حجت‌الاسلام صفایی در جشنواره سلمان فارسی:

مدیران کشور نباید بر اساس آموزه های علوم انسانی غربی تربیت شوند

رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا گفت: مدیران کشور نباید بر اساس آموزه‌های علوم انسانی غربی تربیت شده و در رأس اقتصاد و مسائل سیاسی داخلی و خارجی قرار گیرند.
کد خبر: ۶۲۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸ - 18December 2015

مدیران کشور نباید بر اساس آموزه های علوم انسانی غربی تربیت شوند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از قم، حجتالاسلام والمسلمین غلامرضا صفایی در جشنواره پژوهشی سلمان فارسی که روز گذشته در سالن همایش مدرسه علمیه امام کاظم (ع) قم برگزار شد، ابراز داشت: پیش از انقلاب که نظام استعماری داشتیم آمریکا معتقد بود هیچگونه خلاقیت و پژوهشی نباید در ایران وجود داشته باشد و در زمینه علوم انسانی وضعیت بسیار بدتری را شاهد بودیم.

وی افزود: در دانشگاهها و مراکز علمی در علوم انسانی و علوم پایه کاملا غربی بودیم و هیچ دانشجوی مبتکری نهتنها تشویق نمیشد، بلکه او ماهها ناپدید میشد و مورد شکنجه قرار میگرفت.

صفایی اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از هزار مرکز پژوهشی در کشور در زمینههای علوم پایه و علوم انسانی داریم و حدود سه میلیون از پنج میلیون نفر دانشجویی که در مراکز علوم پایه اشتغال به تحصیل دارند در رشتههای علوم انسانی تحصیل میکنند.

وی گفت: در علوم انسانی رایج در ایران در زمان پیش از انقلاب، کشورهای غربی سعی بر آن داشتند که فرهنگ ایران و مباحث علوم انسانی را تحت تاثیر قرار دهند و مسائلی چون حجاب را مخدوش کنند و خودنمایی زنان را رواج داده و علوم انسانی کشورها را منحرف کنند.

رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا ابراز داشت: پیش از انقلاب غربیها در پی آن بودند که عرفان، فلسفه، ادبیات و تاریخ ما دگرگون شود؛ تا آنها بتوانند بازار مصرف را از نظر اقتصادی در جامعه ما پیاده کنند و برخی در داخل عقیده داشتند که از سر تا پا باید فرنگی شویم.

وی افزود: یکی از مهمترین دغدغه های رهبر معظم انقلاب اسلامی، مساله فرهنگ و علوم انسانی است و ایشان گلایهای از مجموعههای دانشگاهی کردند و تاکید دارند که علوم انسانی در مبادی و مبانی متعارض با مبانی اسلامی، قرآنی و ملی نباشد.

وی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در مورد علوم انسانی در دانشگاهها تذکرهای جدی دادند، و تذکر ایشان به آن دلیل است که علوم انسانی رایج بعضا محتواهایی دارند که برخی معارض با حرکت اسلامی و قرآن است و مبتنی بر هدفهای دیگری است و مدیران کشور نباید بر اساس این آموزهها تربیت شوند، تا در راس اقتصاد و مسائل سیاسی داخلی و خارجی قرار گیرند.

صفایی گفت: حوزههای علمیه و روحانیان موظف هستند که نظریه اسلامی در زمینه علوم انسانی را از متون الهی بیرون کشیده و آنها را برای برنامهریزیهای گوناگون در کشور و پشتوانهسازی نظام اسلامی آماده کنند و نظام موظف به حمایت از حوزههای علمیه است.

وی تاکید کرد: امروزه باید در زمینه علوم انسانی کار شود و این مساله از دغدغههای مهم رهبر معظم انقلاب است و دانشگاههای ما اکثرا در علوم انسانی قبلهگاهشان غرب و نظریههای دانشمندان غربی است و شاید آنها تقصیری نداشته باشند؛ چرا که باید در سالهای پس از انقلاب در زمینههای علوم انسانی تحقیقاتی را در اختیار آنها قرار میدادیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار