دفاع‌پرس‌ گزارش می‌دهد؛

چهارگانه «فدک» علیه استحکامات دشمن

صنعت دفاعی کشورمان برای انهدام استحکامات دشمن راکت‌هایی را طراحی و تولید کرده که امکان استفاده از آن توسط هواپیما و بالگرد وجود دارد.
کد خبر: ۶۲۰۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۲ - 04October 2023

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌‌ـ رحیم محمدی؛ جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و نیز سابقه جنگ‌هایی که بعد از آن در منطقه به وقوع پیوست، این نکته را به فرماندهان و کارشناسان نظامی کشورمان نشان داد که برای غلبه بر استحکامات دشمن باید انواعی از مهمات و سلاح‌های مختلف را در اختیار داشته باشیم و از سوی دیگر با توجه به این مطلب که کشور‌های دیگر سلاح و تجهیزاتی را به ایران برای دفاع از مرز‌های خود نمی‌دهند، سلاح‌های مورد نیاز باید در صنایع دفاعی کشورمان تولید شود.

لذا به همین منظور صنعت دفاعی کشورمان با تلاش‌های متخصصان این حوزه موفق شده است سلاح‌هایی را برای انهدام استحکامات دشمن تولید و بکارگیری کند؛ از جمله این سلاح‌ها می‌توان به سلاح چهارگانه «فدک» اشاره کرد که علیه اهداف زرهی، نفرات و استحکامات سبک بکار گرفته می‌شوند.

این راکت‌ها ۸۰ میلی‌متری غیرهدایت‌شونده، و هوا به سطح هستند که بر اساس نمونه شرقی S۸ ساخته شده و امکان شلیک توسط بالگرد و بال ثابت را دارند.

فدک ۱

این راکت با حداکثر چهار هزار متر برد، از قطر ۸۰ میلی‌متری، طول هزار و ۵۳۵ میلی‌متر و وزن ۱۱ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم برخوردار است که این باعث شده میزان نفوذ سرجنگی آن در فولاد ۴۰۰ میلی‌متر باشد.

چهارگانه «فدک»؛ علیه استحکامات دشمن

فدک ۲

این راکت علیه استحکامات و سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هرچند به لحاظ برد، قطر و وزن راکت با نمونه قبلی، یعنی فدک ۱ تفاوتی ندارد، اما طولی که برای آن لحاظ کردند هزار و ۳۷۰ میلی‌متر است و این یعنی مقداری طول آن کوتاه‌تر شده است که سرجنگی آن بتواند تا ۲۰۰ میلی‌متر در بتن مسلح نفوذ کند.

فدک ۳

کاربرد راکت فدک ۳ نیز علیه نفرات و تأسیسات سبک است؛ البته تفاوتی در برد، قطر و وزن راکت ایجاد نشده و تنها تفاوت آن در نوع فیوز بکار رفته در آن است؛ این فیوز مجاورتی و شدید الانفجار است.

فدک ۴

این راکت نیز همچون مدل‌های قبلی آن و در ابعاد و اندازه آن هیچ تفاوتی وجود ندارد و تنها فرقی که این راکت دارد در نوع آموزشی است؛ به همین دلیل نوع سرجنگی آن دامی است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار