یادداشت/ رسول حسنی

امام خمینی (ره)؛ منادی وحدت اسلامی

نهضت امام خمینی (ره) بعد از ۱۴ قرن از ظهور اسلام به معنای کامل تبلور وحدت در جهان اسلام بود؛ وحدتی که با حفظ آن می‌توان به هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی دست یافت.
کد خبر: ۶۲۰۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۴ - 02October 2023

امام خمینی (ره)؛ منادی وحدت اسلامیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس‌ـ رسول حسنی؛ بعد از مبعوث شدن حضرت رسول اکرم (ص) حوادث مختلفی شکل گرفت که مهم‌ترین آن، هجرت آن حضرت به مدینه بود؛ این هجرت که نقطه عطف تاریخ اسلام است، سبب اتحاد دو قبیله اوس و خزرج و وحدت مهاجرین و انصار نیز شد؛ وحدتی که با عقد اخوت در مسجد النبی قوام یافت و گذشته از دستاورد‌های پرشماری که داشت تبدیل به الگویی شد برای همه مسلمانان.

حضرت امام خمینی (ره) با تاسی از این مشی پیامبر اسلام (ص) نهضت جهانی خود را آغاز کرد. ایشان از همان ابتدا نگاهی جهانی داشت و جهانی نیز عمل کرد. به همین دلیل فقط به مبارزه با رژیم پهلوی نمی‌اندیشید. در زمانه‌ای که آتش افروزی رژیم صهیونیستی یک اتفاق عادی سیاسی قلمداد می‌شد امام خمینی (ره) مسئله فلسطین را مسئله جهان اسلام عنوان کرد نه یک اختلاف سیاسی برای تصاحب خاک و جابجایی مرزها.

نه تنها فلسطین که مسلمانان، افغانستان، پاکستان، عراق، لبنان، سوریه، مسلمانان هند و کشمیر و دیگر نقاط از منظر حضرت امام خمینی (ره) در یک مرز به نام مرز عقیده قرار دارند و هیچ کس حق تعرض به این گستره وسیع را ندارد. همه مسلمانان فارغ از نوع مذهب خود وظیفه شرعی دارند تا از تمامیت مرز‌های عقدتی خود صیانت کنند.

مذاهب تشیع و تسنن نمی‌توانند با دستاویز قرار دادن اختلافات مذهبی این مرز‌ها را به مخاطره بیاندازند. البته نمی‌توان منکر اختلافات شد، اما این اختلافات نباید به تعارض و تخاصم تبدیل شود که در این صورت کلیت اسلام مورد تهدید قرار خواهند گرفت. با نگاهی به حوادث یکی دو قرن اخیر درمی‌یابیم که آبشخور اختلاف افکنی‌های شیعه و سنی ریشه در سیاست خصمانه انگلیس دارد. آنچه مدام به عنوان اختلافات مذهبی یاد می‌شود تنها باید در مجامع علمی و دانشگاهی در کنار هم مورد بحث نظر قرار بگیرد و نه در میدان جنگ و نه در مقابل هم.

به وجود آمدن فرقه ضاله وهابیت در عربستان و بهائیت در ایران دقیقا به دلیل بزرگ‌نمایی اختلافات شیعه و سنی است که همین امر هزینه‌های گزافی بر مسلمانان جهان تحمیل کرده است. در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در بعد ملی و شکل گرفتن جبهه مقاومت در بعد فراملی نمونه کامل و روشنی از اتحاد جهان اسلام است. اتحادی که ثمره اندیشه بلند و نجات بخش امام خمینی (ره) است. نه سنی آمریکایی و شیعه انگلیسی بویی از اسلام رحمانی حضرت رسول اکرم (ص) نبرده‌اند و به همین دلیل با دسترسی به رسانه‌های معاند و حمایت غرب دائما بر طبل اختلافات می‌کوبند.

حال آنکه هر چشم حقیت بین و هر وجدان روشنی به خوبی درمی‌یاید که این وحدت جهان اسلام بود ـ و نه صرفا شیعیان ـ که در جبهه مقاومت ریشه داعش تکفیری را خشکاند، جبهه مقاومت به روشنی مرز‌های وسیع جهان اسلام را برای جهانیان ترسیم کرد. سقوط داعش اولین ثمره وحدت اسلامی است که با حفظ حداکثری آن می‌توان به هدفی بلندتر که ایجاد تمدن نوین اسلامی است دست یافت.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار