دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

بازنمایی صهیونیسم در سینما؛ از بازمانده تا شکارچی شنبه

موضوع صهیونیسم در تاریخ سینما و تلویزیون کشور ما بار‌ها به اشکال مختلف در قالب فیلم و سریال مورد توجه و عنایت هنرمندان این عرصه واقع شده است.
کد خبر: ۶۲۲۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۸ - 14October 2023

بازنمایی صهیونیسم در سینمای دهه‌های اخیر/ از بازمانده تا شکارچی شنبهگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس - عبدالصمدی؛ موضوع صهیونیسم در تاریخ سینما و تلویزیون کشور ما بار‌ها به اشکال مختلف در قالب فیلم و سریال مورد توجه و عنایت هنرمندان این عرصه واقع شده است. مساله‌ی صهیونیسم و فلسطین از چند دهه‌ی پیش در سینمای ایران مطرح شد. برخی از آثاری که در چهارچوب سریال‌های تلویزیونی به نمایش درآمده‌اند محصول کشور‌های دیگر بوده و هنرمندان عرصه‌ی دوبلاژ آن‌ها را ترجمه و صداگذاری کرده‌اند که البته در فرصتی مغتنم باید آن‌ها را بازنگری کرد. اما در این مقال سعی شده به آثاری نگریسته شود که هنرمندان ایرانی در تهیه و تولید آن‌ها سهیم بوده‌اند. لازم به ذکر است برخی از این آثار سینمایی و برخی دیگر تلویزیونی بوده‌اند.
فیلم سینمایی بازمانده

اثری به یاد ماندنی از کارگردان فقید ایرانی سیف الله داد که محصول مشترک ایران و سوریه است. این فیلم در سال ۱۳۷۳ تهیه و تولید شد و اکران عمومی آن دو سال با تاخیر صورت پذیرفت. جمال سلیمان بازیگر معروف سوریه‌ای ستاره‌ی این فیلم بود و پخش تلویزیونی آن از استقبال عمومی برخوردار شد.

هفت سنگ

سریالی تلویزیونی درباره انتفاضه و انقلاب سنگ با بازی داریوش ارجمند، شادروان امین تارخ، شادروان آتیلا پسیانی، شادروان عباس امیری مقدم، بهروز بقایی، پرستو گلستانی، فاطمه نقوی، بیژن امکانیان و ... که سال ۱۳۷۵-۱۳۷۶ از شبکه‌ی دوم سیما روانه‌ی آنتن شد. از این سریال دو فیلم سینمایی هفت سنگ و قاعده‌ی بازی نیز تهیه و در سینما‌های کشور پخش شد.

چشم‌های آبی زهرا

سریالی تلویزیونی به کارگردانی علی درخشی که محصول شبکه‌ی سحر است و بار‌ها از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شده است. جهانبخش سلطانی، میرحسین معلومی و جمشید جهانزاده از بازیگران این سریال بودند. این سریال محصول سال ۱۳۸۰ بود.

سرزمین مادری

فیلمی سینمایی به کارگردانی کامبیز کشفی که به موضوع فلسطین پرداخته است. شادروان هما روستا، مجید مظفری، زیبا بروفه، گلاره عباسی، علی منصوری و... از بازیگران این فیلم سینمایی بودند. این اثر محصول ۱۳۸۲ بوده است.

شکارچی شنبه

محصول مشترک ایران و لبنان که پرویز شیخ طادی روی کرسی کارگردانی آن نشسته بود. علی نصیریان، دارین حمزه، امیریل ارجمند، مهدی فقیه و... از بازیگران ایرانی و لبنانی این اثر سینمایی بودند. این فیلم در سال ۱۳۸۸ به اکران عمومی رسید.

فیلم ها، سریال‌ها و تله فیلم‌های دیگری نیز در سینما و سیمای ایران تهیه شده اند که یا مستقیما به این موضوع اشاره داشتند یا به صورت غیر مستقیم مساله‌ی صهیونیسم را مورد واکاوی قرار داده بودند (مانند مدار صفر درجه). آثاری که فوقا ذکر شد به یاد ماندنی‌ترین آثاری بودند که با موضوع صهیونیسم در ایران تهیه و تولید شده بودند.

انتهای پیام/۱۳۳

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار