رئیس‌جمهور ترکیه: به شورای امنیت امیدی نیست

رجب طیب اردوغان گفت: آنکارا دیگر امیدی به شورای امنیت سازمان ملل ندارد، انجام اصلاحات در آن به یک ضرورت تبدیل شده است.
کد خبر: ۶۳۶۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۳ - 09December 2023

به شورای امنیت امیدی نیست/ آمریکا قطعنامه آتش‌بس در غزه را رد کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از خبرگزاری آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنانی اظهار داشت: اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل به یک ضرورت تبدیل شده است.

اردوغان امروز شنبه در این خصوص اضافه کرد: آنکارا دیگر امیدی به شورای امنیت سازمان ملل ندارد، اصلاحات آن به یک ضرورت تبدیل شده است.

وی در این ارتباط افزود: کشور‌های غربی به بهانه آزادی اندیشه، اقدامات ضداسلامی را مشروع، تأیید و تشویق کردند. اسلام هراسی و بیگانه ستیزی که جوامع غربی را مانند یک گیاه سمی دربرگرفته یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات علیه حقوق بشر به شمار می‌رود.

اردوغان در ادامه افزود: بدون تردید مسلمانان به عنوان اکثریت مهاجران بیشترین آسیب را از بیگانه هراسی، نژادپرستی و فاشیسم متحمل می‌شوند. هم اکنون به شکل آشکاری شاهد زیر پا گذاشته شدن بیانیه جهانی حقوق بشر در غزه و سرزمین‌های اشغالی فلسطین هستیم. متاسفانه پیش نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه برخلاف نظر دیگر اعضای شورای امنیت تنها با رای منفی آمریکا رد شد. آیا چنین عدالتی ممکن است؟

شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی قطعنامه پیشنهادی امارات به‌منظور برقراری آتش‌بس در نوار غزه تشکیل جلسه داد، اما با وتوی آمریکا، این اقدام ناکام ماند.

موضوع آتش بس غزه در شورای امنیت سازمان ملل برای بار دیگر مورد بحث قرار گرفت و در نهایت قطعنامه شورای امنیت در حالی که با ۱۳ رأی موافق و یک رأی ممتنع انگلیس روبه‌رو شده بود، از سوی آمریکا وتو شد.

در نشست عصر جمعه به وقت محلی شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی به رأی گذاشته شد که از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۳ عضو رأی موافق، یک عضو یعنی ایالات متحده آمریکا رأی مخالف و یک عضو یعنی انگلیس، دیگر عضو این شورای رأی ممتنع دادند.

یک قطعنامه برای تصویب شدن در شورای امنیت سازمان ملل به حداقل ۹ رأی بدون مخالف (وتو) ۵ عضو دایم این شورا یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین نیاز دارد که قطعنامه پیشنهادی امارات با مخالفت و وتوی آمریکا مواجه شد.

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار