نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:

شخصیت جهادی کشاورز و تولیدکننده باید محفوظ بماند

آیت‌الله «علم‌الهدی» گفت: کشاورز باید در جریان تولید محصول بداند که عمل او، مجاهدت بزرگ و مؤثری محسوب می‌شود که فراتر از ابعاد درآمدی و تجارتی آن، معیشت ملت را تأمین خواهد کرد؛ بر همین اساس همان‌طور که برای تقویت تولید تلاش می‌شود، به جنبه‌های معنوی و فرهنگی آن نیز توجه شود.
کد خبر: ۶۲۷۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۹ - 31October 2023

شخصیت جهادی کشاورز و تولیدکننده باید محفوظ بماندبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» در دیدار با «محمدعلی نیکبخت» وزیر جهاد کشاورزی که امروز به میزبانی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد، با تأکید بر ضرورت اینکه نباید شخصیت جهادی کشاورز از او گرفته شود، اظهار داشت: کشاورز باید در جریان تولید محصول بداند که عمل او، مجاهدت بزرگ و مؤثری محسوب می‌شود که فراتر از ابعاد درآمدی و تجارتی آن، معیشت ملت را تأمین خواهد کرد. این موضوع هم مغایر با دانش بنیان‎شدن کشاورزی، افزایش بهره‌وری و سایر مسائل فنی نیست و همان‌طور که برای تقویت تولید تلاش می‌کنید، به جنبه‌های معنوی و فرهنگی آن نیز توجه داشته باشید.

وی افزود: از ظرفیت تولید و کشاورزی در خراسان رضوی غافل نشوید. در خراسان رضوی ظرفیت‌های تولید و توزیع متنوعی وجود دارد. اگر این استان از گذشته تاکنون، سرآمد تولید گوشت و مرغ در کشور بوده است، به همین ترتیب اکنون که قیمت نهاده‌های دامی و مشکلات تولید افزایش پیدا کرده، ضرر و زیان آن نیز بیشتر از سایر نقاط کشور خواهد بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در استان خراسان رضوی فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صاحبان صنایعی مشغول به فعالیت هستند که حمایت از آن‌ها یک ضرورت راهبردی است زیرا استمرار فعالیت آن‌ها به نفع سفره مردم استان و حتی کل کشور است. مصداق این نفع ملی هم در تأمین سفره میلیون‌ها زائر ایرانی و خارجی است که در پیک‌های زیارتی به مشهدالرضا (ع) می‌آیند و بر خوان بابرکت امام هشتم می‌نشینند.

خودکفایی کشور در تولید مرغ تا پایان سال جاری

وزیر جهاد کشاورزی در ابتدای این دیدار ضمن ارائه گزارشی از اقدامات این وزارتخانه برای تثبیت بازار گفت: مهم‌ترین موضوع موجود این است که وزارت جهاد کشاورزی با سفره مردم سر و کار دارد. چیزی که امروز محور امور است، افزایش بهره‌وری در تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی است زیرا آن‌چه امروز در سازوکار تولید وجود دارد، ظرفیت مطلوب و قدرتمندی است و فقط باید بهره‌وری را در ابعاد مختلف افزایش داد تا وفور کالا در بازار حاصل شود.

وی بیان داشت: زمانی که در حال رایزنی برای اخذ رأی اعتماد مجلس بودم، نمایندگان ملت تأکید داشتند که برنامه خود را تشریح کنم زیرا قیمت برخی اقلام همچون مرغ به حدود ۱۱۰ هزار تومان رسیده بود و عرصه بسیار تنگ شده بود. با این حال، ما تأکید داشتیم که نباید نگاه به خارج باشد و وقتی در هر زمینه مشکل پیش آمد، این‌طور نباشد که فوراً واردات به‌عنوان تنها گزینه اصلاح مشکل مطرح شود. امروزه کمبود جوجه از طریق واردات از کشورهای اروپایی تأمین می‌شود. این برای ما ناگوار است به همین دلیل متمرکز بر حمایت از تولید ملی به هر قیمت ممکن هستیم و تا پایان سال در پرورش جوجه و صنعت مرغ، خودکفا خواهیم شد.

نیکبخت تصریح کرد: در شهریور سال جاری، روزانه ۶۰ هزار تن گوجه‌فرنگی برداشت می‌شد و این درحالی بود که نیاز بازار از ۷ هزار تن در روز فراتر نمی‌رود. اینجا بود که صنعت به کمک ما آمد و از آستان قدس رضوی در خراسان گرفته تا کارخانجات بزرگ صنایع غذایی در اراک، البرز، آذربایجان شرقی و فارس، اضافه برداشت این محصول مهم را به تولیدات صنعتی غذایی تبدیل کردند.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: راهبرد ما این بود که صنعت با تولیدکننده مرتبط شود و پس از آن، بازرگان نیز با صاحبان صنایع ارتباط پیدا کنند. این ارتباط مستقیم، در گام اول دست رانت و سوداگر را از بازار کوتاه می‌کند، در مرحله بعد فرآوری و بهره‌وری را رونق می‌بخشد و سوم چشم‌اندازهای صادراتی را در صورت اشباع بازار داخل تأمین خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها