کارگردان مستند «سقف سنگی» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

جشنواره سینماحقیقت بهترین و قوی‌ترین جشنواره‌ای است که در ایران برگزار می‌شود

ربانی با تاکید براینکه جشنواره سینماحقیقت بهترین و قوی‌ترین جشنواره‌ای است که در ایران برگزار می‌شود، گفت: سینمای مستند و جشنواره سینماحقیقت در جذب فیلم‌سازانی که شاید با مقوله مستند آشنایی نداشته باشند، بسیار تاثیرگذار بوده است و حتی توانسته مخاطبان عام را به این مقوله جذب کند و فیلم مستند را به آن‌ها معرفی کند.
کد خبر: ۶۳۵۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳ - 04December 2023

«رویا ربانی» مستندساز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، درباره ساخت مستند جدیدش با نام «سقف سنگی» اظهار داشت: این مستند درباره یک فرد بسیار عادی و تنهاست که از دورویی‌ها و سیاهی‌هایی که در شهر با آن‌ها مواجه شده، فرار کرده و به کوهستان پناه برده است. در واقع او یک زندگی بدوی برای خودش رقم زده و زیر یک سنگ بزرگ، آشیانه‌ای درست کرده و در آن‌جا زندگی می‌کند. در واقع وقتی با این فرد صحبت کردیم، متوجه شدیم که می‌توانسته در شهر هم یک زندگی داشته باشد اما آن زندگی مطابق میلش نبوده و از ریاکاری و بی‌صداقتیِ مردم و اختلاف طبقاتی که وجود داشته، فرار کرده و به کوهستان آمده است.

وی ادامه داد: یکی از دوستان طبیعت گردم با این فرد یک آشناییِ نزدیکی داشت و به من گفت که یک دوستی دارم که در کوهستان زندگی می‌کند و پیشنهاد کرد او را ببینم و شاید سبک زندگی‌اش برایم جالب باشد. من وقتی رفتم و زندگیِ این فرد را از نزدیک دیدم، متوجه شدم علی‌رغم همه چالش‌هایی که با آن‌ها مواجه است، چقدر مهمان نواز است و دل بزرگی دارد و همچنین از حیوانات حمایت و حفاظت می‌کند. سبک زندگی و روحیه او خیلی من را جذب کرد. یعنی یک فردی در بدترین و سخت‌ترین شرایط به بهترین شکل، حرمت انسانی خودش را نگه داشته و از آن حفاظت کرده است. به همین دلیل خیلی برایم جذاب بود که در این فضای بسیار زیبا و طبیعی، از سبک زندگیش مستندی تهیه کنم و برشی از زندگیِ او را به نمایش بگذارم تا دیده شود.

جشنواره سینماحقیقت بهترین و قوی‌ترین جشنواره‌ای است که در ایران برگزار می‌شود

ربانی توضیح داد: به نظرم اگر این مستند مخاطب خودش را پیدا کند، بسیار جذاب خواهد بود. شاید روایت این مستند، روایت خیلی پر فراز و نشیبی نباشد و روایت ساده‌ای دارد. اما به دلیل روایت تصویری که از داستان داریم، خیلی موفق شدیم به زندگیِ واقعی و طبیعی این فرد نزدیک شویم. یعنی تنهایی، سکوت و صدای طبیعت را در مستند داریم و با دقت بسیار زیادی روی تصویر، تدوین و صداگذاری کار شده است. شاید چندین برابرِ حد معمول روی این مستند انرژی گذاشتیم و به نظرم با ریتم روانی که دارد و دقتی که در حد توانمان روی کیفیت کار گذاشتیم، مخاطبی که علاقه‌مند به این ژانر سینمایی است را بسیار به خودش جذب خواهد کرد.

این کارگردان با تاکید بر اینکه تصویربرداریِ مستند «سقف سنگی» در گلابدره انجام شده است، گفت: این مستند کاملا به شکل مستقل ساخته شده است و ابراهیم کشاورز حامیِ این اثر بود که با تلاش من و فراهم کردن امکاناتی که می‌توانستم و با کمک ایشان کار را جلو بردیم.

ربانی همچنین درباره اهمیت برگزاریِ جشنواره سینماحقیقت توضیح داد: جشنواره سینماحقیقت بهترین و قوی‌ترین جشنواره‌ای است که در ایران برگزار می‌شود. 16، 17 سال پیش من دانشجو بودم و سال اول دانشگاهم بود که به ما گفتند جشنواره‌ای به نام سینماحقیقت راه افتاده است و در این جشنواره شرکت کنید. من از همان زمان خیلی حیرت کردم. چون قبل از آن اصلا با سینمای مستند به این شکل آشنا نبودم و انگیزه‌ام برای ورود به دانشگاه سینماتئاتر، سینمای داستانی بود. وقتی با این پتانسیل از طریق جشنواره آشنا شدم واقعا شگفت‌زده شدم و در این 16، 17 سال به طور مستمر، به جز یکی دو سال که حضورم کمرنگ‌تر بود به عنوان مخاطب، این نوع سینما را دنبال کردم. سینمای مستند و جشنواره سینماحقیقت در جذب فیلم‌سازانی که شاید با مقوله مستند آشنایی نداشته باشند، بسیار تاثیرگذار بوده است و حتی توانسته مخاطبان عام را به این مقوله جذب کند و فیلم مستند را به آن‌ها معرفی کند.

جشنواره سینماحقیقت بهترین و قوی‌ترین جشنواره‌ای است که در ایران برگزار می‌شود

وی در پایان گفت: در دنیای امروز فیلم مستند با فیلم‌ داستانی از نظر کیفیت روایی و حتی مسائل فنی رقابت می‌کند. به نظرم جشنواره سینماحقیقت فضایی است که به فیلم‌ساز اجازه می‌دهد تا اثرش را روی پرده سینما به مخاطب ارائه کند. همچنین به فیلم‌سازان اجازه می‌دهد که با هم در ارتباط باشند و با یکدیگر تبادل نظر و عقیده داشته باشند. این جشنواره فضایی فراهم می‌کند تا همه دست‌اندرکاران این عرصه دور هم جمع شوند. علاوه بر این، جشنواره سینماحقیقت در آگاهی رسانی هم موفق بوده و کارگاه‌های بسیار خوبی در این سال‌ها برگزار کرده و فیلم‌سازان را با بازارهای جهانی آشنا کرده است. این جشنواره یکی از بهترین امکاناتی که در این سال‌ها به مستندسازان ارائه داده برگزاریِ پیچینگ‌هایی است که به مستندسازان این امکان را داده که با کمترین هزینه با دست‌اندرکاران فیلم‌های مستند در جهان ارتباط مستقیم داشته باشند.

عوامل مستند «سقف سنگی» عبارتند ازکارگردان: رویا ربانی، تهیه‌کننده: ابراهیم کشاورز، تدوین: بهمن کیارستمی، تصویربردار: مهراد امین، اصلاح رنگ و نور: مهشید افضلی، صدابردار: حمید احمدی، صداگذار: حامد حسین‌زاده، موسیقی: احسان بیرقدار، عکاس: مهسا احمدی، گرافیست و طراح پوستر: آرش تنهایی، مدیر تولید: ابراهیم کشاورز، دستیاران تولید: کسری بختیاری و حامد مرادی و دستیاران فیلم‌بردار: حنانه پتکی و شاهین سبز روان.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها