در نشست گفتمان سینمای دفاع مقدس مطرح شد؛

جواد شمقدری: سینمای راهبردی ابزاری برای فرهنگ‌سازی/ پرویز فارسیجانی: جای خالی سینمای راهبردی در سینمای ایران/ حبیب‌الله بهمنی: سینمای راهبردی ذیل فرهنگ راهبردی است

شمقدری با بیان اینکه سینمای راهبردی برای فرهنگ‌‎ها و تمدن‌هایی است که داعیه حضور در سطح جهانی را دارند، گفت: تلاش دشمن بر این است که اجازه ندهد نظام جمهوری اسلامی از ظرفیت سینما در راستای سیاست‌های راهبردی خود بهره‌برداری کند.
کد خبر: ۶۳۵۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳ - 03December 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست گفتمان سینمای دفاع مقدس با موضوع «سینمای راهبردی، فرصت‌ها و موانع پیش‌رو» صبح امروز (یکشنبه) به‌همت سازمان هنری و امور سینمایی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد.

سینمای راهبردی ابزار فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی است

جواد شمقدری: سینمای راهبردی ابزار برای فرهنگ‌سازی/ حبیب‌الله بهمنی: سینمای راهبردی ذیل فرهنگ راهبردی است

در این نشست که با حضور امیر سرتیپ دوم «محمود سزاوار» رئیس سازمان هنری و امور سینمایی، و جمعی از پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر، به‌ویژه سینمای دفاع مقدس برگزار شد، «جواد شمقدری» معاون سازمان سینمایی دولت دهم و کارگردان و کارشناس سینما طی سخنانی، با بیان اینکه سینمای راهبردی ویژه‌ی فرهنگ‌ها و تمدن‌هایی است داعیه حضور در سطح جهانی را دارند، اظهار داشت: انقلاب اسلامی در قرن معاصر موجب تحولات گسترده‌ای در عرصه جهانی شد؛ انقلابی که با حرکت خود ابرقدرت شرق را کنار زد و در حال حاضر هم می‌بینیم که ابرقدرت غرب نیز رو به زوال است.

شمقدری سینما را یک راهبرد دانست و افزود: اگر سینما در اختیار آرمان‌ها و اهداف نظام قرار گیرد، تبدیل به سینمای راهبردی شده و وسیله‌ای برای فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی محسوب می‌شود.

معاون سازمان سینمایی دولت دهم با تاکید بر اینکه سینمای جشنواره‌ای یکی از مسیرهای انحرافی دشمن برای سینمای کشور است، ادامه داد: دشمن تلاش می‌کند با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهد و با طرح‌هایی که اجرا می‌کند، اجازه ندهد انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی از ظرفیت سینما استفاده کند.

سینمای راهبردی ذیل فرهنگ راهبردی است

جواد شمقدری: سینمای راهبردی ابزار برای فرهنگ‌سازی/ حبیب‌الله بهمنی: سینمای راهبردی ذیل فرهنگ راهبردی است

در ادامه این نشست، «حبیب‌الله بهمنی» پیشکسوت و کارگردان سینمای دفاع مقدس در سخنانی، سینمای راهبردی را ذیل فرهنگ راهبردی دانست و اظهار داشت: اگر فرهنگ ایران یک هدف راهبردی داشته باشد، آن‌گاه دستگاه‌های فرهنگی باید در این مسیر حرکت کنند که دستگاه‌ها و سازمان‌هایی چون صدا و سيما جزو آن هستند. 

بهمنی افزود: مخالفان سینمای ایران و سینمای راهبردی احساس کردند منافع بلندمدت آن‌ها به خطر افتاده است و برای همین هم بیکار نماندند و در عرصه‌های مختلف فعالیت‌های تخریبی خود را آغاز کردند که بر همین اساس هم با پدیده‌ای به نام جنگ نرم روبرو شدیم.

این کارگردان سینما با بیان اینکه بستر اصلی انقلاب اسلامی فرهنگ است و رستگاری انسان هم یکی از راهبردهای اسلام است، تصریح کرد: وضعیت فعلی سینمای ما امروز باید به‌گونه‌ای باشد که وجود یک راهبرد در آن احساس نمی‌شود و حتی این جریان را در مسیر راهبرد شیطان می‌بینیم.

جای خالی سینمای راهبردی در سینمای ایران

جواد شمقدری: سینمای راهبردی ابزار برای فرهنگ‌سازی/ حبیب‌الله بهمنی: سینمای راهبردی ذیل فرهنگ راهبردی است

در ادامه «پرویز فارسیجانی» تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز در سخنانی، اظهار داشت: امروز بسیار جای سینمای راهبردی در سینمای ایران خالی است. ما با فهم درست از سینمای راهبردی می‌توانیم به گام‌های رسیدن به این سینما دسترسی پیدا کنیم.

فارسیجانی سینمای راهبردی را سینمایی دانست که در فرم و محتوا در خدمت اهداف راهبردی نظام باشد، گفت:  راهبردها تعریف شده است و سینما از جهت فرمی و محتوا باید در خدمت آن باشد. در واقع می‌شود گفت این موضوع را در سینمای هالیوود کاملا می‌‎توان دید.

تهیه کننده سینما و تلویزیون ادامه داد: تعریف دیگر سینمای راهبردی از نظر روش و تکنیک است. یعنی در فیلمنامه نویسی، کارگردانی و تدوین و در شکل و محتوا راهبردی عمل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تعریف سوم در سینمای راهبردی این است که سینما در اختیار مدیرانی باشد که آن مدیران بر اساس راهبردهای مشخص سینما را هدایت می‌کنند. همانند سینمای ما که در دهه ۶۰ بخش‌هایی از آن راهبردی بود. 

تصور از سینما فقط به معنای فیلم سینمایی اشتباه است

جواد شمقدری: سینمای راهبردی ابزار برای فرهنگ‌سازی/ حبیب‌الله بهمنی: سینمای راهبردی ذیل فرهنگ راهبردی است

«مهدی عظیمی میرآبادی» تهیه‌کننده سینما نیز در این نشست، طی سخنانی، اظهار داشت: برای رسیدن به یک هدف راهبردهای متعددی وجود دارد، اگر ما راجع به سینمای راهبردی صحبت می‌کنیم تصور از سینما فقط به معنای فیلم سینمایی اشتباه است. در واقع آن چیزی که باید اتفاق بیفتد مجموعه فیلم و سینما شامل فعالیت‌های سمعی و بصری همچون تلویزیون، سریال، فیلم کوتاه، فیلم بلند و انیمیشن است.

عظیمی میرآبادی افزود: وقتی در مورد راهبرد صحبت می‌کنیم یک راهبرد عام و یک راهبرد خاص داریم. در کنار آن هم یک راهبرد کلی و هم راهبرد جزئی داریم. حال راهبرد کلی ما در جمهوری اسلامی مبتنی بر این است که ما را به هدف اصلی جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی برساند.

این تهیه کننده سینما ادامه داد: برای رسیدن به این اهداف روش‌های مختلفی می‌توانیم داشته باشیم که یکی از قدرتمندترین روش‌ها فیلم، سینما و تلویزیون است. در قالب این طبقه‌بندی فیلم و سینما ما انواع و اقسام قالب‌ها، روش‌ها، زبان‌ها و ویژگی‌های متعددی داریم. در واقع ما با راهبردهای متعددی روبرو هستیم که همه اینها قرار است در یک جمع‌بندی ما را به آن هدف کلی که داریم، برسانند.

وی خاطرنشان کرد: این ویژگی‌ها شامل نیروی انسانی، طرح و برنامه، بودجه، فضا و شرایط و دیگری مدیریت است. البته در این میان مباحثی چون تهدیدها، قوت‌ها، ضعف‌ها و فرصت‌ها است که یک مسئول و یک هنرمند را به این نتیجه می‌رساند که کدام مسیر را باید طی کند که به آن نقطه برسد.

به گزارش دفاع‌پرس، نشست تخصصی سینمای دفاع مقدس به‌صورت منظم و فصلی در سازمان هنری و امور سینمایی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با حضور فعالان حوزه سینما برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 134

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار