نتانیاهو:

از اردوغان موعظه نمی‌پذیریم

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه که اسرائیل را «دولت تروریست» خطاب کرده بود واکنش نشان داد.
کد خبر: ۶۳۰۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۶ - 15November 2023

از اردوغان موعظه نمی‌پذیریمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز چهارشنبه به اظهارات رجب طیب اردوغان که رژیم صهیونیستی را «دولت تروریست» توصیف کرده بود واکنش نشن داد.

نتانیاهو گفت: «نیرو‌هایی هستند که از تروریسم حمایت می‌کنند یکی از آن‌ها رئیس‌جمهور اردوغان است.»

وی اضافه کرد: «او اسرائیل را دولت تروریست توصیف می‌کند، اما در واقع از گروه تروریستی حماس حمایت می‌کند. او خودش روستا‌های ترکیه را بمباران کرد. ما از او موعظه نخواهیم پذیرفت.»

اردوغان امروز چهارشنبه در یک سخنرانی در نشست حزب حاکم عدالت و توسعه از رژیم صهیونیستی به عنوان یک «دولت تروریست» نام برد.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «اسرائیل دارد راهبرد تخریب کامل یک شهر با مردمانش را در پیش می‌گیرد. من نسبت به آنچه در دلم می‌گذرد آگاه هستم و به صراحت می‌گویم اسرائیل دولت تروریست است.»

وی اضافه کرد: «اگر اسرائیل قتل عام را به این شکل اجرا کند من همه جا این را ثبت خواهم کرد که یک کشور تروریست وجود دارد که در تمام دنیا ملعون است.»

اردوغان در بخش دیگری از اظهاراتش اضافه کرد: «من خطاب به نتانیاهو می‌گویم: شما بمب اتمی دارید. بمب هسته‌ای دارید و با آن دارید تهدید می‌کنید. مهم نیست چه دارید، خواهید رفت.»

رئیس‌جمهور ترکیه اضافه کرد: «ما اقداماتی انجام خواهیم داد تا نهاد‌های سیاسی و نظامی اسرائیل که به صورت بی‌رحمانه مردم مظلوم غزه را قتل عام کردند در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند.»

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین تکرار کرد که حماس «گروه تروریستی» نیست و گفت «یک حزب سیاسی است که از سوی فلسطینیان» انتخاب شده است. خبرگزاری «اسپوتنیک» هم به نقل از اردوغان گزارش داد «نتانیاهو باید بخاطر نسل‌کشی در نوار غزه در دادگاه لاهه حاضر شود».

رئیس‌جمهور ترکیه که از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه، بار‌ها به انتقاد از اقدامات رژیم تل‌آویو پرداخته، پیش‌تر هم گفته بود دیگر نتانیاهو را به عنوان همتا و طرف صحبت در نظر نمی‌گیرد و او را کنار گذاشته است.

با وجود این، رویکرد اردوغان در قبال مسئله فلسطین با انتقاد‌هایی هم در داخل ترکیه مواجه شده است. به عنوان مثال، امروز «متین جیهان»، روزنامه‌نگار ترکیه‌ای با انتشار تصاویری که صادرات محصولات ترکیه‌ای به رژیم اسرائیلی را نشان می‌دهد از سیاست‌های «رجب طیب اردوغان» در قبال این رژیم انتقاد کرد.

متین جیهان در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس با بیان اینکه صادرات محصولات ترکیه‌ای به اسرائیل ادامه دارند فهرستی از بیش از ۲۰۰ کشتی باری که در حال حمل محصولات مختلف اعم از نفت خام، آهن و فولاد به تل‌آویو هستند را منتشر کرده است. (عکس زیر)

او در این پیام نوشته است: «ما داریم از بنادرمان به طور متوسط ۷ کشتی عازم اسرائیل می‌کنیم. دیروز ۱۳ کشتی دیگر فرستادیم. ما از زمان شروع قتل‌عام‌ها در غزه از فلسطین در سطح لفظ حمایت کرده‌ایم، اما با ۲۷۲ کشتی لوجستیک در اختیار اسرائیل قرار داده‌ایم.»

نبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصار‌های مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستا‌ها یورش بردندو علاوه به هلاکت رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرده و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داده است. حملات رژیم صهیونیستی به شهادت بیش از ۱۱ هزار نفر منجر شده است.

ناظران می‌گویند اقدامات اسرائیل اعم از قطع برق، محدود کردن کمک‌رسانی به غزه و انجام حمله علیه آواره‌های فلسطینی در غزه ذیل قوانین بین‌المللی مصداق جنایت‌های جنگی محسوب می‌شوند.

نظامیان رژیم اسرائیل امروز در اقدام دیگری که انتقاد شدید نهاد‌های بین‌المللی را به همراه داشت وارد بیمارستان الشفاء در شمال غزه شدند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار