جایزه یوسف معتبرترین رویداد جایزه داستان کوتاه کشور است

عباسپور با بیان اینکه در دوره دوازهم جایزه کوتاه یوسف ابتدا سعی کردیم انضباط به کار بدهیم و آثار را درست داوری کنیم، گفت: معتقدم جایزه ادبی داستان کوتاه یوسف، معتبرترین رویداد در حوزه داستان کوتاه کشور است.
کد خبر: ۶۳۰۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲ - 13November 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری «دوازدهمین دوره جایزه ادبی یوسف»؛ ویژه داستان‌های کوتاه دفاع مقدس و مقاومت با حضور سردار «عباس بایرامی»، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، «احسان عباسپور» دبیر علمی و «سیدرضا میربابا» دبیر اجرایی این جایزه و همچنین حجت‌الاسلام «محمدحسین انصاری‌نژاد» شاعر و دبیر کنگره شعر بین‌المللی دفاع مقدس و مقاومت برگزار شد.

احسان عباسپور با بیان اینکه به زعم بنده جایزه داستان کوتاه یوسف معتبرترین جایزه داستان کوتاه کشورمان است، اظهار داشت: جوایز ادبی متعددی در کشورمان برگزار شده است اما هیچ‌کدام از این جوایز قدرت و سابقه این جایزه را نداشته‌اند؛ این جایزه ویژه با موضوع دفاع مقدس است. معتقدیم دفاع مقدس آکنده از منابع غنی زیادی برای نوشتن است. ما معمولا به داستان نویسان و نوقلم‌ها برای پرداختن به سوژه سه پیشنهاد مشاهده، تجربه و تخیل را داریم؛ البته این موضوعات بعدها در قالب تجربه‌ی زیسته و تاریخ هم ذکر می‌شود.

وی با تاکید براینکه تاریخ می‌تواند بهترین منبع برای نوشتن داستان باشد، تصریح کرد: رابطه‌ی بین داستان و تاریخ به‌قدری تنگاتنگ است که بسیاری معتقدند، تاریخ همان ادبیات است و ادبیات همان تاریخ است. رالف والدو امرسون معتقدم است، ادبیات آرشیو تاریخ است. ما در دفاع مقدس یک آیینه‌ی هشت ساله داریم که از هرجنبه‌‌ی این قابلیت را دارد که بتواند مورد پردازش قرار گیرد و دست‌مایه‌ی و موضوعی باشد برای کسانی که در این حوزه قصد دارند قلم بزنند.

دبیر علمی جایزه یوسف، ژانر جنگ را گونه‌ی مهمی در ادبیات داستانی دنیا معرفی کرد و با بیان اینکه البته ما معتقدیم دفاع مقدس باید ژانر خودش را داشته باشد، افزود: هویت ما در این عرصه کنش ما در این هشت سال را می‌رساند. همه کشورها به دنبال این هستند که درباره موضوعات مختلف یک هویت مجزا خلق کنند و به نوعی آنچه که انجام می‌دهند را دارای هویت کنند تا در طول تاریخ آن‌ها را متمایز کند و عناوینی در این زمینه وجود دارد که نمونه آن هولوکاست است که کاملاً یک اتفاق جعلی و ساختگی است.

عباسپور با تاکید براینکه درباره دفاع مقدس هنوز به‌اندازه حقانیت آن کار نکرده‌ایم، ادامه داد: دفاع مقدس باید بر دفاع و مقدس بودن خودش تاکید کند؛ انشالله که این جوایز بتوانند هرچه پررنگ‌تر کننده این قضیه باشند. دوره دوازدهم این جایزه از مردادماه صورت گرفته است. زمانی اعتقاد براین بود داستان کوتاه درحال نابودی است و رمان جایگزین آن خواهد شد اما در سال‌‌های اخیر شاهد بودیم چنین نیست و داستان کوتاه کماکان اهمیت و ارزش خودش را در سطح جهان دارد و غرب هنوز مجموعه‌هایی به این موضوع می‌پردازد.

وی درباره بخش‌های این جایزه گفت: سه محور کودک، بزرگسال و بخش جنبی برای دوازدهمین جایزه داستان کوتاه یوسف تدبیر شد. شعار جشنواره وحدت ملی و ایران قوی قرار داده شد و آثار زیادی به دبیرخانه‌های استان‌ها ارسال شده بود لذا در نهایت سه هزار و ۶۴۹ داستان به دبیرخانه رسید که دارای رشد بود. بیشترین آثار در میان استان‌ها از استان مازندران با ۳۰۴ اثر بود که به دبیرخانه ارسال شده بود. سپس خراسان رضوی با ۳۰۰، خوزستان با ۲۹۸ و سمنان ۲۸۰ و قم با ۲۴۵ اثر بیشترین داستان‌ها را به جایزه ارسال کردند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار