حجت‌الاسلام خسروپناه مطرح کرد؛

شورای عالی باید قرارگاه باشد تا نهاد تصدی‌گر/ پیشرفت نقشه مهندسی فرهنگی کشور تا ۱۲ استان

طی نشست شورای هماهنگی ستاد فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، میزان پیشرفت نقشه مهندسی فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۶۲۸۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲ - 07November 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست شورای هماهنگی ستاد فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورا و محمود حاجیلوئی دبیر ستاد فرهنگی اجتماعی، معاونین و مدیران ستاد فرهنگی و اجتماعی برگزار شد.

حجت‌الاسلام خسروپناه در این نشست بر ضرورت کار قرارگاهی و پرهیز از تصدی‌گری تأکید کرد و اظهار داشت: ما باید قرارگاهی باشیم تا تصدی‌گری را در پیش بگیریم. کار ما راهبری و نظارت است تا مشخص شود بودجه‌ها بر اساس مصوبات به کنشگران اصلی رسیده یا خیر.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد که میز‌های تخصصی باید نقش راهبری داشته باشند و شورای عالی انقلاب فرهنگی زمینه حضور دستگاه‌های مرتبط را در این میز‌ها فراهم کند و هر مسأله‌ای از مسیر دستگاه‌های مرتبط و متولی ان حل شود و با این منطق، مهم‌ترین اصل این است که بتوانیم در جهت حل مسأله‌ای گام برداریم و راه حل‌ها را تبیین کنیم و متولی مؤثری برای حل مسأله مشخص شود؛ حتی اگر بعد از حل مسأله نامی از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم برده نشود.

وی ادامه داد: بازخورد بودجه‌ها باید در کف جامعه نمایان شود و ما باید قدرت راهبری را بالا ببریم.

در این نشست هر یک از معاونان اجتماعی و فرهنگی و برخی دبیران میز‌های تخصصی از جمله میز صنایع دستی، میز مهاجرت و میز پیشگیری از مصرف مواد مخدر و الکل به ارائه گزارش‌هایی درباره محور‌های فعالیت‌ها و میز‌های تخصصی و میزان پیشرفت آن‌ها پرداختند. شکل‌گیری ۱۵ میز در معاونت اجتماعی و ۲۵ میز تخصصی در معاونت فرهنگی از جمله مواردی بود که از سوی معاونان گزارش شد.

امید عبدالهی، معاون اجتماعی ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست گفت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر توجه به مسائل اجتماعی، بر اساس بررسی‌های کارشناسی و با توجه به مأموریت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، میز‌های تخصصی در این ستاد شکل گرفته است و در واقع جایگاه قرارگاهی شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب این میز‌های تخصصی تبلور می‌یابد.

وی گفت که در معاونت اجتماعی ستاد ۱۵ میز تخصصی در قالب سه امور شکل گرفته است؛ در امور آسیب‌های اجتماعی ۵ میز تخصصی داریم که شامل میز‌های مدیریت حاشیه‌نشینی، پیشگیری از اعتیاد، سیاستگذاری در حوزه مسائل جنسی، پبشگیری از خودکشی و میز پیشگیری از مصرف دخانیات است. ۵ میز در امور تعاملات فرهنگی و اجتماعی شامل میز‌هایی مهاجرت، دیپلماسی فرهنگی و میز نهضت ترجمه، میز تحقق جبهه فرهنگی، میز توانمندی و مشارکت اجتماعی راه اندازی شده است؛ و ۵ میز هم در بخش امور پیشرفت اجتماعی تشکیل شده که شامل میز عدالت فرهنگی و اجتماعی، میز سرمایه، امید و نشاط اجتماعی، میز هویت، میز مسئولیت اجتماعی و میز همبستگی اجتماعی می‌باشد که در مجموع ۱۲ میز کاملا فعال بوده و دبیران آن‌ها فعالیت خود را شروع کرده و سه میز تخصصی دیگر در حال برگزاری جلسات اولیه برای فعال‌سازی هستند.

در ادامه نشست باقری معاون فرهنگی ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به ارائه آماری درباره شکل‌گیری محور‌ها و میز‌های تخصصی این معاونت پرداخت. رسانه و فضای مجازی، فرهنگ عمومی و سبک زندگی، هنر و صنایع خلاق از محور‌های فعالیت این معاونت بود که در قالب ۲۵ میز تخصصی به فعالیت می‌پردازد که بسیاری از آن‌ها فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی همچنین به گزارشی از پیشرفت برش‌های استانیِ نقشه مهندسی فرهنگی کشور پرداخت و گفت: تاکنون ۱۲ استان برش فرهنگی خود را ارائه داده‌اند و مقرر شده تا پایان امسال تمام استان‌ها برش‌های فرهنگی خود را ارائه دهند. در ۱۲ استان بیش از هزار برنامه را در راستای فعالیت‌های ۵ ساله دریافت کرده‌ایم. همچنین حدود ۲۴۰ پروژه استانی به همراه هدف‌گذاری عملیاتی و شاخص‌گذاری و شناسنامه دار کردن آن‌ها اولویت گذاری شده است.

باقری بیان کرد: توافق بودجه‌ای با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعیین پروژه‌های زیرساختی، رتبه‌بندی فرهنگی اجتماعی استان‌ها مبتنی بر شاخص‌های نقشه مهندسی کشور، اجرای پروژه‌های مشترک حوزه‌های سبک زندگی و خانواده، تولید محتوای فضای مجازی و نیز گفتمان‌سازی برش‌های استانی نقشه مهندسی کشور از دیگر مواردی هستند که در بخش اجرایی‌سازی برش‌های استانی این ۱۲ استان انجام شده است.

در ادامه، هر یک از دبیران سه میز تخصصی گزارشی از اقدامات و برنامه‌های خود ارائه دادند. دکتر جلالی دبیر میز صنایع دستی برنامه‌ای جامع در قالب سندی تحولی در حوزه صنایع دستی ارائه داد.

وی ضرورت تدوین سند توسعه صنایع دستی را در مواردی همچون ارزیابی سیستم، بروزرسانی چشم‌اندازها، اولویت‌بندی مسائل، مدیریت صنایع، تهیه نقشه راه و بروزرسانی برنامه‌ها معرفی کرد و گفت: معاونت صنایع دستی و هنر‌های سنتی در نظر دارد توجه تمامی نقش‌آفرینان و ذینفعان حوزه صنایع دستی را بیش از پیش به صنایع دستی و هنر‌های سنتی جلب کند تا اقتصاد هویت‌بنیان محقق شود.

جلالی تصویب رشته و نشان هنری، آموزش و توانمندسازی، ثبت شهر و روستای ملی و جهانی، شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، شرکت در رویداد‌های ملی و بین‌المللی، اعطای تسهیلات و بیمه، برپایی بازارچه‌های موقت و دائمی و استاندارسازی کارگاه‌ها را از جمله فعالیت‌های انجام شده در این حوزه دانست و گفت: سیاست ما در این حوزه، معیشت عزت‌آفرین و اقتصاد هویت‌بنیان است.

دکتر رام‌پناهی، دبیر میز مهاجرت که به موضوع ایرانیان خارج از کشور، مهاجرت داخلی و اتباع می‌پردازد، تصویری از مسئله ایرانیان خارج کشور از جهت تحلیل حقوقی و وضعیت‌شناسی و راهبرد‌های پیشنهادی ارائه داد. به گفته وی، این میز ارتباط مستقیمی با وزارت امور خارجه دارد و برخی از اموراتش را با هماهنگی این دستگاه و سایر دستگاه‌ها همچون وزارت کشور، بنیاد نخبگان و ... پیش می‌برد.

ابوالحسن صفرپور، دبیر میز پیشگیری از مصرف مواد مخدر و الکل نیز گزارشی از وضعیت مواد مخدر و الگو‌های پیشگیری از مواد مخدر و الکل ارائه داد و گفت: جلسه بعدی با حضور مسئولانی از ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تشکیل می‌شود، در این راستا به بررسی نحوه پیشبرد امر پیشگیری فرهنگی و اجتماعی از مصرف مواد مخدر و الکل می‌پردازیم.

وی درباره محوریت فعالیت‌های این میز تخصصی گفت: پیشگیری فرهنگی و اجتماعی از مصرف مواد مخدر و الکل، ساماندهی مسائل جنسی جوانان و خانواده، پیشگیری از اقدام به خودکشی و ساماندهی فرهنگی اجتماعی حاشیه‌نشینی از جمله محور‌هایی است که به صورت تخصصی در حال انجام است. در هر یک از این بخش‌ها دبیر‌هایی برای پیشبرد امور در نظر گرفته شده است.

صفرپور ملزم شدن دستگاه‌های اجرایی کشور در ارتقای آگاهی‌ها و آموزش عمومی نوجوانان و جوانان به منظور پیشگیری از اعتیاد را از جمله ضرورت‌های جامعه دانست و گفت: انتخاب دستگاه‌های اولویت‌دار، اولویت‌بندی جامعه هدف برای پیشگیری و تعریف نقش‌های الزام‌آور برای دستگاه‌ها ما را در تحقق این امر یاری می‌رساند.

در انتهای مراسم حاجیلویی در حاشیه این برنامه در گفتگو با خبرگزاری تسنیم گفت: ستاد فرهنگی اجتماعی یکی از چهار ستاد دبیرخانه است. در فصل تحولی شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد‌ها بر اساس ساختار قرارگاهی بازآرایی شده است. وجه تمایز ساختار قرارگاهی، شکل‌گیری میزهاست. ما در این ستاد ذیل دو حوزه فرهنگی و اجتماعی ۴۰ میز داریم. این ۴۰ میز توسط ۸ مدیریت امور، راهبری می‌شوند. جلسات شورای هماهنگی ستاد فرهنگی اجتماعی نشست‌هایی است که مدیران با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشرفت کار‌ها را در میز پیگیری می‌کنند. امروز در ابتدا درباره برش‌های استانی نقشه مهندسی کشور گفتگو کردیم. پیشرفت برش‌های استانیِ نقشه مهندسی فرهنگی در سه لایه تدوین، زیرساخت و اجرایی‌سازی ارائه شد. بر اساس برنامه عملیاتی که این ۱۲ استان در سال ۱۴۰۲ دارند، تأمین اعتبار می‌کنیم تا برنامه‌شان اجرایی شود.

وی درباره برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی گفت: در قالب برش استانی، نقشه مهندسی فرهنگی اجتماعی کشور بر اساس اقلیم، شرایط، ظرفیت و مسائل فرهنگی اجتماعی هر استان در قالب یک برنامه عملیاتی بازتدوین می‌شود. به عبارت دیگر برش استانی یک برنامه عملیاتیی مورد توافق و متفاهم تمام دستگاه‌ها و کنش‌گران فرهنگی در یک استان است که بالادست آن، نقشه مهندسی کشور است.

دکتر حاجیلویی گفت: تصور می‌کنیم برش‌های استانی یک فصل تحولی تازه‌ای را در حوزه برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی کشور بر اساس سند نقشه فرهنگی مهندسی کشور رقم خواهد زد. در حوزه زیرساختی، به دنبال رتبه‌بندی فرهنگی اجتماعی استان‌ها هستیم. به نظر می‌رسد یک ایده کاملاً نو و تحول آفرین در حوزه برنامه، نظرات و ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی در کشور خواهد بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار