به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

کتاب «در ثنای آفتاب حُسن» روانه بازار نشر شد

کتاب «در ثنای آفتاب حُسن (تکریم کتاب‌های حضرت علامه ذوالفنون حسن حسن‌زاده آملی(ره))» به تدوین بنیاد نخبگان استان مازندران با همکاری بنیاد نخبگان استان قم محمد آزادبخت منتشر شد.
کد خبر: ۶۲۳۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲ - 17October 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «در ثنای آفتاب حُسن(تکریم کتاب‌های حضرت علامه ذوالفنون حسن حسن‌زاده آملی(ره))» با تدوین بنیاد نخبگان استان مازندران و با همکاری بنیاد نخبگان استان قم و به کوشش مرتضی عبدی چاری در ۳۱۹ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

آیت الله حسن حسن‌زاده طبری آملی، فیلسوف متأله، فقیه، عارف، منجم و مدرس دروس حوزوی که علاقه مندان او را «علامه»، «ذوالفنون» و «علامه دهر» نیز می‌نامند، در ادبیات، علوم غریبه، هیأت و طب اسلامی تبحر داشت. میراث ماندگار ایشان در فنی خاص محدود و منحصر نیست و گستره وسیعی را در بر می‌گیرد.

اثر پیش رو به قلم شاگردان و علاقه‌مندان ایشان به رشته تحریر درآمده است. با توجه به گستره دانش علامه حسن‌زاده آملی در علوم مختلف جدید و قدیم، مطالب کتاب در قالب مقدمه، زندگی‌نامه، سخنان بزرگان درباره شخصیت حضرت علامه، تکریم آثار فلسفی، عرفانی، هیأت و نجوم، تفسیری، روایی و ادبی ارائه شده است.

این کتاب در 10 بخش تألیف شده است؛ بخش اول و دوم به بیان دیباچه و مقدمه می پردازد‌. بخش سوم از این کتاب به بررسی زندگینامه علامه حسن حسن‌زاده آملی(ره) اختصاص دارد.

چهارمین بخش از این کتاب با عنوان «آثار عرفانی» به بررسی الهی‌نامه، ولایت تکوینی و انسان در عرف عرفان می‌پردازد.

بخش پنجم با عنوان «آثار فلسفی» کتاب سرح العیون فی شرح العیون، کتاب «الجعل» و دروس معرفت النفس را مورد تأکید قرار داده است.

«آثار تفسیری» عنوان بخش ششم از کتاب حاضر بوده که انسان و قرآن را مورد بررسی قرار داده است. در بخش هفتم با عنوان «آثار هیئت و نجوم» معرفت الوقت والقبله، دروس هیئت و دیگر رشته‌های ریاضی و رسائل ریاضی در 11 رساله فارسی به رشته تحریر درآمده است.

بخش هشتم از کتاب مذکور با عنوان «آثار روایی» انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه را به نگارش درآورده است.
بخش نهم با عنوان «آثار ادبی» به تبیین دیوان اشعار و کلیله و دمنه می‌پردازد.

دهمین و آخرین بخش از این کتاب با عنوان «آثار طب» به بررسی طب و طبیب و تشریح اختصاص دارد.علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها