دادستان تهران:

متهمان در بازداشتگاه‌ها سریع‌تر تعیین تکلیف شوند

صالحی به قضات پرونده‌ها دستور داد تا نسبت به تعیین تکلیف متهمان حاضر در بازداشتگاه‌ها با ماندگاری بیش از یک ماه اقدام کنند.
کد خبر: ۶۲۳۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ - 17October 2023

متهمان در بازداشتگاه‌ها سریع‌تر تعیین تکلیف شوندبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، هفتمین جلسه کاهش جمعیت کیفری و ساماندهی زندانیان تهران در سال جاری، با حضور «علی صالحی» دادستان تهران، «حیات الغیب» مدیرکل زندان‌های استان تهران و معاونین دادستان و سرپرستان نواحی ۳۲ گانه دادسرای تهران، در سالن جلسات دادستانی تهران برگزار شد.

علی صالحی دادستان تهران در این جلسه اظهار داشت: در راستای تأکیدات رئیس قوه قضائیه در خصوص لزوم اعمال دقت و حساسیت در صدور قرار بازداشت و سایر قرار‌های تأمین کیفری، این موضوع باید به صورت روزانه رصد و کنترل شده و قرار‌های تأمین صادره و تناسب آن‌ها باید با دقت و حساسیت بررسی شود؛ ضمن اینکه قرار بازداشت موقت لازم است صرفاً در موارد ضرورت و در چارچوب قانون صادر شود.

وی تأکید کرد: همکاران قضائی صرفاً پس از اخذ و جمع آوری دلایل و مستندات مکفی باید نسبت به احضار افراد اقدام کنند تا شخصی بدون دلیل بازداشت نشود. ضمن اینکه لازم است سرپرستان نواحی دادسرای تهران، عملکرد شعب را به صورت روزانه بررسی کرده تا جز در موارد ضروری و قانونی قرار تأمین منتهی به بازداشت صادر نگردد و فرد بی گناهی در این زمینه در زندان نماند.

دادستان تهران ضمن تأکید بر لزوم و اهمیت تعیین تکلیف متهمان حاضر در بازداشتگاه‌ها با ماندگاری بیش از یک ماه، به قضات پرونده‌های این متهمان دستور داد تا ظرف یک هفته نسبت به تعیین تکلیف چنین متهمانی اقدامات قانونی لازم را اتخاذ کنند.

صالحی با بیان اینکه همکاران قضائی باید بازدید از زندان‌ها را به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده انجام دهند؛ تأکید کرد: لازم است خروجی و نتایج مؤثری از این بازدید‌ها حاصل گردد و اقدامات انجام شده به طور مستمر به دادستانی تهران گزارش شود.

وی با اشاره به نقش مؤثر استفاده از تسهیلات ارفاقی نظیر عفو، آزادی تحت نظارت سامانه‌های الکترونیک (استفاده از پابند الکترونیک)، مرخصی متصل به آزادی، نظام‌های نیمه آزادی، آزادی مشروط و.. در کاهش جمعیت کیفری و تسهیل فرایند باز اجتماعی شدن محکومان، یادآور شد: هر چند در نیمه اول سال جاری با درخواست اعطای ۷۵۸ مورد ارفاق‌های قانونی به زندانیان واجد شرایط موافقت شده، لازم است با نظارت مستمر قضات ناظر بر زندان‌ها و بررسی رفتار و سلوک محکومان، شناسایی و پیشنهاد ارفاق‌های قانونی به سایر افراد مستحق و واجد شرایط برخورداری از این تسهیلات تداوم یابد.

صالحی با اشاره به تدابیر صورت گرفته از سوی دادستانی تهران در راستای کاهش مخاطرات اعزام زندانی به خارج از ندامتگاه‌ها اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۲۸ هزار و ۹۵۶ مورد نیاز به اعزام زندانی به مراجع قضائی وجود داشته که از این تعداد، ۹۰ درصد در قالب دادرسی الکترونیک و بدون نیاز به جابجایی فیزیکی زندانیان انجام گرفته است. گفتنی است که این آمار دارای رشد ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل است.

دادستان تهران با تأکید بر لزوم موافقت همکاران قضائی با درخواست انتقال محکومان غیربومی دارای شرایط به موطن خویش، تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ در اجرای تبصره ۳ ماده ۵۱۳ قانون آئین دادرسی کیفری با انتقال ۱۱۰۲ زندانی موافقت شده و نسبت به جابجایی مشارالیهم اقدام شده است که این میزان نسبت به تعداد مشابه در سال قبل، دارای رشدی ۴۵ درصدی است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار