یادداشت/ حجت‌‌الاسلام موسی سلیمانی

ولایت؛ قبله‌نمای بسیج

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی که به مناسبت هفته بسیج در سال ۱۴۰۰ صادر کردند، راهبرد حرکت کنونی بسیج را «غلبه بر مشکلات کشور» دانستند و الزامات استمرار اثربخشی و مشکل‌گشایی بسیج را برای رسیدن به این راهبرد استفاده از تجربیات چند دهه قبل عنوان کردند.
کد خبر: ۶۳۲۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴ - 24November 2023

ولایت قبله‌نمای بسیجگروه استان‌های دفاع‌پرس‌ـ حجت‌الاسلام «موسی سلیمانی» جانشین دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام رضا (ع)؛ بسیاری از شاگردان و همراهان امام خمینی (ره) معتقدند که پس از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ ایده بسیج در اندیشه ایشان شکل گرفت. حجت‌الاسلام محمدعلی رحمانی زمان دقیق طرح این ایده توسط امام راحله را سال‌های ۱۳۵۱ و ۱۳۵۲ می‌داند.

در آن سال‌ها جمعی از شاگردان امام خمینی (ره) دور هم جمع شدند و در خصوص اینکه اگر انقلاب اسلامی به رهبری امام به پیروزی برسد، چه باید کرد و آیا باید نیروی مسلح جدیدی تشکیل داد، به گفتگو پرداختند. حجت‌الاسلام محمد منتظری، نظرات جمع‌بندی شده آن جمع را به اطلاع امام خمینی (ره) رساند.

به گفته حجت‌الاسلام رحمانی در گفت‌وگو با تسنیم، امام در پاسخ نقل به این مضمون فرمودند: «من اشتباهی را که آقای دکتر مصدق مرتکب شدند، به هیچ نحوی مرتکب نخواهم شد. آن‌ها به زاهدی و دوستان ایشان، به زاهدی تانک‌سوار اعتماد کردند و این خطا بود. به حول و قوه‌ی الهی برای حفظ نظام و سرزمین ملت شریف ایران بسیج را راه خواهم انداخت.»

امام خمینی (ره) ایده خود را برگرفته از تاریخ صدراسلام می‌دانستند. ایشان می‌فرمایند که پیامبر اکرم (ص) برای مقابله با مشرکین و کفار از نیروی مردمی استفاده کرد و آنان را بسیج کرد.

با پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) همچنان در اندیشه تشکیل بسیج بود. حجت‌الاسلام محلاتی گفته است: «پس از ورود امام خمینی (ره) به ایران، یکی از روسای انجمن حجتیه خدمت ایشان رسید و گفت ما ۱۵ هزار جوان آماده و خوب تربیت کرده‌ایم که فرزندان امام زمان (عج) هستند و برای اداره‌ی دولت آینده در اختیار شما قرار می‌دهیم. امام راحل فرمودند که من نیازی به آدم‌های مارک‌دار ندارم. پس از آن ایشان به دکتر بروجردی (داماد خود) گفتند: من در اندیشه‌ی تشکیل بسیجم.

پس از تسخیر لانه جاسوسی تهدیدات آمریکا علیه انقلاب اسلامی آشکارتر شد. ناوگان آمریکا در خلیج ‌فارس آرایش جنگی به خود گرفت و خطر حمله آمریکا به ایران جدی شد.

امام خمینی (ره) آذرماه سال ۱۳۵۸ در سخنانی در جمع اعضای سپاه خطر حمله آمریکا را جدی دانست و دستور تشکیل بسیج مستضعفین را صادر کرد. (تسنیم ۱۳۹۸/۹/۵)

در مورد اثربخشی بسیج باید به این نکته اذعان داشت که بسیج در ۴۴ سال عمر خود نقش مهمی را در حوزه‌های امنیتی، اجتماعی و فرهنگی ایفا کرده است. حضور موثر در دفاع مقدس، دفاع از حرم، الگو بودن برای بسیاری از کشورها، بالا بردن هزینه‌های کشورهای غربی در مقابله با ایران، تأمین امنیت محله‌ها و سازندگی از جمله نقش‌آفرینی‌های بسیج است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی که به مناسبت هفته بسیج در سال ۱۴۰۰ صادر کردند راهبرد حرکت کنونی بسیج را «غلبه بر مشکلات کشور» دانستند.

ایشان الزامات استمرار اثربخشی و مشکل‌گشایی بسیج را برای رسیدن به این راهبرد استفاده از تجربیات چند دهه قبل می‌دانند.

قدرشناسی جایگاه خود، همّت بلند در پرتو خردمندی و درست‌اندیشی، اعتماد و توکّل به خداوند دانا و توانا از ابزار لازم و تجربه شده بسیج برای غلبه بر مشکلات از نظر مقام معظم رهبری است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار