یادداشت/ حجت‌‌الاسلام موسی سلیمانی

پرستاری عرصه بروز اخلاق اسلامی

سه اصل عدالت شامل عمل به تکلیف، احسان، مطالبه حق و عدم سلطه‌پذیری از اصول اخلاق اسلامی است که از بهترین عرصه‌های بروز این سه اصل جامعه پزشکی و پرستاری است.
کد خبر: ۶۳۱۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳ - 20November 2023

پرستاری عرصه بروز اخلاق اسلامیگروه استان‌های دفاع‌پرس‌ـ حجت‌الاسلام «موسی سلیمانی» جانشین دفتر نمایندگی ولی فقیه سپاه امام رضا (ع)؛ در روایات از پرستاری به نیکی یاد شده است. برای پرستاری پاداش‌های شگفت‌انگیزی آمده است که نشان از اثربخشی پرستاری در اجتماع است.

در حدیث آمده است قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «مَنْ قَامَ عَلَى مَرِیضٍ یَوْماً وَ لَیْلَةً بَعَثَهُ اللَّهُ مَعَ إِبْرَاهِیمَ الْخَلِیلِ ع فَجَازَ عَلَى الصِّرَاطِ کَالْبَرْقِ الْخَاطِفِ؛ پرستار(مرد یا زن) یک شبانه روز پیش یک مریض باشد، خداوند روز قیامت او را با ابراهیم علیه السلام محشور می‌کند و روی پل صراط راحت رد می‌شود.

در حدیث دیگری آمده است اگر کسی برای مریض تلاش کند، برای این که مریضی را نجات بدهد چه به نتیجه برسد و چه نرسد خداوند همه‌ی گناهانش را می‌بخشد.

سه اصل عدالت شامل عمل به تکلیف؛ اعدلوا هو اقرب للتقوی؛ احسان احسنوا ان الله یحب المحسنین؛ مطالبه حق و عدم سلطه‌پذیری لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا از اصول اخلاق اسلامی است.

این سه اصل در زندگی حضرت زینب سلام‌الله‌علیها نمود داشت. از بهترین عرصه‌های بروز این سه اصل جامعه پزشکی و پرستاری است. عمل به تکلیف بر اساس نیاز مردم و فراتر از آن احسان و ایثار به ویژه در دوره کرونا و خدمات علمی و تولید واکسن و دارو برای عدم سلطه‌پذیری از نمودهای این سه اصل در جامعه پرستاری و پزشکی است.

رسیدن به جایگاه و پاداش پرستاری شرایطی دارد. انگیزه الهی، صبوری، ایمان و تعهد «وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ ﺍﻳﻦ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺷﻴﻮﻩ ﺭﺍ ﺟﺰ ﻛﺴﺎنی ﻛﻪ [ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺧﻮﺩﺳﺎﺯی ﻭ ﺗﺰﻛﻴﻪ] ﭘﺎﻳﺪﺍﺭی ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻧﻤﻰﻳﺎﺑﻨﺪ، ﻭ ﺟﺰ ﻛﺴﺎنی ﻛﻪ ﺑﻬﺮﻩ ﺑﺰﺭگی [ﺍﺯ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺗﻘﻮﺍ] ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﻤﻰﺭﺳﻨﺪ (فصلت ٣٥) 

در پرستاری افزون بر موارد ذکر شده انصاف، رازداری و استفاده از فرصت‌ها از شروط دریافت پاداش‌های پرستاری است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار