تهیه‌کننده مستند «دوئل بوکمال» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

شاهکار عملیاتیِ حاج قاسم سلیمانی در مستند «دوئل بوکمال»

شعبانی با تاکید براینکه شاهکار عملیاتیِ حاج قاسم سلیمانی در مستند «دوئل بوکمال» نمایش داده شده است، گفت: مستند «دوئل بوکمال» به کارگردانی محمدرضا ابوالحسنی، درباره عملیات بوکمال در سوریه و ادای دین به سردار حاج قاسم سلیمانی است.
کد خبر: ۶۳۵۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۵۲ - 05December 2023

«مرتضی شعبانی» تهیه‌کننده سینمای مستند در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، درباره مستند مستند «دوئل بوکمال» جدیدترین تولید خود که در جشنواره سینماحقیقت شرکت داده شده است، اظهار داشت: این مستند به مهم‌ترین اقدامی که جمهوری اسلامی و گروه‌ها و کشورهای هم پیمان در سوریه با هماهنگیِ ارتش سوریه انجام داده‌اند و با همکاریِ نیروهای حیدریون، فاطمیون و حزب‌الله لبنان در عملیات آزادسازیِ بوکمال انجام شده است، می‌پردازد. 

این تهیه کننده مستند تصریح کرد: عملیات آزادسازیِ بوکمال به این شکل است که یک رقابتی میان کشورهای مقاومت و آمریکا وجود دارد که کدام گروه زودتر می‌تواند بوکمال را آزاد کند. اهمیت موضوع این‌جاست که اگر آمریکایی‌ها بوکمال را می‌گرفتند، تمام راه‌های ارتباطیِ عراق و سوریه قطع می‌شد. آمریکایی‌ها قبلا به منطقه تنف در سوریه آمده‌اند و آنجا را اشغال کرده‌اند و فقط یک نقطه مرزیِ دیگر مانده که شهر بوکمال است و حاج قاسم سلیمانی به هر نحوی تلاش می‌کند تا بوکمال را از دست گروه داعش آزاد کند.

شاهکار عملیاتیِ حاج قاسم سلیمانی در مستند «دوئل بوکمال»

وی ادامه داد: مستند «دوئل بوکمال» درباره تقابل با آمریکا است. با اینکه این منطقه در اختیار داعش قرار داد اما جنگ اصلی، جنگی است که بین کشورهای مقاومت و آمریکا وجود دارد. در واقع وقتی شما به کشور غریبه می‌روید و کشوری که سرزمین شما نیست؛ می‌خواهید جایی را آزاد کنید که نیروهای نظامی به خوبی درکش می‌کنند و ما هم می‌توانیم تصور کنیم. یعنی شما مجموعه‌ای دارید که در بیابان می‌جنگند و نیاز به آب و غذا دارند، اما هچ چیزی آنجا نیست و 200 کیلومتر از شهر تا رزمنده‌ها فاصله وجود دارد و خیلی کار سختی است اما به نظرم این شاهکار عملیاتیِ حاج قاسم سلیمانی در سوریه است.

شعبانی گفت: تصور ما این است که اگر کسی گارد نداشته باشد و بدون غرض مستند را ببیند، حتما با آن ارتباط برقرار می‌کند. اما کسی که گارد داشته باشد و دلش نخواهد یک حقیقتی را باور کند، طبیعی است که این مستند هم نمی‌تواند برای او کاری انجام دهد. در مستند «دوئل بوکمال» مثل خیلی از آثار دیگر بدون شعارزدگی، می‌بینیم که دارد چه اتفاقی میفتد و این موضوع خیلی می‌تواند دست‌آورد مهمی باشد. ما بدون اینکه بخواهیم شعار دهیم، تلاش کردیم به شکل مستندگونه روایت کنیم. با تصویر حرف می‌زنیم و با تصویر مسائلی که اتفاق افتاده است را نشان می‌دهیم.

این تهیه کننده سینمای مستند توضیح داد:زمانی که این عملیات در سوریه انجام می‌شد، تصویربردارانی داشتیم که تصویر می‌گرفتند و در آن زمان شاید خیلی سخت بود از تصاویر به این شکلی که الان وجود دارد، استفاده کنیم. باید زمان می‌گذشت و یک سری از محدودیت‌ها برداشته می‌شد تا بتوانیم چنین کاری انجام دهیم. به همین دلیل متریال ارزشمندی که از آن زمان توسط سه، چهار تصویربردار، تصویربرداری شده است، نتیجه‌اش مستند «دوئل بوکمال» شد. همچنین فیلم‌برداری این مستند در سوریه انجام شده است و گفت‌وگوهای صوتی، همگی تولیدی هستند.

شعبانی با تاکید بر اینکه مستند «دوئل بوکمال» محصول مرکز مستند حقیقت و بنیاد شهید سلیمانی است، گفت: جشنواره سینماحقیقت بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی برای قشر مستندساز است. این جشنواره جایگاه بسیار مهمی برای مستندسازان مختلف دارد و معمولا هنرمندان دوست دارند که کارهایشان در این جشنواره دیده شوند. به طور کلی جشنواره سینماحقیقت ویترین و نمایشگاه خوبی برای آثار مستندی است که در طول یک سال تولید می‌شوند و به نظرم مستندسازان لحظه شماری می‌کنند برای اینکه این رویداد فرهنگی هر ساله برگزار شود.

عوامل مستند «دوئل بوکمال» عبارتند از: نویسنده، گوینده و کارگردان: محمدرضا ابوالحسنی، فیلم‌برداران: احمد عبدالرحیمی، محمد صدری و احمد بخشی، تدوینگر: ساسان فلاح‌فر، حسن وزیرزاده و عباس وهاج، گرافیک: مهدی محمودیان و تهیه شده در مرکز مستند حقیقت و بنیاد مکتب شهید سلیمانی.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار