رئیس مجمع تشخیص مصلحت:

یادگیری توام با اخلاق عملی اثربخشی کار فرهنگی طلاب را ارتقا می‌بخشد

آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: طلبه مکلف به یادگیری است اما به‌موازات یادگیری، تقید به معرفت دین و اخلاق عملی هم ضرورت دارد تا کلام به اوج اثرگذاری برسد و کار فرهنگی مؤثر واقع شود.
کد خبر: ۶۳۴۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۶ - 29November 2023

یادگیری توام با اخلاق عملی اثربخشی کار فرهنگی طلاب را ارتقا می‌بخشدبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، آیت‌‎الله «صادق آملی لاریجانی» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه چهارشنبه در نشست صمیمانه با علما و اساتید حوزه علمیه خراسان که در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، اظهار داشت: اجتهاد یک عمل بالفعل نیست که مجتهد در خلال آن به خلق یک اندیشه می‌پردازد بلکه یک فرآیند است که با مراجعه و تحقیق حاصل می‌شود و مجتهد را به جایگاهی می‌رساند که بتواند پایه‌های فکری یک نظریه را مطرح کند.

وی افزود: اصل این فرآیند به‌منظور مطالعه و تحلیل را اجتهاد می‌گویند و به همین دلیل، مجتهد نیازمند پشتوانه کاملی از دانش فقهی، کلامی و مبنایی است تا بتواند براساس آن‌ها، آگاهی دقیقی از منابع و مراجع داشته باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: توصیه اکید به طلاب جوان این است که به حضور در جلسه تدریس و تعلیم از اساتید حوزه تقید داشته باشند. این یک حقیقت است که نخبگان بیشتر از سایرین در معرض آسیب هستند و طلبه جوان و نخبه شاید بتواند خود بخشی از معارف را فرابگیرد اما به قطع این مسائل با یک تلنگر استاد کهنه‎ کار از بین خواهد رفت.

آیت الله لاریجانی تصریح کرد: طلاب باید خود را مکلف به حضور در کلاس‌های درس بدانند تا ابتدا با نظام فکری استاد آشنا شوند و سپس بتوانند مدخلی به معارف و علوم مختلف پیدا کنند.

وی ضمن تأکید بر ضرورت تقید طلاب به تقوا و امور عبادی به‌موازات تحصیل گفت: در تاریخ تعلیم و تعلم دروس دینی، بسیار بوده‌اند کسانی که اشتیاق آن‌ها به کسب دانش حتی باعث کمرنگ شدن عبادات در زندگی‌هایشان بوده و شرایطی را رقم زده که به فرض در وقت نماز، افراد ادامه درس را بر اقامه اول وقت ارجح می‌دانستند. طلبه مکلف به یادگیری است اما به‌موازات یادگیری، تقید به معرفت دین و اخلاق عملی هم ضرورت دارد تا کلام به اوج اثرگذاری برسد و کار فرهنگی مؤثر واقع شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار