یادداشت/ اکبر صفرزاده

انسان و بهشت به روایت ریدلی اسکات و قرآن

ریدلی اسکات در فیلمش می‌گوید که انسان از کره زمین خواهد رفت، اما نمی‌گوید به کجا! آیا محل سکونت بعدی انسان بهشت خواهد بود یا قبل ازبهشت باز هم باید برای مدتی در سیاره‌ای دیگر و کهکشانی دیگر زندگی کند؟
کد خبر: ۶۲۴۵۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۲:۵۲ - 21October 2023

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اکبر صفرزاده: «ریدلی اسکات» کارگردان انگلیسی‌تبار هالیوود در فیلم «پرومتئوس» که در سال ۲۰۱۲ در آمریکا و دیگر کشور‌های دنیا اکران شد این نظریه را مطرح می‌کند که انسان فعلی که روی کره زمین زیست می‌کند نتیجه تکثیر و تکامل «دی ان ای» موجودی است که میلیون‌ها سال قبل از کهکشانی دیگر به کره زمین آمده است.

فیلم می‌گوید: در خیلی سال پیش موجودی بشرنما با سفینه به کره زمین می‌آید، اما آن موجود زمین را ترک نمی‌کند بلکه بدن آن موجود متلاشی شده و در آب رودخانه حل می‌شود. دی ان‌ای بدن او با آب سریعاً واکنش می‌دهد و چرخهٔ تولید سلول‌های جدید آغاز می‌شود: سلول‌های سرخ‌رنگی که شباهت به گلبول‌های قرمز دارند و سریع تکثیر می‌شوند و به‌تدریج انسان فعلی به وجود می‌آید.

رانده شدن انسان از بهشت به تعبیر قرآن
خداوند پس از آفرینش انسان به تمامی ملائک دستور می‌دهد که در برابر انسان سجده کنند، همه سجده می‌کنند جز ابلیس. ابلیس سجده نکردن خود بر آدم (علیه‌السّلام) را چنین توجیه می‌کند: «قال لم اکن لاسجد لبشر خلقته من صلصال من حما مسنون». (سوره حجر، آیه۳۳) من کسی نیستم که برای بشری که او را با خاکی بازمانده از لجنی فرو مالیده ساخته‌ای، سجده کنم. یا در تعبیری دیگر که می‌گوید: «انا خیر منه خلقتنی من نار و خلقته من طین». (سوره اعراف، آیه۱۲) من از او بهترم، مرا از آتش و او را از خاک آفریده‌ای.

ابلیس پس از سرپیچی از دستور خداوند با اینکه به تعبیر حضرت علی (ع) شش هزار سال عبادت کرده بود چنان پست و مطرود شد که به وی خطاب آمد: «قال فاخرج منها فانک رجیم». (سوره حجر، آیه۳۴) برو بیرون، تو رانده شده‌ای!... «و ان علیک اللعنة الی یوم الدین». (سوره حجر، آیه۳۵) تا رستاخیز، بر تو لعنت باد!

هنگامی که ابلیس دریافت مساله جدی است و از آن مقام والایی که داشته به خاطر سجده نکردن به حضرت آدم، فرو افتاده است؛ دشمنی شگرفی نسبت به آدم، پیدا کرد و گفت: «لئن اخرتن الی یوم القیامة لاحتنکن ذریته الا قلیلا». (سوره اسراء، آیه۶۲) خدایا اگر مرا تا رستاخیز واگذاری؛ فرزندان او (آدم) را زیر فرمان خواهم آورد مگر کمی را که نتوانم. «قال فبعزتک لاغوینهم اجمعین». (سوره ص، آیه۸۲)  سوگند به قدرت تو که همگی را گمراه خواهم کرد.

مساله مهلت خواستن ابلیس و مهلت دادن خداوند به او سه بار در قرآن ذکر شده است: «قال انظرنی الی یوم یبعثون». (سوره اعراف، آیه۱۴) تا روزی که مردم برانگیخته می‌شوند مرا مهلت ده! «قال رب فانظرنی الی یوم یبعثون». (سوره حجر، آیه۳۶ و سوره ص، آیه۷۹) گفت پروردگارا، مرا تا روزی که (مردم دوباره) برانگیخته می‌شوند، مهلت ده! خداوند نمی‌فرماید که به او تا قیامت مهلت دادیم بلکه می‌فرماید: «قال فانک من المنظرین الی یوم الوقت المعلوم». (سوره حجر،آیه۳۷) فرمود همانا تو از مهلت داده‌شدگانی تا روز معلوم.

انسان از کره زمین خواهد رفت
ریدلی اسکات در فیلم دیگر خود «بیگانه: کاوننت» که در سال ۲۰۱۶ تولید شد و در ۱۹ مه ۲۰۱۷ به نمایش درآمد این نظریه را مطرح می‌کند که انسان با کمک تکنولوژی و هوش مصنوعی از کره زمین خواهد رفت.

او در فیلمش می‌گوید که انسان از کره زمین خواهد رفت، اما نمی‌گوید به کجا! آیا محل سکونت بعدی انسان بهشت خواهد بود یا قبل از بهشت باز هم باید برای مدتی در سیاره‌ای دیگر و کهکشانی دیگر زندگی کند؟

طبق آیه قرآن محل زندگی «قبلی» انسان بهشت بوده است و انسان از بهشت به زمین آمده، اما نمی‌گوید محل زندگی بعدی او کجاست؟ «قَالَ اهْبِطُوا بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ ۖ وَلَکُمْ فِی الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَىٰ حِینٍ». (سوره الاعراف، آیه ۲۴ و ۲۵ ) خدا فرمود: از این جایگاه و مقام فرود آیید، در حالی که دشمن یکدیگرید، و برای شما در زمین تا مدتی قرارگاه و مایه برخورداری است. «قَالَ فِیهَا تَحْیَوْنَ وَفِیهَا تَمُوتُونَ وَمِنْهَا تُخْرَجُونَ»؛ در آن زندگی می‌کنید و در آن می‌میرید و از آن بیرون می‌آیید.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار