مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان:

طرح «خانه به خانه» برای جمع‌آوری خاطرات شهدا اجرا می‌شود

سرهنگ «رشیدی» گفت: طرح «خانه به خانه» برای جمع‌آوری خاطرات شهدا در استان اجرا می‌شود.
کد خبر: ۶۱۸۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۱ - 25September 2023

طرح «خانه به خانه» برای جمع‌آوری خاطرات شهدا اجرا می‌شود

 به گزارش دفاع‌پرس از خرم آباد، سرهنگ پاسدار «محسن رشیدی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان امروز (دوشنبه) در نشست بصیرتی با موضوع تبیین دفاع مقدس با حضور مدرسان و دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان اظهار داشت: در این زمینه تا کنون یک هزار و ۷۵۰ وصیت‌نامه شهدای استان گردآوری و چاپ شده است.

سرهنگ رشیدی با اشاره به اینکه پیروزی‌هایی که اکنون نظام مقدس جمهوری اسلامی کسب کرده به برکت دفاع مقدس است، افزود: استکبار جهانی از ابتدای شکل‌گیری انقلاب فکر نمی‌کرد که رهبری فرزانه بتواند نیروهای سازمان‌دهی نشده را در قالب انقلابی بزرگ سامان بخشد و رژیم ستمشاهی را سرنگون و انقلاب نوپایی را ایجاد کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان  به اهمیت نقش مردم در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: یکی از ضربات مهلکی که دشمن در ابتدای نهضت اسلامی تاکنون خورده است، نادیده گرفتن نقش بارز مردم بوده، که به این موضوع نیز اذعان داشته‌اند.

وی به تهدیدات استکبار در اشکال مختلف، اشاره کرد و افزود: جنگ رژیم بعث با ایران بر سر مرزهای حغرافیایی نبود و این موضوع باید برای نسل جوان تبیین شود و بدانند هدف دشمنان ساقط کردن جمهوری اسلامی ایران بود.

سرهنگ رشیدی به پشتیبانی حدود ۳۶ کشور از صدام برای ساقط کردن جمهوری اسلامی ایران، اشاره کرد و یادآورشد: دستان خالی جمهوری اسلامی در مقابل لشکر تا دندان مسلح حزب بعث، که امام خمینی (ره) با تعیین خط بین کفر و اسلام در آن مقطع، با هوشمندی خود معادلات آنها را عوض و موازنه جنگ به نفع اسلام تغییر کرد.

وی افزود: در آن زمان بسیاری نظر به انحلال ارتش دادند ، اما شهید چمران با هوشیاری تمام بر تقویت ارتش تاکید کرد و این یکی از نکات کلیدی هوشمندی دلسوزان انقلاب بود، چرا که تاکید بر حفظ وحدت داشتند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان به نفوذ معنوی امام(ره) و نقش مهم ایشان در اداره جنگ، اشاره کرد و گفت: جنگ در تمام مکاتب نکوهیده است؛ اما در اسلام موضوع دفاع بر هر مرد و زنی واجب است.

وی به نقش مهم زنان عفیف و مادران در باز کردن گره جنگ هشت ساله، اشاره کرد و افزود: دوران دفاع مقدس مادران بسیاری از جان شیرین فرزندان خود گذشتند و زنان بسیاری همسران خود را برای دفاع از اسلام تقدیم کردند تا نهال نوپای انقلاب با خون آنها آبیاری شود و تمام این‌ها به برکت نفوذ معنوی امام(ره) در دل‌ها رخ داد که منجر به ایجاد انگیزه‌ای بزرگ برای ایستادگی در مقابل دشمن شد.

سرهنگ رشیدی یادآورشد: در جنگ هم توانمندی‌های خود را شناختیم و دشمن نیز ما را شناخت؛ چراکه ملت ایران با دستان خالی به جنگ دشمن رفتند و این ناشی از خودباوری بود که امام راحل در جوانان ایجاد کرد و هنوز هم ادامه دارد.

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تحریف،اشاره کرد و افزود: ۲ آسیب فراموشی و تحریف همیشه در طول تاریخ از مهمترین آسیب‌ها بوده‌اند و چنانچه دانشجویان و استادان آموزش و پرورش نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا نکنند در حفظ ثمرات دفاع مقدس موفق نخواهیم شد.

 مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان به اهمیت تبیین نقش‌آفرینی طیف‌های مختلف در دفاع مقدس اشاره کرد وگفت: اگر نقش‌آفرینی تمامی طیف‌های جامعه در دفاع مقدس نگاشته نشود، دشمن دفاع مقدس را تحریف و نسل آینده در تشخیص حق و ناحق‌های جنگ دچار اشتباه خواهد شد.

 وی به اجرای طرح «خانه به خانه» برای گردآوری خاطرات خانواده شهدا در لرستان اشاره کرد و افزود: در زمینه گردآوری وصایای شهدا نیز تاکنون یک هزار و ۷۵۰ وصیت‌نامه شهدای استان گردآوری و چاپ شده است.

 سرهنگ رشیدی بر لزوم مطالعه وصیت‌نامه شهدا، تاکید کرد و یادآورشد: نتوانسته‌ایم شهدای لرستان را آن‌گونه که باید، به خوبی معرفی کنیم و همه در این زمینه مقصر هستیم، چراکه مستندسازی ضعیفی داشته‌ایم.

 وی دانشنامه دفاع مقدس را یکی از متقن‌ترین، علمی‌ترین و مستدل‌ترین روش‌های گردآوری وقایع و آثار دفاع مقدس دانست و افزود: دانشنامه به عنوان یک دایره‌العارف نقش استان لرستان را در هشت سال دفاع مقدس را تبیین می‌کند و باید هرکس به هر نحوی که می‌تواند ما را در این زمینه یاری دهد.

 مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان بر لزوم زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا تاکید و به آماده بهره‌برداری بودن موزه دفاع مقدس لرستان اشاره کرد و گفت: این موزه آماده بهره‌برداری است اما هنوز تجهیز نشده است که امیدواریم همکاری‌های لازم در تجهیز این ظرفیت کم‌نظیر صورت گرفته و هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری کامل برسد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها