در دیدار با اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

تولیت آستان قدس رضوی: نابه‌سامانی ‌داریم، اما راه آن ‌رفتن نیست/ پزشکی، از بهترین بسترهای خدمت به خلق است

حجت‌الاسلام «مروی» گفت: اگر نابه‌سامانی در جایی وجود دارد راه آن خالی کردن زمینه و رفتن نیست؛ باید با ایستادگی و مقاومت مشکل را اصلاح و برطرف کرد.
کد خبر: ۶۱۹۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴ - 26September 2023

تولیت آستان قدس رضوی: نابه‌سامانی ‌داریم، اما راه آن ‌رفتن نیست/ پزشکی، از بهترین بسترهای خدمت به خلق استبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، حجت‌الاسلام «احمد مروی» تولیت آستان قدس رضوی در دیدار اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد که به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید با حضور رئیس این دانشگاه در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا (ع) انجام شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه سلامت، فرارسیدن سال تحصیلی جدید را به تمامی دانشگاهیان، اساتید، دانشجویان، و تلاشگران عرصه علم و دانش تبریک گفت و با اشاره به پیشرفت‎های علمی کشور، اظهار داشت: پیش از انقلاب، کشور در عرصه‌های مختلف پزشکی با مشکلات عدیده روبه رو بود و اغلب پزشکان کشور، هندی یا بنگلادشی بودند و مردم به اجبار برای معالجه بیماری‌های حتی ساده خود نیز باید به خارج از کشور سفر می‌کردند، آن‌هایی که توان مالی داشتند به خارج از کشور و آن‌هایی که توانایی نداشتند از بین می‌رفتند، اما امروز حاذق‌ترین، دانشمندترین و متخصص‌ترین پزشکان را در سراسر کشور داریم که پاسخگوی تمام نیازهای درمانی کشور هستند.

وی با بیان اینکه پیشرفت‎های علمی کشورما به مذاق دشمنان خوش نمی‌آید لذا سعی می‌کنند دانشمندان و جوانان مستعد را از ما بگیرند، عنوان داشت: عده‎ای گلایه دارند، کمبودها و مشکلاتی وجود دارد که برخی به حق و برخی به ناحق است؛ اما این دلیل نمی شود که اجازه دهیم دشمنان، کشور مارا از نخبگان و دانشمندان تهی کنند.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: ممکن است در برخی کشورهای خارجی امکانات و درآمد بیشتری وجود داشته باشد اما نباید تنها به خود نگاه کنیم؛ این که انسان استعداد، هوش و توانایی درس خواندن و تبدیل شدن به پزشکی حاذق را دارد؛ نعمت، استعداد و لطفی الهیست، که شکر آن در گروی فراموش نکردن هموطنان خود است.

مروی ابراز داشت: دانشجویان عموما نسبت به سخن اساتید خود گوش شنوا دارند، ارتقا و تقویت روحیه خدمت به مردم، وطن‌پرستی و نوع‌دوستی و تشویق آن‌ها برای خدمت به کشور، از جمله رسالت‌های اساتید دانشگاه‌هاست. اگر نابه‌سامانی در جایی وجود دارد راه آن خالی کردن زمینه و رفتن نیست؛ باید با ایستادگی مقاومت مشکل را اصلاح و برطرف کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خدمت به خلق را یکی از شاخص‎های زندگی ائمه معصومین(ع) دانست و خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم چکیده زندگی ائمه اطهار (ع) را در یک عبارت خلاصه کنیم، آن «خدمت به مردم» است؛ خدمت به خلق در رأس سیره و سخن تمامی امامان معصوم (ع) بوده، حال گاهی این گره‌گشایی از گرفتاری خلق در قالب رسیدگی به نیازمندان و فقرا و گاهی به صورت هدایت بوده است.

تولیت آستان قدس رضوی خدمت به خلق را روشن‌ترین و ملموس‌ترین عبادتِ اجتماعی در سیرۀ عبادی ائمه اطهار(ع) دانست و بیان داشت: حضرات معصومین (ع) همواره عمل احسن را انجام می‌دادند، لذا همواره رسیدگی به مردم، فقرا و نیازمند را بر عبادات مستحبی مقدم می‌دانستند که این خود به معنای «عمل احسن» بودن خدمت به خلق است.

مروی گفت: خداوند متعال تمام بندگان خود را دوست دارد، از این رو خدمت به مخلوقات خداوند از راه‎های مؤثر قرب الهی و یکی از بسترهای کسب رحمت‌ الهی است، لذا یکی از ویژگی‌های برجسته تمام انبیاء، اولیای الهی و صالحین، رسیدگی و کمک به خلق خدا بوده است.

وی فرصت کمک به مردم را یک نعمت و توفیق الهی خواند و ادامه داد: جامعه پزشکی بهترین فرصت را برای بهترین کمک‌ها به مخلوقات خداوند در اختیار دارند؛ چه خدمتی بالاتر از بازگرداندن سلامتی و برطرف‌سازی درد و رنج و بیماری از تن یک انسان؟

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه بر اساس روایات اسلامی سلامتی و عافیت از نعمت‎های بزرگ است که خداوند متعال به انسان عنایت می‎کند؛ یادآور شد: صحت و سلامتی از بزرگترین نعمت‌های خداوند است که جایگاه واقعی آن زمانی احساس می‌شود که انسان آن را از دست بدهد و گرفتار بیماری شود؛ بنابراین اهمیت و ارزش کار پزشکان و جامعه سلامت در بازگرداندن این نعمت خدادادی به خلق بسیار والاست.

مروی با تأکید بر اینکه حرفه پزشکی یک شغل نیست بلکه یک مسئولیت و تعهد انسانی است، خاطرنشان کرد: ایرانیان در گذشته به پزشکان «حکیم» می‌گفتند، واژه «حکیم» دارای بار معنایی و معرفتی است، «حکیم» یکی از اسامی خداوند متعال و از نام‌های قرآن کریم است و نامیدن پزشکان با عنوان «حکیم» نشان‌دهنده عظمت این حرفه بوده که بیش از آنکه امری مادی باشد، امری معنوی و الهی است.

وی حکیم خواندن اطباء در فرهنگ و تمدن گذشته ‌ایرانی را نشان از جایگاه رفیع، والا و شایسته‌ آن‌ها دانست و اظهار داشت: حکیم بار معنایی بسیاری دارد، حکیم به معنای صاحب حکمت بودن است و به افرادی اطلاق می‌شود که علم و عمل را توأمان دارند.

در ابتدای این دیدار دکتر «محمود شبستری» سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد و جمعی از اساتید این دانشگاه به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار