یادداشت/ سرهنگ جواد قاصد نظامیان

بسیج در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی

فرمانده معظم کل قوا بسیج را ساختاری مردمی و گسترده می‌دانند که باید به‌گونه‌ای سازماندهی شود که در زمان صلح و جنگ بتواند کارآیی لازم را داشته باشد.
کد خبر: ۶۳۲۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵ - 22November 2023

بسیج در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامیگروه استان‌های دفاع‌پرس - سرهنگ پاسدار «جواد قاصد نظامیان» مدیر دانشنامه و مرکز اسناد اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی؛ امام خمینی (ره)، ۵ آذر ۱۳۵۸ را روز «بسیج مستضعفان» اعلام و هدف از تشکیل بسیج را  اینگونه تبیین فرمودند: «مملکت اسلامی باید همه‌اش نظامی باشد و تعلیمات نظامی داشته باشد». همچنین بسیج را «بازوی ولایت فقیه» دانسته و تک‌تک اعضای بسیج را سلول‌های بافت ولایت فقیه عنوان کردند.

بر مبنای تعالیم عالیه اسلام و به موجب اصل ۱۵۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، همه افراد ملت ایران باید علیه دشمنان ایران و انقلاب اسلامی، تجهیز شوند و به پیروی از فرمان رهبر انقلاب، امام خمینی مبنی بر تشکیل ارتش بیست میلیونی، سازمان بسیج ملی برای آموزش و سازماندهی همه افراد داوطلب به منظور مقابله با هرگونه تهدید و تجاوز داخلی و خارجی و پاسداری از دست‌آوردهای انقلاب اسلامی و نیز ایجاد آمادگی‌های لازم در مردم برای مقابله با آثار ناشی از وقوع سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه تأسیس شد.

بسیج، شجره طیبه‌ای است که ریشه آن عاشورا و فرایند و هدف آن، ناظر به انتظار فرج است؛ «انتظار فرج يعنى كمر بسته بودن، آماده بودن از همه جهت براى هدفى كه امام زمان (عج‌الله) براى آن قيام خواهد كرد». بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای (۲۷ مرداد ۱۳۸۷) «انتظار به معنای قانع نشدن به وضع موجود است «انتظار داریم»، یعنی هرچه خیر و عملِ خوب انجام دادیم و به وجود آمده، کم و غیر کافی است و منتظریم، تا ظرفیت نیکیِ عالم پُر بشود» بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای (۱۱ اسفند ۱۳۶۹).

در این راستا بسیج، هم نیازمند بهترین تصویر آرمانی و واقع‌بینانه است و هم نیازمند عمل احسن در حوزه اجراست؛ «هرچه ما درباره‏ بسيج‏ نكته‏‌يابى كنيم و اين نكته‏‌ها را مورد مداقه و تأمل قرار دهيم، زياد نيست؛ همچنان كه در ميدان عمل، هرچه بر روى استحكام بسيج‏ و عمق بخشيدن به ويژگى‏هاى متعلق به بسيج‏- كه مخصوص خود آن است- كار كنيم و تكيه كنيم، باز كار زائد انجام نداده‌‏ايم». بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای (۲۴ مهر ۱۳۹۱)

هدف از تشکیل بسیج، جذب، آموزش، سازماندهی نیروهای مردمی و اصلی‌ترین مسأله بسیج، بکارگیری نیروهای مردمی در مأموریت‌های محوله با توجه شرایط سنی بسیجیان اعم از دانش‌آموزی، دانشجویی، کارگری، کارمندی، عشایر و... است.

تشکیلات بسیج به علت ساختار مردمی از یک طرف و گستردگی آن از طرف دیگر باید طوری تنظیم شود که هم در زمان صلح و هم در زمان جنگ بتواند کارآیی لازم را داشته باشد. در این راستا بسیج هم نیازمند بهترین تصویر آرمانی و واقع‌بینانه است و هم نیازمند عمل احسن در حوزه اجرا است؛ «هرچه ما درباره‏ى بسيج‏ نكته‏يابى كنيم و اين نكته‌‏ها را مورد مداقه و تأمل قرار دهيم، زياد نيست؛ همچنان كه در ميدان عمل، هرچه بر روى استحكام بسيج‏ و عمق بخشيدن به ويژگى‏‌هاى متعلق به بسيج‏- كه مخصوص خود آن است- كار كنيم و تكيه كنيم، باز كار زائد انجام نداده‌‏ايم». بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای (۲۴ مهر ۱۳۹۱)

از جمله وظایف کلی سازمان بسیج ملی می‌توان به تهیه و اجرای برنامه‌های تعلیمات نظامی، عقیدتی و حفاظتی برای کلیه داوطلبان ارتش بیست میلیونی در سراسر کشور، سازماندهی و تجهیز کلیه داوطلبان متعهد برای مبارزه و دفاع در برابر تجاوز، تهدید، دخالت دشمنان خارجی و عوامل سرسپرده داخلی آنان، تهیه طرح‌ها و برنامه‌های ضروری متناسب با شرایط روز در جهت تحقق اهداف سازمان و گسترش فعالیت‌های بسیج در کلیه سطوح مملکت، تهیه طرح‌ها و برنامه‌های لازم جهت ایجاد آمادگی در مردم به منظور پیشگیری از بروز سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه و مقابله با آثار سوء ناشی از آن‌ها و هماهنگ کردن فعالیت‌های مربوطه در زمان اضطرار، نظارت بر چگونگی اقدامات انجام شده و ارزشیابی پیشرفت فعالیت‌های بسیج ملی در سطح کشور و تهیه و تقدیم گزارشات لازم به مراجع ذیربط اشاره کرد.

جوانِ امروز احتياج دارد به دين، به تقوا، به علم، به نشاطِ كار، به امانت، به عفّت، به [انجام‏] خدمات اجتماعى و به ورزش؛ اينها خصوصيّاتى است كه جوانِ امروز به آن احتياج دارد و شما عزيزان بسيجىِ من ان‏شاءالله توفيق انجام اين كار را داشته باشيد. بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای در ديدار پنجاه هزار فرمانده بسيج‏ سراسر كشور در مصلّاى امام خمينى (ره) (۲۹ آبان ۱۳۹۲)

در مجموع كه نگاه مى‏كنيم، مى‏بينيم كه وجود بسيج يكى از معجزات انقلاب است. ببينيد چقدر فعال است در بخش‌هاى گوناگون... كشورهاى ديگر هم كه در اين راه نورانى اسلام، خواسته‏اند قدم بردارند يا قدم برداشتند، از اين تجربه تبعيت خواهند كرد. اين تجربه، تجربه‏ موفقى است. ما بايد عملكرد خوبى نشان بدهيم. اين دستورالعملِ بسيج را در جهان اسلام و در ميان كشورهاى اسلامى و ملت‌هاى اسلامى به عنوان يك دستورالعمل زنده و قابل تبعيت و پيروى تثبيت خواهد كرد و اين تا حدود زيادى امروز هم اتفاق افتاده است و انجام گرفته است.

بنابراين تقويت بسيج، هرچه خالص‏تر كردن و معنوى‏تر كردن عناصر بسيجى، توسعه‏ فعاليت‌هاى بسيجى به همه‏ مناطق زندگى، جزو كارهاى اساسى است كه مجموعه‏ دست‏اندركاران بسيج و مرتبطين با آن و فعالان در آن بايد دنبال كنند (بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ديدار جمعى از بسيجيان و فعالان طرح «صالحين»؛ ۱ آذر ۱۳۹۱)

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها