روایت مستندساز خراسان رضوی از لبنان؛

سلطه رسانه‌ای استکبار توانایی فیلتر کردن اخبار واقعی فلسطین را ندارد

عقیلی گفت: امروز شاهدیم که مردم خوراک رسانه‌ای خود را با توجه به نفوذ رسانه‌های مبتنی بر فضای مجازی؛ از آنجا دریافت می‌کنند که همگی تحت هدایت و نظارت مستکبران است، اما حجم اخبار منتشر شده واقعی از اتفاقات اخیر فلسطین به قدری زیاد است که هژمونی رسانه، توانایی فیلتر این تعداد خبر را نخواهد داشت.
کد خبر: ۶۳۱۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۲ - 19November 2023

هژمونی رسانه‌ای استکبار توانایی فیلتر کردن اخبار واقعی فلسطین را ندارد/ کاسبی که برای امیدواری حزب‌‎الله لبنان؛ مغازه‌اش را تعطیل نمی‌کندبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، در حاشیه نشست خبری سردار سرتیپ پاسدار «سید هاشم غیاثی» فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت هفته بسیج؛ برای آگاهی بیشتر اصحاب رسانه از آخرین تحرکات و اقدامات رژیم صهیونیستی در لبنان و به همت واحد رسانه‌ای سپاه امام رضا (ع)، یک ارتباط تصویری با «محسن عقیلی» مستندساز و فعال رسانه‌ای خراسان رضوی، که در لبنان حضور دارد، برقرار شد.

عقیلی در ابتدای صحبت خود با اشاره به هوای بارانی لبنان اظهار داشت: از نیمه‌های شب گذشته برکت خداوند شروع به باریدن کرد و همین اتفاق باعث شد تا بخشی از تبادل آتش‌ها، بخصوص آتش توپ‌خانه رژیم صهیونیستی کم شود.

وی در ادامه درباره نحوه حضورش در کشور لبنان گفت: نزدیک به یک هفته است که از طرف معاونت سیمای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به لبنان اعزام شدم. در روز دوم حضور خود و بنا به دعوت حزب‌الله لبنان از اصحاب رسانه داخلی و خارجی این کشور در قالب یک کاروان؛ عازم به یکی از مناطق و نقاط صفر مرزی شدیم.

این فعال رسانه‌ای استان با بیان اینکه روز‌های گذشته؛ حزب‌الله لبنان ضربات سنگینی را به لجستیک، ادوات و نفرات اسرائیل وارد کرده است، افزود: از آنجایی که افراد غیرنظامی برای رژیم جعلی صهیونیستی اهمیتی ندارد؛ ارتش این رژیم تصمیم گرفت انتقام شکست‌هایش از حزب‌الله را از کاروان رسانه‌ای بگیرد. در آن کاروان؛ نزدیک به ۴۰ نفر حضور داشت که برخی هم تجهیزات ارسال خبر به صورت زنده را در اختیار داشتند. دقایقی بعد از حضور ما در آنجا، آن منطقه مورد اصابت دو موشک قرار گرفت و خودرو‌هایی که در آنجا بودند، آسیب جزئی و کلی دیدند و بحمدالله به خبرنگاران حاضر در آنجا آسیب جدی‌ای وارد نشد.

وی درباره علت حضور این کاروان در آن منطقه مرزی اظهار داشت: هدف و نیت حزب‌الله لبنان از اعزام خبرنگاران به این منطقه، آن بود که نشان دهد رژیم صهیونیستی به رغم مسکونی بودن برخی از مناطق مرزی؛ آن‌ها را مورد هدف خود قرار می‌دهد به طوری که برخی از اهالی غیرنظامی آنجا توسط اسرائیل به شهادت رسیده بودند. برخی از اعضای کاروان رسانه‌ای؛ افراد و جریانات غیرهمسو با حزب‌الله لبنان بودند، به همین خاطر؛ جریان مقاومت اسلامی با این دعوت می‌خواست به آن‌ها نشان دهد که در محاسباتشان دچار خطا و اشتباه هستند و رژیم صهیونیستی، آن چیزی نیست که فکرش را می‌کنند.

عقیلی با اشاره به اینکه حزب‌الله لبنان به لحاظ توان توپخانه‌ای یا زرهی به نسبت اسرائیل در محدودیت قرار دارد، افزود: در این سال‌ها، جریان مقاومت اسلامی لبنان توانش را بر ابزار‌هایی نطیر موشک‌های هدایت‌شونده، اداوات ضدزره و پهپاد‌های شناسایی و انتحاری گذاشته است، اما این موضوع در طرف مقابل درست به عکس است یعنی؛ در اسرئیل هم تانک و توپخانه موجود است و هم جنگنده. نیرو‌های حزب‌الله لبنان در سال‌های پس از جنگ ۳۳ روزه؛ در یک شرایط نسبی آرامی به سر می‌بردند و به همین جهت توانستند بر روی جنگ‌های چریکی و یا پارتیزانی تمرکز کنند و توان و استعداد خود را بر روی این موضوع بالا ببرند. این مطلب باعث شده که اسرائیل به راحتی بازی بخورد، به بیان دیگر؛ رژیم صهیونیستی به خاطر آنکه توان مقابله مستقیم با حزب‌الله لبنان را ندارد، انتقام شکست خود را از مردم عادی می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ما به دنبال تهیه خبر در لبنان نیستیم تأکید کرد: هم به خاطر حضور خبرنگار صداوسیما در اینجا و هم به خاطر ارتباطات عمیق ایران با رسانه‌هایی نظیر المنار و العالم در این زمینه ضعفی نداریم؛ بلکه عمده هدف ما این است که به سراغ سوژه‌ها یا مطالبی برویم که خبرنگاران و خبرگزاری‌ها به آن نمی‌پردازند.

کارگردان مستند «پرواز از حلب» درباره میزان مقاومت مردم لبنان در مواجهه با اسرائیل گفت: حزب‌الله لبنان؛ از مردم غیرنظامی ساکن و همجوار با اراضی اشغالی فلسطین درخواست کرده است که به خاطر شرارت‌های اسرائیل، این مناطق را تخلیه کنند و حتی جالب است بدانید بار‌ها رژیم صهیونیستی با خالی کردن کاغذ‌هایی به وسیله هواپیما از فراز آسمان لبنان؛ مردم مناطق مرزی این کشور را تهدید و اعلام کرده است که محل سکونت آن‌ها از نظر اسرائیل یک منطقه نظامی محسوب می‌شود چراکه حزب‌الله از بین کوچه‌های آن مناطق مواضع رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار می‌دهد. با این همه؛ اما مردم این مناطق حاضر به تخلیه محل زندگی خود نشدند.

وی در ادامه و در توضیح یکی از تجربیات حضور خود در کشور لبنان اظهار داشت: با یکی از اهالی مناطق مرزی لبنان؛ به نام ابوحسین صحبتی داشتم. او یک سوپر مارکت دارد. وقتی که چرایی عدم تخلیه محل سکونتش را جویا شدم او پاسخ داد: «من اگر مغازه‌ام را باز گذاشتم؛ معنایش این نیست که نخواستم کسب و کارم تعطیل شود بلکه باز بودن مغاره من باعث خواهد شد؛ امید نیرو‌های رزمنده حزب‌الله لبنان پابرجا بماند. اگر ما این مکان‌ها را خالی کنیم، فضا برای حضور و حملات بیشتر اسرائیل مستعدتر خواهد شد!»

عقیلی با اشاره به اینکه متأسفانه امروز سلطه رسانه در دست استکبار است، افزود: امروز شاهدیم که مردم خوراک رسانه‌ای خود را با توجه به نفوذ رسانه‌های مبتنی بر فضای مجازی؛ از آنجا دریافت می‌کنند که همگی تحت هدایت و نظارت مستکبران است. برای نمونه؛ من زمانی که در لبنان حضور یافتم، اخبار و مشاهداتم را در صفحه شخصی‌ام در فضای مجازی منتشر می‌کردم، اما بلافاصله پس از دو روز، صفحه‌ام مسدود شد. با همه این تفاسیر، حجم اخبار منتشر شده راست و واقعی از اتفاقات اخیر فلسطین به قدری زیاد است که سلطه رسانه، توانایی فیلتر این تعداد خبر را نخواهد داشت. من معتقدم که به برکت خون شهدای کثیر غزه این سلطه تا حد زیادی دیواره‌اش ترک برداشته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار