در مراسم بزرگداشت روز پرستار در حرم مطهر رضوی؛

وزیر بهداشت: ایثار جامعه پرستاری ایران در دوران شیوع کرونا زبانزد دنیا بود

عین‌اللهی گفت: در دوران فراگیری کرونا شهامت و شجاعتی که جامعه پرستاری نشان دادند زبانزد دنیا بود چراکه در این دوران هیج بیماری روی زمین نماند و هیچ پرستاری از شیفت خود کنار نرفت.
کد خبر: ۶۳۲۲۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳ - 21November 2023

وزیر بهداشت: ایثار جامعه پرستاری ایران در دوران شیوع کرونا زبانزد دنیا بودبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، «بهرام عین‌اللهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم کشوری بزرگداشت روز پرستار که امروز (سه‌شنبه) در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار داشت: در تاریخ حوزه سلامت، بعد از انقلاب اسلامی توفیقات بسیاری داشتیم امروز بیمارستان‌های غزه را مشاهده می‌کنیم که همه ایستادند و کمک می‌کنند، در دوران دفاع مقدس نیز در مناطق جنگی همین شرایط حاکم بود.

وی افزود: زمان حصر آبادان، تمام جامعه پزشکی ایستادند و تعدادی نیز به شهادت رسیدند با وجود اینکه دور تا دور آبادان آتش بود، این تجربه را در زمان بحران کرونا نیز داشتیم، در کرونا شهامت و شجاعتی که جامعه پرستاری نشان داد زبانزد دنیا بود چراکه در این دوران هیج بیماری روی زمین نماند و هیچ پرستاری از شیفت خود کنار نرفت.

عین‌اللهی با بیان اینکه ۷۰ شهید جامعه پرستاری و ۳۰۰ شهید جامعه سلامت مربوط به دوران فراگیری کرونا است، گفت: هزاران شهید و جانباز انقلاب اسلامی را به ثمر رساندند و رسالت سنگین ماندن در راه خدا و پیشرفت انقلاب را بر عهده ما گذاشتند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه هدف اصلی در ارائه خدمات درمانی کسب رضای خداوند بوده و کار پرستاران جهاد در راه خدا‌ست عنوان داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بار‌ها فرمودند که شکر خدا فقط در لسان کافی نیست، بلکه به عمل است و اینکه فرد بتواند از همه استعداد و توان خود استفاده و برای خدا کار کند. شغل پرستاری شغل معمولی نیست، ارزش بسیار بالایی دارد و شما باید شکر کنید که این شغل را دارید.

وی تصریح کرد: در این دنیا هیچ کاری اتفاقی نیست و اگر شما پرستاران در اینجا حضور پیدا کردید، دعای خیر بیمارانی بوده که بالای سر آن‌ها بی‌خوابی کشیدید؛ پرستاری شغل مقدسی است، به همین دلیل روز مبارک سالروز ولادت حضرت زینب (س) به‌عنوان روز پرستار انتخاب شده است. محبت، آرامش و علاقه پرستار به بیمار می‌تواند باعث آرامش و شفای بیمار شود؛ شما پرستاران منتخب هستید لذا وظایف و رسالت سنگینی دارید و الگوی جامعه هستید.

عین‌اللهی بیان داشت: شغل پرستاری را تنها شغلی عادی نمی‌بینیم، بلکه شغلی معنوی و روحانی است، شاید بُعد معنوی شغل پرستاری از شغل‌های دیگر بسیار بالاتر است چراکه پرستار می‌تواند مانند یک فرد روحانی و معنوی بسیار اثربخش باشد. کسب دانش و مهارت به روز و تلاش و کوشش از وظایف پرستاران است. تلاش مستمر، پژوهش و آشنایی با مهارت‌های جدید مهم بوده و باید در خصوص بیماری پژوهش کنیم البته دقت و احساس مسئولیت نکته مهم‌تری است زمانیکه بیماری به ما سپرده می‌شود در مقابل وی مسئول هستیم، بنابراین باید مسئولیت خود را انجام دهیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هیچ کجای در دنیا به اندازه ما ایرانیان غنی از ارزش‌های اسلامی نیست؛ وقتی انسان بیمار می‌شود بیشتر به خدا نزدیک می‌شود لذا توجه به مسائل مذهبی بیمار از جمله نماز مهم است و در هیچ شرایطی مجاز نیستیم مسائل شرعی را رعایت نکنیم چراکه توجه به اعتقادات بیمار نیز مهم است.

وی ابراز داشت: محبت، توجه و روحیه دادن شما پرستاران در بیماری بیماران موثر است. روح مانند جسم بوده و از جسم جدا نیست. توجه و احترام به مریض می‌تواند در تسریع بهبودی موثر باشد امیدواری و امیدبخشی به بیمار مهم بوده و به هیچ وجه نباید بی‌مهابا مشکل بیمار را به وی گفت بلکه باید به تدریج بیان کرد؛ حفظ اسرار بیمار نیز مسئله مهمی است؛ بر همین اساس پرستاران محرم اسرار بیماران هستند و حق ندارند اسرار بیمار را فاش کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار