دومین نشست کمیته مشترک قضائی مقابله با تروریسم بین ایران و عراق برگزار شد

دومین نشست کمیته مشترک قضائی مقابله با تروریسم به ریاست معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و رئیس سازمان نظارت قضائی عراق در تهران برگزار شد.
کد خبر: ۶۳۵۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸ - 05December 2023

دومین نشست کمیته مشترک قضائی مقابله با تروریسم بین ایران و عراق برگزار شدبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس به نقل از قوه قضائیه، دومین نشست کمیته مشترک قضائی مقابله با تروریسم به ریاست «کاظم غریب‌آبادی» معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه عضو شورای عالی قوه قضائیه و قاضی «لیث جبر حمزه» رئیس سازمان نظارت قضایی و عضو شورای‎ عالی قضایی عراق در تهران برگزار شد.

طرفین در این دور از مذاکرات درخصوص پرونده ترور شهید سلیمانی و همراهان ایشان و پرونده‌های گروهک‌های تروریستی منافقین، داعش، کومله، پاک، خبات، پژاک و دمکرات گفت‌وگو کردند.

مقابله قضایی با اهانت‌کنندگان به قرآن کریم و مقدسات ادیان وحیانی و حل و فصل مشکلات برخی زوار در مراسم اربعین حسینی علیه السلام نیز از دیگر محور‌های مذا‌کرات مقامات قضائی ایران و عراق بود.

برابر صورت‌جلسه مشترکی که به امضای روسای هیأت‌های دو کشور رسید، طرفین نسبت به موارد زیر تفاهم کردند:

۱. انجام اقدامات لازم برای اجرای درخواست معاضدت قضایی دادگاه کیفری یک استان تهران درخصوص پرونده گروهک تروریستی منافقین که شامل مواردی از جمله تحقیق از شهود و سایر کسانی که راجع به این گروهک تروریستی اطلاعات یا مدارکی در اختیار دارند، می‌باشد.

۲. همکاری‌های قضایی از طریق تبادل اطلاعات، تبادل تجربیات، مستندسازی جرایم ارتکاب یافته و تعقیب و مجازات عوامل گروه‌های تروریستی و دفاع از حقوق قربانیان در محاکم ملی و بین المللی؛

۳. تقاضا‌های استرداد عاملان جنایات تروریستی را با جدیت و فوریت مورد رسیدگی قرار داده و برای مقابله با بی کیفرمانی، در استرداد آنان تسریع کند.

۴. ضمن ارائه گزارش‌های نوبه‌ای به یکدیگر درباره پرونده اقدام تروریستی و جنایتکارانه فرودگاه بغداد که منجر به شهادت شهید سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و همراهان ایشان گردید، در فرایند رسیدگی‌های قضائی با هدف محاکمه و مجازات تمامی عوامل، مباشران، آمران و هر کسی که در این جنایت بزرگ دخالت داشته است، تسریع کند.

۵. قرار دادن گروهک‌های منافقین، داعش، تکفیری، کومله، دموکرات، پژاک، خبات و پاک در فهرست گروه‌های تروریستی، با پیگیری از طریق مراجع قانونی، چنانچه تاکنون مبادرت به چنین اقدامی کرده‌اند.

۶. درخصوص تعقیب، مجازات و استرداد توهین کنندگان به مقدسات دین مبین اسلام و سایر ادیان آسمانی، به ویژه اقدامات مجرمانه برخی از اتباع دو کشور در کشور‌های خارجی در این زمینه، اقدامات لازم را انجام و همکاری قضایی به عمل آورند.

۷. با توجه به مشارکت عظیم مردمی در راهپیمایی اربعین حسینی (ع)، به مشکلات قضایی زائران به هنگام سفر رسیدگی شده و حداکثر حمایت قضایی جهت رفع این مشکلات به عمل آید.

دور اول نشست کمیته مشترک در شهریورماه در بغداد برگزار شد. مقرر شد دور سوم نشست کمیته مشترک نیز در خردادماه ۱۴۰۳ در بغداد برگزار شود.

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار