیان کرد: این الگویی که در مجموعه‌های نظامی به ویژه در نیروی هوافضا به آن عمل شد یک الگوی جدید است کاری که به صورت طبیعی در دنیا در ۱۰ یا ۱۵ سال از مرحله تحقیق به مرحله سرانجام و نتیجه می‌رسد، در نیروی هوافضای سپاه در دو یا سه سال انجام می‌شود، چون الگوی ما متفاوت با جهان است.

وی ادامه داد: ما از مثلثی با سه ضلع تحقیقات، تولید و عملیات که دائما باید با هم در ارتباط باشند، استفاده می‌کنیم. یعنی عملیات بگوید چه می‌خواهد و آنچه که ساخته می‌شود مورد آزمایش قرار گرفته و بازخورد آن مشخص شود، بخش تحقیقات کار تحقیقاتی مواردی که خواسته شده است را انجام بدهد و بخش تولید، نمونه‌سازی اولیه را انجام بدهد که این چرخه در نیروی هوافضا در حال انجام است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه خاطرنشان کرد: امروز نه در یک حوزه بلکه در همه حوزه‌ها به جایگاه برتر رسیده‌ایم و صدای فرماندهان و کشور‌های غربی را می‌شنوید که می‌گویند؛ ما از موشک‌های بالستیک و نقطه‌زن ایران، پهپاد‌های ایرانی و کروز‌های ایرانی نگران هستیم.

سردار حاجی زاده در پایان گفت: این روز‌ها باید به ملت با بصیرت ایران تبریک گفت که در این فراخوان‌های سالروز ۲۵ شهریور که دشمن به این فراخوان‌ها امید بسته بود، هیچ اتفاقی نیفتاد و پیروز میدان، مردم بودند؛ حتی آن نفرات حداقلی قبلی هم به میدان نیامدند و نشان‌دهنده این است که عمق بصیرت مردم بسیار زیاد شده که خیلی ارزشمند است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار