در دوازدهمین «عصرانه داستان نویسان رضوی» مطرح شد؛

جریان مقاومت با ادبیات پیوند خورده است

میر شجاع گفت: جریان مقاومت با ادبیات پیوند خورده است و نویسندگان و هنرمندان عرصه ادبیات مقاومت و پایداری می‌توانند رهبران هدایت جامعه بشری فاقد از رنگ، مذهب و نژاد به سمت تعالی و موفقیت باشند.
کد خبر: ۶۲۵۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷ - 25October 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، دوازدهمین نشست «عصرانه داستان نویسان رضوی» با حضور سید مصطفی میرشجاع کارشناس حوزه مقاومت در فروشگاه مرکزی کتاب به‌نشر واقع در خیابان امام خمینی (ره)، روبروی باغ ملی میزبان نوقلمان و نویسندگان خراسانی بود.

سید مصطفی میرشجاع کارشناس حوزه مقاومت در این نشست گفت: آنچه ادبیات پایداری و مقاومت را جهانی کرده قدمتی به اندازه تاریخ بشریت دارد. هر گاه نویسنده یا هنرمندی روحی در جامعه برای مبارزه با بیداد و اختناق در پاردایم داستان خود بدمد و برای نابودی آنچه که سلامت و حیات بشریت تهدید می‌کند تلاش کند، می‌توان از او به عنوان نویسنده ادبیات پایداری یاد کرد.

وی از عاشورا و نهضت قیام حسینی به عنوان یک روایت واقعی در ادبیات پایداری نام برد و ادامه داد: اگر در طول تاریخ بخواهیم به یک روایت و رمان واقعی از ادبیات پایداری برسیم تمام زیر ساخت‌ها به عاشورا و سرزمینی به نام کربلا برمی گردد که همه بشریت را اسیر خودش کرده است.

وی افزود: مظلومیت بشر امروز در این است که او را به انحطاط می‌کشند. یکی از ابزار مهم استکبار یا امپریالیسم، هنر است که می‌تواند به طرق مختلف هالیوود، بالیوود، فضای مجازی بر انسان سرگشته مسلط شود.

کارشناس حوزه مقاومت با اشاره به اینکه آثار ادبی مختلفی که توسط هنرمندان و نویسندگان تولید شده، جنبه‌های مختلف مقاومت را تقویت می‌کند، تصریح کرد: گاهی در میدان جنگ یک نوشته بر دیوار می‌توانند به افراد انگیزه دهد که برای مبارزه با دشمن مقاومت کنند و در دفاع از کشور و مظلومان به پا خیزند. از این رو نویسندگان و هنرمندان عرصه ادبیات مقاومت و پایداری می‌توانند رهبران هدایت جامعه بشری فاقد از رنگ، مذهب و نژاد به سمت تعالی و موفقیت باشند. نویسندگان ادبیات پایداری می‌توانند تولید کنندگان انگیزه برای مبارزه و حرکت انسان برای هجرتش از اومانیسم و انسان محوری به سمت توحید و خدا محوری باشند.

وی با اشاره به جنایت اسپایکر در عراق گفت: اسپایکر جنایت هولناکی است که بشریت نمی‌تواند فراموش کند. این جنایت در سال ۱۳۹۳ به وقوع پیوست و در آن جنایتکاران داعشی با همکاری تعدادی از افراد حزب بعث و قبایل منطقه، ۱۷۰۰ تن از دانشجویان و کارکنان اسپایکر (یک پایگاه هوایی در شمال غرب تکریت واقع در مرکز استان صلاح‌الدین و ۱۷۰ کیلومتری بغداد) را با فریب از اسپایکر خارج و در حالی که کاملا افراد غیر مسلح بودند به طرز فجیعی به شهادت رساندند. وقتی خبر شهادت این دانشجویان پخش شد، موصل سقوط کرد و داعش بر موصل مسلط شد. در این واقعه جنبش مقاومت و یا حتی قلم مقاومت هم نبود.

محفل ادبی «عصرانه داستان نویسان رضوی» به همت انتشارات به‌نشر و با حضور نویسندگان خراسانی هر دو هفته یکبار و به صورت مستمر به دبیری علیرضا مهرداد نویسنده، منتقد و کارشناس ادبی به داستان‌خوانی، آموزش، نقد و بررسی آثار نویسندگان نوقلم با محوریت امام‌رضا (ع) اختصاص دارد که این هفته درحمایت از مقاومت فلسطین ضمن اعلام همدردی با خانواده‌های شهدای مقاومت، نویسندگان به خوانش داستان‌هایی با موضوع مقاومت و غزه پرداختند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار