دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

شرکای صدام در جنایت علیه ایران

سه کشور آمریکا، آلمان و انگلیس در صدر فروش تسلحیات به صدام در جریان جنگ تحمیلی علیه ایران قرار داشتند؛ این در حالی بود که جمهوری اسلامی ایران از خرید سیم‌خوار دار که یک وسیله دفاعی محسوب می‌شد، محروم بود‌.
کد خبر: ۶۱۸۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰ - 23September 2023

شرکای جنایت صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران اسلامیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: با شروع حمله عراق به ایران، در حالی که بیش از ۸۰ کشور به‌صورت رسمی و غیر رسمی عراق را یاری می‌دادند، جمهوری اسلامی ایران حتی از داشتن حق خرید سیم خاردار که یک وسیله غیرنظامی محسوب می‌شد، محروم بود. «جیووانی دی استفانو» وکیل ایتالیایی صدام که از کمک شرکت‌های اروپایی به رژیم صدام برای به‌دست آوردن مواد شیمیایی پرده برداشت، در این رابطه گفته است: «به‌طور مشخص شرکت‌هایی از انگلیس، آلمان، ایتالیا، هلند و فرانسه در چهارچوب تضمین مالی آمریکا به عراق کمک کردند.» و در جای دیگر هم گفت: «انگلیس از جنگ میان عراق و ایران خوشحال بود زیرا در جریان این جنگ قیمت نفت برنت دریای شمال به اوج رسیده بود.»

این‌ها همه حقایقی است که از اسناد بین‌المللی برداشته شده است و اثبات آن تنها با حوصله کردن و ورق زدن میان اسناد، قابل انجام است. عمق فاجعه در حدی است که سازمان ملل متحد نیز طی گزارش به کمک‌های کشورهای غربی به برنامه‌های تسلیحاتی عراق اشاره می‌کند و می‌نویسد: «عراق تسلیحات خود را از ۱۵۰ شرکت آلمانی و آمریکایی و انگلیسی تهیه کرده است. بر اساس گزارش‌ها دولت عراق از سال ۱۹۷۵ توسط ۸۰ کمپانی آلمانی، ۲۴ شرکت آمریکایی و حدود ۱۲ شرکت انگلیسی و چند شرکت سوئیسی، ژاپنی، ایتالیایی، فرانسوی، سوئدی، برزیلی و آرژانتینی تجهیزات دریافت کرده است.»

از سویی فعالیت‌های دفتر ایران در لندن نه‌تنها توسط سازمان اطلاعاتی انگلیس رصد می‌شد، بلکه آن‌ها اطلاعات به دست آمده را در اختیار عراق نیز قرار می‌دادند. از دیگر مطالب قابل توجه در موضوع پشتیبانی از صدام این‌که هر سال حدود ۴۰ خلبان نظامی در پایگاه سلطنتی انگلیس آموزش می‌دیدند و شرکت‌های بزرگ هواپیمایی روی این دوره‌ها نظارت داشتند. البته انگلیس دست به هر کاری می‌زد که موازنه قدرت را به نفع عراق برگرداند و در این راستا از هیچ کمکی مضایقه نکرد. مثلاً:

-همراهی انگلستان با آمریکا برای تحکیم تحریم اقتصادی علیه ایران و تلاش در جهت تغییر سیاست خارجی کشورها در راستای مخالفت با منافع ایران، (از جمله می‌توان حمایت‌های علنی این کشور از عراق را در مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل نام برد.)

-اعطای اعتبارات مالی (کما اینکه یک مورد آن در متن اشاره شد) و ارسال انواع کالا، دارو و مواد غذایی به عراق.

-تلاش در همراه کردن کشورهای دیگر با سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا در راستای صدور قطعنامه و بیانیه‌های مختلف و محکوم نمودن ایران در سازمان ملل و سایر محافل بین‌المللی به بهانه نقض حقوق بشر در ایران.

-فشار و منع کشورهای خارجی از صدور تسلیحات به ایران.

-همراهی تفنگداران دریایی انگلیس در خلیج فارس با آمریکایی‌ها بر ضد ایران.

آمریکا در حمایت از صدام دو هدف را دنبال می‌کرد: اول! آزادی زندانیانی که از حمله ناکام به طبس و کودتای نوژه گروگان گرفته شده بودند و دوم همان‌که بالاتر اشاره شد: انقلاب اسلامی برای آمریکا هم مثل انگلیس اتفاق ناخوشایندی بود که هر دو درصدد براندازی و شکست آن بودند. برژینسکی مشاور امنیتی کارتر، شروع جنگ منطقه‌ای علیه ایران را راه حل مناسبی برای جلوگیری از صدور انقلاب دانست و عنوان کرد که «آمریکا در مقابله با انقلاب ایران، باید تقویت دولت‌هایی را که توان انجام عملیات نظامی علیه رژیم ایران را دارا هستند مورد توجه قرار دهد.» لذا او در یک ملاقات سری با صدام این باور را در وی به وجود آورد که آمریکا به طور تمام قد حامی عراق است.

انتهای پیام/ ۴۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار