یادداشت/ رسول حسنی

«انتظار» موضوع مغفول مانده در حوزه فرهنگ

در جهان بینی انقلاب اسلامی هیچ مفهومی بالاتر از «انتظار» وجود ندارد و حتی باید مدعی شد که این مفهوم سبب ساز وقوع انقلاب اسلامی شد. با این همه مفهوم «انتظار» همچنان در تولیدات فرهنگی جایگاهی ندارد.
کد خبر: ۶۱۸۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۵ - 25September 2023

مفهوم «انتظار» موضوع مغفول مانده در حوزه فرهنگبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ تشکیل حکومت الهی رسالتی بزرگ بر عهده پیامبران بوده و هر یک از انبیائی که به رسالت مبعوث شدند هدفی جز این نداشتند. هدف حضرت رسول اکرم (ص) نیز از هجرت به مدینه قصدی تشکیل حکومت اسلامی بود. این امر جز مقطعی کوتاه در حیات پیامبر اسلام (ص) و خلافت امیرالمومنین (ع) و دوره تقریبا شش ماهه امام حسن مجتیی (ع) محقق نشد. اما آن وعده الهی که مستعفین جهان وارثان زمین خواهند بود با ظهور آخرین، ولی خداوند عملی خواهد شد و حکومت خداوند برپا می‌شود.

از آنجایی که زمان ظهور حجت خداوند مشخص نیست وظیفه همه ما منتظران آن است تا زمینه‌ساز ظهور، ولی عصر باشیم. یکی از شئون زمینه‌سازی مبارزه با حاکمان جور و روی کار آوردن دولتی اسلامی است. در جهان بینی انقلاب اسلامی هیچ مفهومی بالاتر از «انتظار» وجود ندارد و حتی باید مدعی شد که این مفهوم سبب ساز وقوع انقلاب اسلامی شد. با این همه مفهوم «انتظار» همچنان در تولیدات فرهنگی جایگاهی ندارد. قدم بزرگی که امام خمینی (ره) برداشتند در واقع تحقق عملی زمینه‌ساز ظهور بودن است.

حفظ این دولت و حکومت اسلامی قدم بعدی برای زمینه‌سازی ظهور است و چه بسا که از قدم اول دشواتر باشد. در قدم دوم حوزه فرهنگ بیش از هر حوزه دیگری از حساسیت برخوردار است. متاسفانه در همه سال‌های بعد از انقلاب اسلامی هنوز اثری در حوزه سینما و تلویزیون بامفهوم انتظار ساخته نشده است تا بتوان با مطالعه آن به نوع نگاه انقلاب اسلامی به مسئله انتظار پی برد.

همچنان که مدیران فرهنگی و هنرمندان در موضوع انتظار با غفلت‌زدگی همراهند در غرب علیه منجی آخرالزمان بی‌شمار آثار سینمایی و سریال‌های نمایشی در ژانر‌های گوناگون تولید کرده‌اند تا از چهره منجی موعود چهره‌ای اهریمنی بسازند و از این رهگذر مسئله انتظار را مخدوش و ضد انسانی به تصویر بکشند. انتظار منجی با همه اهمیت آن حتی در حاشیه آثار سینمایی ما نیز قرار ندارد.

فیلمسازان ایرانی و از آن مهم‌تر سیاست‌گذاران فرهنگی گویا با چنین مسئله‌ای به عنوان یک اصل باور ندارند. به همان میزان که سینمای ایران مملو از آثار سیاه‌نما است به همان میزان از موضوعات راهبردی انقلاب اسلامی نظیر انتظار عاری است. در گام دوم انقلاب اسلامی فضای فرهنگی به شدت نیازمند یک پوست اندازی عمیق است. تغییر در نگاه به مفاهیم بلند اسلامی نیازی است که باید در جامعه فرهنگی ایجاد شود. این تغییر می‌تواند فضایی تازه در مسئله انتظار ایجاد کند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار