یادداشت/ سعید‌نوروزی پور

سرقت و نقش آن در کاهش امنیت اجتماعی

سرقت یکی از جرایمی است که امنیت و آرامش جامعه را دگرگون کرده و در آن خلل ایجاد کرده و به شدت، امنیت اجتماعی و امنیت اقتصادی شهروندان را تحت الشعاع قرار داده است.
کد خبر: ۶۲۳۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۳ - 15October 2023

سرقت و نقش آن در کاهش امنیت اجتماعیگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سعید نوروزی‌پور؛ سرقت یکی از جرایمی است که امنیت و آرامش جامعه را دگرگون ساخته و در آن خلل ایجاد می‌کند و به شدت، هم امنیت اجتماعی و هم امنیت اقتصادی شهروندان را تحت الشعاع قرار داده و علاوه بر ایجاد ناامنی در جامعه صدمات روحی و روانی متعددی برای شهروندان دارد.

امروزه و بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر در اکثر کشور‌های جهان، جرم سرقت به دلیل تنوع و گستردگی آن به انواع مختلفی که هرکدام شرایط خاص و مجازات‌های مخصوص به خود را دارد تفکیک شده است که از این بین می‌توان از سرقت ساده، سرقت مقرون به آزار یا تهدید، سرقت در شب و نظایر آن نام برد.

سرقت از اماکن خصوصی به ویژه سرقت از منزل یکی از شدیدترین جرائم است؛ سرقت از منزل علاوه بر اینکه یکی از شایع ترین رفتارهای مجرمانه است نوعی تجاوز به عنف بوده که به احساس امنیت عمومی، آرامش ذهنی و سلامت افراد نیز آسیب می رساند.

جرم سرقت نه تنها شخص مال باخته، بلكه به موازات آن امنيت و احساس امنیت جامعه را نيز کاهش می‌دهد و انگيزه كار و تلاش و سرمايه ‏گذاری را از بين می ‏برد؛ سرقت همچنین موجب افزايش هزينه‏‌های توليد می‌شود و بخش‌های زيادی از بيت‌المال و ساير امكانات كشور بايد صرف پيشگيری از سرقت و مبارزه با سارقان، اداره زندان‏‌ها، تأمين زندگی خانواده ‏های زندانيان و غيره ... شود كه آثار زيان بار آن بر مصرف كننده‏ ها و شهروندان تحميل و اضطراب و نگرانی دامن گير خانواده‌‏ها می‌شود و از لحاظ سياسی، امنيت داخلی مخدوش شده و موجبات نارضايتی و اعتراض مردم را فراهم می‌كند.

این جرم، پدیده ای است که همزمان امنیت مالی و جانی دیگران را بر هم می زند. در حقیقت سارق با ارتکاب سرقت سعی می کند وضعیت خود را با تجاوز به مال دیگری بهبود بخشد که این امر علاوه بر ایجاد حس تهدید مالی و جانی در افراد جامعه، موجب هرج و مرج در مناسبات و روابط اجتماعی و به دنبال آن تقویت بی سامانی اجتماعی و تزلزل در بنیان های نظم عمومی جامعه می شود.

بر اساس تحقیات به عمل آمده اعتياد به مواد مخدر و وابستگی به آن تاثير زيادی در گرايش افراد به سرقت داشته و بين اعتياد به مواد مخدر و ارتكاب سرقت رابطه معناداری وجود دارد. همچنین با توجه به مصاحبه‌های صورت گرفته با متهمان در ارزیابی عوامل موثر بر گرایش افراد به ارتکاب سرقت به چهار عامل اعتیاد، عدم تربیت خانوادگی، تاثیر دوستان ناباب و افزایش نابرابری و عدم توسعه یافتگی نقش مهمی در سرقت وجود دارد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها