نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای‌لاتین گشایش یافت/ موزه هنرهای معاصر میزبان آثار ضد صهیونیستی شد

نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین با آثار ۱۵ هنرمند مطرح بین‌المللی در موزه هنرهای معاصر تهران یافت.
کد خبر: ۶۲۷۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵ - 02November 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم افتتاح نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین، عصر امروز (پنج‌شنبه،۱۱ آبان‌) با حضور محمود سالاری معاون هنری وزارت ارشاد، محمدحسین نیرومند مشاور وزیر ارشاد، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی، سید امیرناصر جاوید، قائم مقام حوزه هنری در امور بین‌الملل؛ علی فروزانفر، مدیرکل ارشاد اسلامی استان تهران و هنرمندان کشورهای آمریکای لاتین در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

خراسانی‌زاده: کارتون و کاریکاتور کُنش‌گر و مبتی بر رسانه است
در ابتدا، خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی به مقاومت ملت فلسطین در برابر حملات رژیم صهیونیستی اشاره کرد و با بیان اینکه جنایات این رژیم برای همه جهان مسجل شده است، گفت: بیان هنر پیشتر و بیشتر از دیگر پدیده‌ها موثر واقع می‌شود.

او کارتون و کاریکاتور را یک هنر زنده، پویا و متحرک و فعال، کُنش‌گر و مبتی بر رسانه دانست و با تاکید براینکه این هنر در لحظه کُنش و واکنش ارائه می‌کند، تصریح کرد: امروز در آستانه ۱۳ آبان افتخار داریم، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین را با آثار هنرمندان ۱۵ کشور این منطقه افتتاح می‌کنیم.

در ادامه آثار هنرمندان برجسته کشورهای مکزیک، کوبا، کلمبیا، برزیل و هنرمندان دیگر کشورهای حاضر در این نمایشگاه معرفی شدند.

جاوید: صدای سه‌هزار کودک فلسطینی به خیابان‌های جهان خواهد رسید
در ادامه، سید امیرناصر جاوید، قائم‌مقام حوزه هنری در امور بین‌الملل به فجايع انسانی رژیم صهیونیستی علیه کودکان فلسطینی اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونیستی به کودکان خردسالی که حتی صدای یک بادکنک موجب ترس و وحشت آن‌ها می‌شود با بمب و موشک حمله می‌کند.

او توجه حضار را متوجه این جنایت علیه کودکان کرد و با بیان اینکه قلب یک کودک به‌اندازه دست کوچک اوست، تصریح کرد: همه تجربه ترکیدن یک بادکنک را داریم که چقدر می‌تواند موجب ترس یک کودک باشد. امروز سه‌هزار کودک با قلب‌هایی بسیار کوچک با صدای انفجار و بمب و موشک مورد تهاجم قرار گرفته‌اند.

قائم حوزه هنری این فاجعه را بسیار تلخ دانست و تاکید کرد: تلخ بودن و روایت تلخ از این ماجرا حق مطلب را ادا نمی‌کند؛ حالا در عصر رسانه و تکنولوژی که موانع و دیوارهای بلندی به اسم آزادی ایجاد کرده تا مردم جهان در یک حصار نامرئی زیست کنند و خبری از واقعیت عالم نداشته باشند و از کیلومترها آن سوتر صدای سه‌هزار کودک از این دیوار نامرئی عبور می‌کند و به تمام خیابان‌های جهان می‌رسد که یکی از راه‌های که موجب شنیدن این صدا شده است حضور هنرمندان والامقام و سپید قلبی است که با هنرشان از مرزها عبور می‌کنند و حقیقت را به دنیا می‌گویند.

جاوید با تاکید براینکه باید پرده‌ها را کنار زد و به حقایق عالم رجوع کرد، گفت: ترجیح دادم به جای سخنرانی معمول درباره چگونگی شکل‌گیری این مراسم، قدری درباره حال دلمان با هنرمندان گفت‌گو کنیم. هنرمندان آمریکای لاتین از بهترین کارتون و کاریکاتور جهان هستند که با قلب‌شان، تلخ‌ترین‌های این روزها را به شیرینی به ما عرضه کرده‌اند.

شجاعی‌طباطبایی: نمایشگاه کاریکاتور و کاریکاتور آمریکای لاتین میزبان ۱۵ هنرمند بین‌المللی
در بخش دیگری از این مراسم، سید مسعود شجاعی‌طباطبایی دبیر این رویداد، گفت: پس از برگزاری اولین‌دوسالانه در سال ۱۳۷۱ زمینه تعامل با هنرمندان آمریکای لاتین فراهم شد و نمایشگاه امروز حاصل سه دهه همکاری ما با این هنرمندان است که به مروز زمان ایجاد شد.

وی با بیان اینکه امور بین‌المللی حوزه هنری زمینه حضور ۹ هنرمند آمریکای لاتین در ایران را فراهم آورده است، گفت: این برنامه با نظارت یکی از هنرمندان برجسته آمریکایی که مقدمه‌‌ای بر نمایشگاه نوشته است، صورت گرفت تا عیار نمایشگاه مشخص شود.

دبیر این نمایشگاه تصریح کرد: در این نمایشگاه آثار هنرمندان ۱۵ کشور ارائه شده است. در بخش تاریخی نمایشگاه رویکرد پژوهش‌محوری داریم که آثار چهار هنرمند از آرژانتین، مکزیک و برزیل وجود دارد.

سالاری: قلم هنرمندان از خون رزمندگان قوی‌تر و پاینده‌تر است
در بخش پایانی، محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اهمیت روز۱۳ آبان اشاره کرد و با بیان اينکه شاهد بیداری ملت‌های جهات در موضوع فلسطین هستیم، گفت: امیدوارم شعله استکبارستیزی هرروز شعله‌ورتر و پرحرارت‌تر در بین ملت‌های دنیا وجود داشته باشد و همبستگی هنرمندان برای ضدیت با رژیم صهیونیستی بیشتر شود.

او به جنایات این روزهای رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: آنچه در گذشته در تاریخ و کتاب‌ها از غارت، حمله و کشتار وحشیانه را می‌خواندیم را امروز مشاهده‌گر هستیم؛ امیدواریم این روزها کوتاه باشد و گل و لبخند قرین همه ملت‌ها مخصوصا ملت فلسطین و جبهه حق شود.

معاون هنری با بیان اینکه زمین متعل به صالحان است بخاطرهمین هر روز جبهه حق و حقیقت قوی‌تر می‌شود، خطاب به هنرمندان گفت: قلم شما از خون رزمندگان قوی‌تر و پاینده‌تر است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار