کارشناس مسائل فلسطین در برنامه به افق فلسطین:

تغییر ترکیب جمعیتی در دستور کار یهودیان افراطی است

کارشناس مسائل فلسطین و اسرائیل گفت: یهودیانی که در غزه به خاک فلسطینیان تجاوز می‌کنند عقیده دارند کل این منطقه برای اسرائیل است و باید از طریق سکونت و تجاوز به سرزمین فلسطینیان ترکیب جمعیتی را به نفع خود تغییر دهند.
کد خبر: ۶۲۷۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲ - 01November 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «سهیل کثیری‌نژاد» کارشناس مسائل فلسطین و اسرائیل در برنامه «به افق فلسطین» درباره تشتت آرا در جامعه اسرائیل اظهار داشت: یهودیان ارتودکس گروهی متعصب در جامعه اسرائیل هستند که عقیده دارند احکام شریعت تورات باید به دقت در جامعه رعایت شود و در کنارش افرادی هستند که مانند این دسته متعصب نیستند و از کشور‌های عربی و آسیایی و اروپایی مهاجرت کرده‌اند.

وی افزود: یهودیان از نظر قومی به چهار دسته قابل تقسیم می‌شوند؛ دسته «اشک نازی» که نواده حضرت نوح هستند که پس از ماجرای طوفان و پراکنده شدن فرزندان نوح (ع) یکی از این فرزندان «اشک نازی» و محل استقرار او در جایی است که امروز به آن آلمان می‌گویند و اروپای غربی را شامل می‌شود؛ و اشک نازی‌ها بعد‌ها از این منطقه به اسرائیل مهاجرت کردند و البته برخی از آنان هنوز هم در این مناطق هستند. یهودیان اسفارادی دسته دیگری هستند که در منطقه اسپانیا بودند یعنی اسپانیای قبل از ورود مسلمانان؛ بعد‌ها که مسلمانان به این منطقه وارد شده و مسیحیان را شکست می‌دهند این یهودیان اسفارادی بهترین دوران را می‌گذارند، در آسایش هستند، به علوم می‌پردازند و بسیاری از علمای یهودی در زمان حکومت اسلامی آندلس متولد می‌شوند و بعد‌ها که مسیحیان مسلمانان را شکست می‌دهند شروع بیچارگی و مهاجرت این یهودیان است. دو دسته باقی مانده هم شامل یهودیان شاخ آفریقا (اتیوپی، اریتره و سومالی) و یهودیان یمن است که اسرائیل امروز ترکیبی از این چهار دسته است؛ یهودیان ایرانی معمولا در بین اسفارادی‌ها دسته بندی می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا ما جامعه اسرائیل را نمی‌شناسیم و این جامعه چگونه است، گفت: خاستگاه اجتماعی در جامعه اسرائیل بسیار متشتت است و درون اسرائیل طیف وسیع و گسترده‌ای وجود دارد؛ از یهودیانی که عقیده دارند یهودیت دین نیست و خدایی وجود ندارد و اشخاصی کاریزماتیک، چون حضرت موسی (ع) در زمانی زیسته و قابل احترام هستند، اما یهودیت یک قوم است و دین نیست و هرآنچه هست افسانه است.

کثیری‌نژاد ادامه داد: طرف دیگر این ماجرا یهودیان سفت و سختی هستند که معتقدند یهودیت یک دین یا هویت دینی است و به اصول آن بسیار پایبند هستند، البته بین این دو طیف هزاران دیدگاه وجود دارد و خود حکومت اسرائیل همه این مردم با عقاید متفاوت و افراد اقوام دیگر را به عنوان شهروندان یهودی پذیرفته اند.

وی افزود: در طی سال‌های اخیر تظاهرات با پیش زمینه‌ها و دلایل مختلف در اسرائیل رخ داده است؛ یکی از این دلایل بحث دینی است که همان یهودیان ارتودکس معتقدند که حرمت شنبه بسیار باید حفظ شود و راه آهن و تاکسیرانی و ... و به نوعی همه چیز باید تعطیل شود و از سوی دیگر یهودیانی هستند که به این موارد اعتقادی ندارند و معتقدند که حکومت اسرائیل باید یک حکومت دموکراتیک باشد. بخش دیگری از تظاهرات به دلیل جریان‌های سیاسی راست و چپ و میانه رو و عربی است که همین اواخر در اعتراض به اصلاحات قضایی راهپیمایی راه انداختند؛ این اختلاف بر سر این بود که میانه رو و چپ با راست و ملی-مذهبی هم عقیده نبودند و می‌خواستند که قوه مجریه نسبت به قضاییه برتری داشته باشد و میانه رو و چپ می‌گفتند که چنین موضوعی اصول دموکراتیک را از بین می‌برد.

این کارشناس مسائل اسرائیل اضافه کرد: مورد دیگر در بروز این تعارضات تشتت قومی است و اگرچه تظاهرات اخیر سیاه پوستان به دلیل حضور غیرقانونی آنان از کشورهایی، چون اریتره و سودان و سومالی بود که برای کار مهاجرت می‌کردند و مشکلاتی داشتند، اما تظاهرات این سیاه پوستان در سال‌های قبل به دلیل تبعیض بود.

وی یادآور شد: این تشتت در جامعه اسرائیل بسیار زیاد است و ما در پژوهش‌هایی که سال‌های قبل انجام دادیم به این رسیدیم که حتی این آدم‌های یهودی جوک‌هایی را نسبت به این اقلیت‌ها درست کرده اند و این تضاد‌هایی است در کف جامعه اسرائیل وجود دارد؛ مثلا یهودیان رومانی به دزدی و دزد بودن در جامعه اسرائیل معروف هستند یا یمنی‌ها به زندگی فلاکت بار شهره اند و یا یهودیان مراکشی به خشمگین بودن متمایز می‌شوند.

کثیری‌نژاد خاطر نشان کرد: امروز دیگری تضادی که موجب تظاهرات و راهپیمایی بین اشک نازی‌ها و اسفارادی باشد را نداریم و چنین وقایعی در ۵۰ سال پیش بوده است.

کارشناس مسائل اسرائیل و فلسطین در پاسخ به این پرسش که آیا درصد زیادی از یهودیان اسرائیل دوتابعیتی هستند، تصریح کرد: در بین جمعیت ۱۰ میلیونی اسرائیلیان افراد دوتابعیتی و چند تابعیتی وجود دارند، ولی این گونه نیست که این موضوع رایج باشد و اکثریت مردم دوتابعیتی باشند که اگر این گونه بود بسیاری از این افراد راحت مهاجرت می‌کردند و به همین دلیل بحث درخواست ویزا از سوی سایر کشور‌ها برایشان بسیار مهم است؛ چنان چه وقتی اخیرا بحث برداشته شدن ویزای آمریکا پیش آمد تعداد زیادی از اسرائیلی‌ها رفتند و پاسپورت گرفتند و بسیار علاقه داشتند که به آمریکا سفر کنند در صورتی که اگر تابعیت دیگری داشته باشند بحث ویزا برایشان مطرح نیست.

وی در توضیح علت ریشه راست گرایی و افراطی گری در اسرائیل اظهار داشت: جریان راست گرا در اسرائیل بسیار متفاوت است و احزاب متعددی را شامل می‌شود؛ در دولت جدید نتانیاهو امتیاز مهم بودجه‌ای بود که به مدارس مذهبی داده شد و در ازای آن این مذهبی‌ها ائتلاف کردند که با نتانیاهو بمانند که این اقدام اثرات فرهنگی و اجتماعی خود را داشت و در سال‌های آینده شاهد خواهیم بود که جریانات مذهبی بیشتر می‌شود؛ از سوی دیگر جریان‌های ملی-مذهبی با توجه به گرایش‌های مذهبی و اعتقاد به این که حکومت باید دموکراتیک دینی و مردم سالاری دینی باشد و به شدت روی هویت یهودی اصرار دارند رفتار‌های افراطی آینده را رقم خواهند زد.

کثیری‌نژاد در ادامه به توضیح شرایط پیچیده کرانه باختری پرداخت و بیان کرد: برای درک بهتر از این وضعیت باید شرایط کرانه باختری پس از پیمان اسلو را بشناسیم که پس از این پیمان کرانه باختری چند قسمت شد که قسمتی دست حکومت خودمختار بود و قسمت دیگر دست اسرائیل؛ بر این اساس بخش عمده غزه دست اسرائیل است و حتی خود اسرائیلیان با این قضیه مشکل دارند چرا که مرز‌ها در این منطقه بشدت درهم تنیده و ممکن است آنان ناخواسته وارد منطقه فلسطین شوند. این بخش‌ها همان شهرک‌ها هستند و شهرک‌ها مناطقی در کرانه باختری هستند که زندگی در آنان از سوی اسرائیل برای یهودیان غیرقانونی است (دولت اسرائیل این قسمت‌ها را به عنوان خاک اسرائیل به رسمیت نمی‌شناسد)، اما در چنین شرایطی تعدادی از یهودیان می‌آیند و در این منطقه پرتنش زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: این آدم‌ها به دلیل روحیه افراطی می‌روند آنجا زندگی می‌کنند، چون عقیده دارند کل این منطقه برای اسرائیل است و باید برویم و ترکیب جمعیتی را عوض کنیم و بسیاری از آنان مسلح هستند و شبه نظامی و رسما گروه‌های تروریستی را تشکیل می‌دهند؛ موضوعی که حتی شاباک (سازمان اطلاعات اسرائیل) هم بر آن صحه می‌گذارد.

این کارشناس در مورد علت تعارضات و جدل‌ها بر سر مسجدالاقصی توضیح داد: مسجد الاقصی از نظر همه ادیان یکی از مقدس‌ترین مکان هاست و دلیل آن هویت و قداست آسمانی این مکان است، اما اسرائیل به دلیل فشار آوردن بر اردن (متولی مسجد الاقصی سازمان اوقاف اردن است) تلاش می‌کنند تا نگذارد گروه‌های دیگر به این مکان بیایند و حتی به مسلمان بی احترامی می‌کنند چرا که یهودیان عقیده دارند باید آن را بازسازی کرده و تلاش می‌کنند این مکان را منحصرا برای خودشان کنند؛ در صورتی که جامعه فلسطینی ضدیتی با هیچ شریعتی برای این مکان حتی با جامعه شیعی ندارد و در این موضع که صهیونیست‌ها می‌خواهند این منطقه صرفا یهودی باشد، کاملا در تقابل قرار دارند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار