یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

مدار نورانی

با توجه به ضرورت بهره‌گیری از فضا برای کسب اطلاعات دقیق‌تر و جامع‌تر، پروژه طراحی و تولید ماهواره‌های نظامی در دستور کار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت.
کد خبر: ۶۲۰۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۹ - 01October 2023

مدار نورانیگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ جامعه بشری در مسیر رشد و توسعه تاکنون دوره‌های مختلفی را پشت سر گذاشته و طی قرون گذشته در حوزه‌های مختلف به رشد و تعالی دست یافته است. در همین راستا، دنیای امروز عصر ارتباطات و اطلاعات را پشت سر می‌گذارد و با توجه به پی بردن بشر به اهمیت فوق‌العاده اطلاعات، امروز حکومت‌های مختلف برای تحقق این امر سرمایه‌گذاری فراوانی را انجام می‌دهند.

حوزه دفاعی امنیتی نیز از جمله حوزه‌هایی است که هر کشور برای ارتقاء توان خود در این عرصه، نیازمند دستیابی به ابزار و فناوری‌های نوین جهت کسب اطلاعات است؛ اطلاعاتی که با تجزیه و تحلیل آن‌ها به نقاط ضعف و قوت کشور‌های متخاصم پی ببرد و بر اساس آن‌ها راهبرد دفاعی و امنیتی خویش را تعیین کند.

نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز با وجود تمامی تحریم‌ها و محدودیت‌ها ضمن احصاء نیازمندی‌های خود در عرصه اطلاعات، تاکنون تجهیزات و ابزار‌های مختلفی را در این زمینه طراحی و تولید و بومی‌سازی کرده‌اند که ساخت انواع رادار، پهپاد‌های شناسایی و همچنین ماهواره‌های نظامی از آن جمله‌اند.

بر همین اساس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با توجه به ضرورت بهره‌گیری از فضا برای کسب اطلاعات دقیق‌تر و جامع‌تر، پروژه طراحی و تولید ماهواره‌های نظامی را در دستور کار خود قرار داد و سرانجام توانست در سوم اردیبهشت ۱۳۹۹ نخستین ماهواره خود با نام «نور» را با موفقیت در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار داد.

در پی این موفقیت، «راب لودویک» سخنگوی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس مدعی شد که «پنتاگون همچنان به دقت تلاش‌های ایران برای دستیابی به فناوری پرتاب ماهواره به فضا را رصد می‌کند». ژنرال «جان ریموند» فرمانده نیروی فضایی آمریکا هم در اظهاراتی منفعلانه و از سر استیصال، این ماهواره را «یک دوربین معلق در فضا» دانست.

اما حدود سه ماه بعد، نیروی هوافضای سپاه یک تصویر سراسری و با رزولوشن بالا را که توسط ماهواره نور از پایگاه آمریکایی العدید در قطر تهی شده بود، منتشر کرد تا پاسخی در خور به اظهارات سخیف فرمانده نیروی فضایی آمریکا داده باشد.

از سوی دیگر، اقدام سپاه در پرتاب ماهواره به فضا، موجب نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی از جمله «نفتالی بنت» وزیر جنگ وقت این رژیم شد و حتی روزنامه صهیونیستی معاریو در این زمینه نوشت که نمی‌توان محدوده‌ای برای خطراتی که این ماهواره برای اسرائیل به وجود می‌آورَد، قائل شد.

به هر روی، مسیر پیشرفت‌های اطلاعاتی و فضایی ایران ادامه یافت و نیروی هوافضای سپاه در هفدهم اسفند ۱۴۰۰ ماهواره «نور ۲» را با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار داد؛ ماهواره‌ای که مدل بلوغ‌یافته و بهینه‌سازی‌شده‌ی «نور ۱» بود.

در همین راستا هفته گذشته سومین ماهواره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نام «نور ۳» (معراج) نیز به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت. دقت عکس‌برداری در ماهواره «نور ۳» که یک ماهواره سنجشی و شناسایی است، نسبت به ماهواره «نور ۲» تا ۲.۵ برابر افزایش یافته است.

سردار «حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پی این اقدام موفقیت‌آمیز عنوان کرد که «با این روند که در حال پیشرفت هستیم، در آینده نه‌چندان دور منظومه‌ای از ماهواره‌ها را در مدار خواهیم داشت»؛ سردار «جعفرآبادی» فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه هم در سخنانی گفت که «پس از این با نرخ بالاتری شروع به پرتاب ماهواره می‌کنیم و می‌خواهیم منظومه‌ای از ماهواره‌های ایرانی را در مدار قرار دهیم که کاربرد‌های مختلفی دارند».

با توجه به تجربه متخصصان توانمند کشورمان در زمینه طراحی و تولید «ماهواره» و «ماهواره‌بر» و همچنین اراده مستحکم نیرو‌های مسلح کشورمان در دستیابی به اهداف تعیین‌شده، در آینده شاهد انتشار اخبار متعددی از قرار گرفتن ماهواره‌های مختلف از جمله نمونه‌های جدید و پیشرفته‌تر ماهواره‌های خانواده «نور» در مدار و تشکیل «مداری نورانی» از پیشرفت‌های فضایی و موفقیت‌های اطلاعاتی ایران اسلامی خواهیم بود.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار