دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

ترویج تشیع در قلب آفریقا/ نگاهی اجمالی به زندگی شیخ زکزاکی

سفر شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر مسلمانان و شیعیان نیجریه به ایران فرصت بسیار مغتنمی جهت آشنایی هرچه بهتر با زیست و سیره‌ی این شخصیت شیعه در قلب آفریقاست.
کد خبر: ۶۲۴۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۸ - 20October 2023

ترویج اسلام تشیع در قلب آفریقا/ نگاهی اجمالی به زندگی شیخ زکزاکیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: سفر شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر مسلمانان و شیعیان نیجریه به ایران فرصت بسیار مغتنمی جهت آشنایی هرچه بهتر با زیست و سیره‌ی این شخصیت شیعه در قلب آفریقا، نیجریه است. شیخ زکزاکی با نام کامل «ابراهیم ابن یعقوب ابن علی ابن تاج الدین ابن حسین» در شهر زاریا و در سال 1953 به دنیا آمد. جدش از مبارزین علیه نژادپرستی و استعمار در آفریقا به شمار می آمد و از موریتانی به نیجریه مهاجرت کرده بود.

وی تحصیلات خود را در مدارس اسلامی و قرآنی آغاز کرد و در مدارس رسمی نیجریه حضور نداشت. اولین حضور او در مدارس رسمی، مربوط به سال 1969 است که در مدرسه‌ی عربی استانی زاریا حضور یافت. در سال 1979 از دانشگاه احمد بلو در رشته ی اقتصاد و مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شد. او در طول دوران دانشجویی از دانشجویان مبارزی به شمار می رفت که خواستار انطباق قانون اساسی نیجریه با شریعت اسلام بودند. شیخ زکزاکی از سوی یک استاد دانشگاه کمبریج جهت سخنرانی دعوت شد و از طریق مسعود شجره، رئیس حقوق بشر اسلامی انگلیس با ایران و انقلاب اسلامی آشنا شد. در سال 1980 یعنی یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی همراه با 30 تن دیگر از دانشجویان مبارز به ایران آمد و با شکل و محتوای حکومت جمهوری اسلامی بیشتر آشنایی پیدا کرد.

بازگشت او به نیجریه نقطه‌ای آغاز برای دور جدیدی از مبارزات وی با جمهوری فدرال نیجریه بود. طی سالیان مبارزه، وی بارها دستگیر، زندانی یا حبس خانگی شده است. ایشان در سال 1984 میلادی با زینت ابراهیم خبرنگار ازدواج کرده و حاصل این ازدواج 9 فرزند است که شش پسر آنها کشته شده اند. و دو دختر و یک پسر (سهیلا، نصیبه و محمد) از ایشان زنده هستند. لازم به ذکر است که زینب ابراهیم همسر شیخ در ایران دوره‌ی طلبگی گذرانده است.

با رای نهایی دادگاه عالی ایالتی کادونا شیخ ابراهیم زکزاکی پس از شش سال حبس از کلیه ی اتهامات تبرئه و آزاد شد. سفر اخیر وی به ایران دومین سفر او به کشورمان به حساب می آید. شیخ زکزاکی در این سفر نائل به اخذ دکترای افتخاری از سوی دانشگاه تهران گردید. ضمنا لازم به یادآوری است که طرفداران شیخ ابراهیم زکزاکی در نیجریه با عنوان حرکت اسلامی شناخته می شوند. بسیاری از مردم نیجریه طی سالهای اخیر به سمت اسلامی و مذهب تشیع روی آورده اند و در مراسم مذهبی شرکت می کنند.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار