یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

صهیونیست‌ها در برزخ

سیدحسن نصرالله نه‌تنها در سخنرانی اخیر خود، صهیونیست‌ها را کماکان در برزخ نگه داشت، بلکه رازی را فاش کرد که می‌تواند موجودیت رژیم صهیونیستی را با خطر جدی مواجه کند.
کد خبر: ۶۲۸۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴ - 05November 2023

صهیونیست‌ها در برزخگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ درگیری شدید میان نیرو‌های مقاومت فلسطین در غزه با ارتش رژیم صهیونیستی در جریان است و با وجود حملات سنگین هوایی و بمباران‌های پیاپی غزه، رزمندگان حماس همچنان به مقاومت خود ادامه می‌دهند.

از سوی دیگر، گروه‌های مقاومت در لبنان، عراق و یمن نیز جبهه دیگری را علیه اسرائیل گشوده‌اند تا این رژیم را که در جریان عملیات طوفان‌الاقصی دچار شکستی غیرقابل ترمیم شد، بیشتر به لبه پرتگاه نابودی سوق دهند.

در کنار این موارد، بسیاری از کشور‌های منطقه و جهان منتظر سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان بودند تا شاید سخنان وی پرده را از ابهامات موجود در زمینه ورود همه‌جانبه حزب الله به عرصه جنگ کنار بزند.

سیدحسن نصرالله در سخنرانی خود، صراحتاً آمریکا را به دلیل حمایت از صهیونیست‌ها تهدید کرد و از دست پر حزب‌الله برای نابودی ناو‌های آمریکایی در صورت اقدام دشمن علیه این جنبش خبر داد. او در بخش دیگری از سخنانش بدون اشاره به برنامه آتی حزب‌الله درخصوص جنگ، به اقدامات آشکار و اتفاقات رسانه‌ای‌شده در روز‌های اخیر اشاره کرد و صرفاً از احتمال گسترش جنگ و باز شدن جبهه‌ای جدید در شمال سرزمین‌های اشغالی نیز سخن گفت تا دغدغه‌های اسرائیل و حامیانش درخصوص اقدام بعدی نیرو‌های مقاومت لبنان، همچنان پابرجا بماند.

با توجه به سخنان دبیرکل حزب‌الله می‌توان گفت که سطح نبرد در مرز‌های لبنان و فلسطین اشغالی را تحولات میدانی در غزه تعیین خواهد کرد و در صورتی که حماس در تنگنا قرار بگیرد، احتمال گسترش کمی و کیفی جنگ از سوی نیرو‌های مقاومت لبنان وجود دارد.

البته اینکه تاکنون سطح درگیری از سوی حزب الله افزایش نیافته، نشان‌دهنده این است که با وجود حملات سنگین صهیونیست‌ها علیه غزه، جبهه مقاومت هنوز خطری جدی را برای موجودیت حماس متصور نیست؛ نکته‌ای که «بن سبطی» سخنگوی فارسی‌زبان رژیم صهیونیستی هم به آن اشاره و عنوان کرده است: این دردناک است که حماس از نظر حزب‌الله آنقدر قدرتمند و مستحکم شده است که نیازی به کمک حزب‌الله لبنان نمی‌بینند؛ این برای گروه‌هایی مثل حماس، یک موفقیت است.

نکته بعدی در سخنان سیدحسن نصرالله این بود که در این میدان، آمریکا حریف اصلی حزب‌الله است و اگر بخواهد سطح منازعه را افزایش دهد، مؤلفه‌های برتری نظامی خود یعنی ناو‌های غول‌پیکرش را از دست خواهد داد و به این ترتیب، وجهه‌ی ابرقدرتی آمریکا در سطح جهان به شدت تخریب خواهد شد؛ این موضوعی است که می‌تواند باعث تجدید نظر آمریکا در عرصه مواجهه با حزب‌الله شود.

مورد مهم دیگری که دبیرکل حزب‌الله به آن اشاره کرد، کشته شدن تعداد زیادی از شهرک‌نشینان صهیونیست به دست ارتش رژیم صهیونیستی بود که در آغازین روز‌های عملیات طوفان‌الاقصی و هنگام درگیری با نیرو‌های مقاومت فلسطین رخ داد؛ البته این جدای از کشتار اسرای اسرائیلیِ انتقال‌یافته به غزه است که در بمباران‌های صهیونیست‌ها به درک واصل شدند.

افشای این راز و انتشار چنین خبری در سرزمین‌های اشغالی، زنگ خطری برای نتانیاهو و کابینه او محسوب می‌شود؛ زیرا هنگامی که ساکنان سرزمین‌های اشغالی دریابند که حکام صهیونیست اهمیتی برای جان شهروندان خود قائل نیستند و نه‌تنها امنیت اتباع خود را تأمین نمی‌کنند، بلکه حتی جان آن‌ها را برای دستیابی به اهداف خویش، به خطر می‌اندازند، دیگر تمایلی به سکونت در سرزمین‌های اشغالی نخواهند داشت و ضمن اعتراض و شوریدن علیه سردمداران رژیم اشغالگر قدس، برای حفظ جان خود، این سرزمین را برای همیشه ترک خواهند کرد؛ در واقع تشدید مهاجرت معکوس موجب می‌شود که رژیم صهیونیستی با از دست دادن مؤلفه مهمی همچون جمعیت، امنیت و در کل، موجودیت خویش را در معرض خطر جدی ببیند.

در مجموع با توجه به شناخت کاملی که صهیونیست‌ها از ابعاد شخصیتی سید مقاومت دارند و او را فردی «صادق‌الوعد» می‌دانند، می‌توان ادعا کرد که مشت دبیرکل حزب الله نزد رژیم صهیونیستی و آمریکا باز نشده و آن‌ها به دلیل ناآگاهی از تصمیم نهایی محور مقاومت، کماکان در برزخ قرار دارند؛ این امر سبب می‌شود که ابتکار عمل از آن‌ها گرفته شود و نتوانند برآورد دقیقی از شرایط جنگ داشته باشند؛ لذا تصمیمات‌شان برای مراحل بعدی جنگ، می‌تواند با هرگونه اقدام جدید حزب‌الله، بی‌اثر شود.

با توجه به آنچه بیان شد، باید این نکته را مد نظر داشت که جنگ و شرایط حاکم بر آن پیچیدگی‌های فراوانی دارد و مؤلفه‌های بسیاری را باید برای ورود به منازعه لحاظ کرد تا بتواند معادلات را بیش از پیش به نفع جبهه مقاومت پیش ببرد.

بر این اساس، آن عده‌ای که منتظر ورود ایران به عرصه جنگ هستند نیز باید بدانند که در برآورد‌های فرماندهان مقاومت، هنوز حتی نوبت به نقش‌آفرینی فعال‌تر حزب‌االله در این نبرد نرسیده است؛ لذا هر زمان که شرایط تعیین‌کننده در میدان به نحوی رقم بخورد که نیازی به حضور ایران احساس شود، احتمال گشوده شدن جبهه جنگ از سوی ایران علیه رژیم صهیونیستی نیز دور از ذهن نخواهد بود و جمهوری اسلامی ایران از این توانمندی برخودار است که در کمترین زمان ممکن، گام‌های بلندی را در مسیر محو اسرائیل بردارد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار