«جشن خودکفایی کاغذ ملی» برگزار شد؛

اسماعیلی: کاغذ نماد خوداتکایی و خودباوری/ ایران صادر کننده کاغذ می‌شود

وزیر ارشاد تولید کاغذ را نماد خوداتکایی و خودباوری دانست و با تاکید براینکه ملی شدن صنعت نشر مهم‌ترین دستاورد عرصه فرهنگ است، گفت: در مسئله‌ی کاغذ صرفا با یک موضوع فنی و صنعتی روبرو نیستیم بلکه کاغذ به نماد هویتی ما تبدیل شده است.
کد خبر: ۶۳۴۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴ - 01December 2023

 «جشن خودکفایی کاغذ ملی» برگزار شد/ اسماعیلی: ایران صادر کننده کاغذ می‌شودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم «جشن خودکفایی کاغذ ملی» با حضور «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «میثم نیلی» رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی، «یاسر احمدوند» معاون فرهنگی وزارت ارشاد و جمعی از مسوولین استانی در شرکت صنایع چوپ و کاغذ مازندران برگزار شد. 

اسماعیلی: کاغذ نماد خوداتکایی و خودباوری

«محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم اظهار داشت: خدای‌متعال را شاکریم که امروز و در این ایام، این مراسم را که برای نکوداشت و گرامی‌داشت موفقیت بزرگ خدمت‌گزاران کشور در حوزه کاغذ در حال برگزاری‌ است، شرکت می‌کنیم. 

وی عنوان کرد: از تمام کسانی که در این چرخه نقش‌آفرینی کرده‌اند که مهم‌ترین آن‌ه کارگران عزیز می‌باشند که نقش اصلی را برعهده گرفتند، تشکر می‌کنم. دو سال پیش وقتی به این مجموعه آمدیم خیلی افق روشنی را نمی‌دیدیم؛ مدیریت مجموعه در این بازدید به ما وعده احیا دادند و امروز ما در آن نقطه‌ ایستاده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: کاغذ مورد نیاز همه ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی دانش‌آموزان ایران عزیز توسط این کارخانه تامین شده است. امروز تنها جشن تامین کتب درسی را نداریم بلکه کاغذ بخش مهمی از نشر به نقطه خودکفایی رسیده است. ما اوایل تابستان ۱۴۰۰ زمانی که در حال تدوین برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم، برنامه ملی شدن صنعت نشر را نوشتیم.

اسماعیلی خاطرنشان گفت: کمتر از ۵ هزار تن کاغذ ظرفیت تولید کاغذ داخلی بود درحالی که نیاز آموزش و پرورش ۵۰ هزار تن بود و در دیگر بخش‌ها ۳۰ تا ۴۰ هزار تن نیاز وجود داشت. در این دو سال افراد زیادی تلاش کردند و کارگروه کاغذ و نشر با فعالیت جهادی معاون اول رئیس‌جمهوری و همکاری وزرای صمت، اقتصاد و دارایی، آموزش و پرورش و مدیرعامل بانک ملی در این مجموعه اهتمام ویژه داشتند.

وی با تاکید براینکه دولت ما یک دولت متحد و یک‌پارچه است، افزود: در سایه رهبر حکیم انقلاب، شاهد فعالیت جهادی شخص رئیس‌جمهور به‌عنوان مدیر جهادی دولت هستیم. تمام دولت همانند یک گروه همکاری کردند و امروز ما در این نقطه ایستاده‌ایم. به‌زودی مجموعه‌ی دیگری در این زمینه را در شیراز با ظرفیت ۵۰ هزار تن کاغذ افتتاح خواهیم کرد. چند مجموعه دیگر درحال آماده‌سازی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در مسئله‌ی کاغذ صرفا با یک موضوع فنی و صنعتی روبرو نیستیم بلکه کاغذ به نماد هویتی ما تبدیل شده است. ایران فرهنگی همیشه پیشتاز عرصه‌های فرهنگی بوده است و بزرگترین نقطه مزیتی ما همین است که محصول نگاه فرهنگی است.

اسماعیلی با تاکید براینکه رهایی از بند استعمار اولا باید در عرصه فکر و اندیشه رخ دهد، عنوان کرد: امام(ره) ابتدا ما را از استعمار فرهنگی و فکری رها کردند و اتفاقات امروز در تمام بخش‌ها به دلیل باز کردن این غل و زنجیر از حوزه فکر و اندیشه است. امام و رهبری غل و زنجیره استعمار را از فکر جوانان باز کردند که موجب درخشش شده است.

او دولت مردمی را دولت صادق‌الوعده معرفی کرد و گفت: من وعده تحقق کاغذ ملی را دو سال پیش در نماز جمعه تهران مطرح کردم. مطرح کردن این وعده بسیاری را نگران کرد اما معتقدیم این کار در برابر دستاوردهای بزرگ جوانان کشورمان کوچک‌تر از دیگر قله‌های به دست آمده است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اينکه کشور ما باید در حوزه کاغذ به یک صادر کننده مهم تبدیل شود و منطقه را پوشش دهد، گفت: ما در دولت این کار را از وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع کردیم و تمام کتب را با کاغذ ایرانی چاپ کردیم. هم‌اکنون ماهانه هزار تن کاغذ در اختیار ناشران قرار می‌گیرد و در ادامه کیفیت را ارتقا می‌دهیم.

اسماعیلی با بیان اینکه مهم‌ترین عایدی خودکفایی کاغذ لبیک به رهبر انقلاب بود، ادامه داد: در جریان بازدید رهبر انقلاب اسلامی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همواره شاهد گلایه‌ی ناشران از وضعیت کاغذ بودیم که معظم‌آله ما را متوجه و مورد تاکید برای پیگیری موضوع کاغذ قرار دادند. امروز خوشحالیم که این گام‌های عملی را برداشته‌ایم و با تمام قوت ادامه می‌دهیم.

وی تامین کاغذ را مهم‌ترین پایه عرصه فرهنگ دانست و گفت: توسعه فرهنگ از توسعه زیرساخت‌ها آغاز می‌شود. ما در این دوره تمام طرح‌های نیمه‌تمام کتابخانه‌های عمومی را تامین اعتبار کردیم. فاصله تصمیم تا اجرا در دولت را کاهش داده‌ایم. در روزهای مشکل کمبود کاغذ کمبودها را تامین کردیم و امروز اگر نیاز به تامین کاغذ کیفی باشد، تامین می‌کنیم. 

وزیر ارشاد تولید کاغذ را نماد خوداتکایی و خودباوری دانست و با تاکید براینکه ملی شدن صنعت نشر مهم‌ترین دستاورد عرصه فرهنگ است، تاکید کرد: در گذشته یک تفکر تعمدا مدیریت فرهنگی در حاکمیت را تضعیف کرده است. ما این چرخه را تغییر دادیم و کار با حلقه‌های میانی و مردمی است. وظیفه حمایت و تسهیل‌گری عرصه فرهنگ را در دولت انجام می‌دهیم و خوشحالیم که با این حرکت جهادی این دستاورد محقق شد.

گفتنی است؛ کاغذ بخاطر نوسانات مسئله‌ی ارز موضوع چالشی سال‌های متعدد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت چاپ و نشر کشور بوده است. اتفاقاتی که در دولت سیزدهم با ورود و دستور ویژه معاون اول رئیس‌جمهوری وعده‌های خودکفایی آن مطرح شد.

میزان تولید کاغذ داخلی در آغاز دولت سیزدهم در کشور ۵ هزار تن بود. با پیگیری‌های صورت گرفته و ایجاد خطوط تولید این رقم سال گذشته به ۴۰ هزار تن و ۱۴۰۲ تاکنون به ۸۰ هزار تن رسیده‌ است.

اکنون کل تولید کاغذ مورد نیاز آموزش و پرورش برای ۱۵۵ میلیون کتاب درسی به صورت صددرصد داخلی انجام می‌شود که ۴۵ هزارتن برای چاپ کتب درسی و ۵ هزارتن برای جلد کتاب است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار