تاکید پوتین بر روابط خوب روسیه با ایران

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که این کشور و ایران روابط قوی و خوبی با یکدیگر دارند.
کد خبر: ۶۲۱۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸ - 05October 2023

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در سخنانی اعلام کرد که روسیه و ایران طی سال‌های گذشته روابط قوی برقرار کرده‌اند و در آینده نیز آن‌ها روابط دوجانبه را توسعه خواهند داد.

رئیس جمهور روسیه در این ارتباط گفت: «ما روابط بسیار خوبی با ایران داریم و به هر طریق ممکن آن را تقویت خواهیم کرد. ایران، همسایه ماست و این روابط را در آینده ادامه خواهیم داد.»

پوتین هنگام اشاره به همکاری‌های خارجی در زمینه آموزش، خاطرنشان کرد که روسیه باید علاقه سایر کشورها را ببیند تا مؤسسات آموزشی در آن کشورها ایجاد شود.

رئیس جمهور روسیه در پایان گفت: «با این حال، تقویت روابط فرهنگی و آموزشی ایده خوبی است؛ زیرا به معنای قدرت نرم به مهربان‌ترین و بهترین معنای این کلمه، ارتقای فرهنگ و نظام آموزشی ما است. ما این موضوع را نیز بررسی خواهیم کرد.»

این سخنان رئیس جمهور روسیه در حالی بیان شده که پیشتر کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که توسعه روابط دفاعی ایران و روسیه را دنبال می‌کنیم و این موضوع برای ما نگران‌کننده است.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز چندی پیش گفت که واشنگتن نگران همکاری رو به رشد بین روسیه و ایران و تبدیل شدن این همکاری‌ها به مشارکت کامل دفاعی است. «ویلیام برنز» در مصاحبه با شبکه تلویزیونی PBS آمریکا گفت: ما بسیار نگران هستیم. بی اعتمادی زیادی بین روسیه و ایران از نظر تاریخی وجود داشته است، اما آنها در حال حاضر به یکدیگر نیاز دارند. آنچه اکنون در حال ظهور است، دست‌کم نشان‌دهنده آغاز مرحله اول روند مشارکت گسترده دفاعی بین روسیه و ایران است.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا هم پیشتر در سخنانی اعلام کرده بود که ما به دنبال گزینه‌هایی برای گردهم آوردن چند کشور برای گفت‌وگو در مورد همکاری‌های نظامی روسیه و ایران هستیم. روابط بین مسکو و تهران در حال تغییر به سمت یک مشارکت دفاعی کامل شامل تبادل تسلیحات و فناوری آن است. ما از تمام ابزارهایی که در اختیار داریم، برای برهم زدن مشارکت دفاعی بین مسکو و تهران استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار