در بازدید از مراحل آزمایش هواپیمای ترابری سیمرغ؛

مدیر عامل سازمان صنایع هوایی: قیمت تمام‌شده هواپیمای «سیمرغ» ۵۰ درصدِ نمونه خارجی آن است

امیر سرتیپ خواجه‌فرد گفت: هواپیمای سیمرغ علاوه بر لجستیک نظامی، کاربرد ویژه‌ای در حمل و نقل تجاری و امدادرسانی در حوادث غیرمترقبه هم دارد و قیمت تمام‌شده این هواپیما ۵۰ درصد نمونه خارجی آن است.
کد خبر: ۶۲۶۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴ - 29October 2023

قیمت تمام شده هواپیمای سیمرغ ۵۰ درصد نمونه‌ی خارجی آن است/نوآوری و تحول در سازه و فضای داخلی هواپیمابه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ «افشین خواجه‌فرد» مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بازدید از مراحل آزمایش هواپیمای ترابری سیمرغ با بیان اینکه در دنیا استفاده از یک پلتفرم برای تبدیل به انواع دیگری از هواپیما امری معمول و مرسوم است، اظهار داشت: در پروژه سیمرغ، از پلتفرم هواپیمای ایران-۱۴۰ جهت تبدیل به هواپیمای ترابری سبک استفاده شده است.

امیر سرتیپ خواجه‌فرد با اشاره به اینکه هواپیمای ترابری سیمرغ یک هواپیمای ترابری با درب رمپ عقب است، افزود: این پرنده بر پایه هواپیمای ایران-۱۴۰ طراحی شده است تا بتواند تمامی مأموریت‌های یک هواپیمای ترابری-تاکتیکی را به خوبی و کامل انجام دهد.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع ادامه داد: تغییرات این هواپیما نسبت به هواپیمای پایه در حوزه‌های پیکربندی، سازه و سیستم‌های هیدرومکانیکی از جمله مکانیزم‌های سطوح کنترل، سیستم هیدرولیک، موتور کمکی، سیستم تهویه مطبوع، اینتریور و تجهیزات باربری و سیستم الکتریک بسیار گسترده و آشکار است.

وی اضافه کرد: طول بدنه در این پرنده بیش از ۲ متر افزایش یافته و دم‌های عمودی و افقی نیز کاملاً تغییر یافته است و سازه و فضای داخلی هواپیما جدید و کاملاً بومی طراحی شده است که تمامی مدارک و نقشه‌ها بر اساس استاندارد هواپیما‌های باربری است و در این زمینه یک نوآوری و تحول بزرگ رخ داده است.

امیر خواجه‌فرد موتور هواپیمای سیمرغ را برتر از از موتور هواپیمای ایران-۱۴۰ دانست و گفت: موتور این پرنده نسبت به پلتفرم قبلی در بخش سوخت‌رسانی و کنترل الکترونیکی موتور یعنی سیستم فدک با اجرای سرویس‌های بولتن ارتقا پیدا کرده و تمهیداتی برای ارتقاء بعضی از پارامتر‌های عملکردی هواپیما در شرایط Hot & High (یعنی گرم و مرتفع) اندیشیده شده است.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در ادامه عنوان کرد: کارایی این هواپیما مطابق با کتابچه‌های پروازی و تطابق نمودار‌های کارایی آن با اعداد واقعی توسط تیم‌های کارشناسی سازمان هواپیمایی کشوری و نیرو‌های مسلح به اثبات رسیده و وزن برخاست و بار مفید قابل جابجایی و سقف پروازی مطابق نمودار‌های مربوطه تأیید شده است.

وی با اشاره به شرایط جغرافیایی کشور و پراکندگی جمعیت در ایران و همچنین بروز شرایط غیرمترقبه مانند سیل و زلزله و دیگر حوادث غیر مترقبه اظهار داشت: این هواپیما با شرایط و قابلیت‌های خاص خود که یکی از آن‌ها امکان نشست و برخاست در باند‌های خاکی و ناهموار می‌باشد، می‌تواند مجروحین، آسیب‌دیدگان و همچنین خودرو‌ها و تجهیزات امدادی را در کمترین زمان جابه‌جا کند.

امیر خواجه‌فرد با بیان اینکه انجام تست‌های پروازی مطابق با استاندار‌های خاص و جهانی است، افزود: مطابق با دستورالعمل‌های استاندارد تدوین شده در اولین پرواز چرخ‌های هواپیما جمع نمی‌شود و همچنین هواپیما دارای رنگ اولیه نمونه‌سازی است که در تمامی دنیا در هنگام رونمایی و مراحل تست‌های پروازی این تست‌ها با زیر رنگ هواپیما انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی تصریح کرد: طراحی هواپیمای ترابری سبک سیمرغ تحت نظارت مستمر سازمان هواپیمایی کشوری و براساس گواهینامه تشکیلات طراحی (DOADesign Organization Approval-) که براساس مقررات ملی هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است؛ همچنین این هواپیما براساس قوانین کاربردی مربوط به هواپیما‌های سنگین‌تر از پنج هزار و ۶۷۰ کیلوگرم یا ۱۲۵۰۰ پوند (AP-۲۵) طراحی شده است. به‌صورت خلاصه می‌توان گفت این هواپیما براساس مقرارت محصولی سیستمی مربوط به کلاس خود، طراحی شده و درحال طی کردن فرآیند اخذ گواهینامه­ی مربوطه است.

سرتیپ خواجه‌فرد با تأکید بر اینکه این نوع هواپیما علاوه بر لجستیک نظامی، کاربرد ویژه‌ای در حمل و نقل تجاری و امدادرسانی در حوادث غیرمترقبه هم دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به قیمت تمام‌شده این هواپیما که در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت مشابه‌های خارجی آن هزینه شده و با توجه به نیاز ۱۵۰ فروندی به این هواپیما در کشور، صرفه اقتصادی دارد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار