دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

خاطره‌سازی موسیقی از دفاع مقدس با ارکستر ملی

«همراه با خاطره‌ها» به رهبری مجید انتظامی با پرداختن به آثار فاخر دهه‌های گذشته ویژه دفاع مقدس، یک اتفاق بی‌نظیر موسیقیایی را برای مخاطبان مشتاق رقم زد.
کد خبر: ۶۳۶۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۱ - 11December 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: «ارکستر موسیقی ملی ایران» به رهبری «مجید انتظامی» از ۱۴ تا ۱۸ آذرماه ۱۴۰۲ به‌مدت ۵ شب با اجرا قطعات «حماسه خرمشهر»، «از کرخه تا راین»، «بوی پیراهن یوسف»، «آژانس شیشه‌ای»، «دیوانه از قفس پرید»، «ترن»، «دوئل»، «شیخ بهایی» و «بچه‌های کوه آلپ» مخاطبان زیادی را به تالار وحدت تهران کشاند.

آثاری که نشان‌دهنده ارزشمندی، تکنیک، خوش‌قریحه‌گی، نبوغ و توانمندی آهنگسازی است که موهای خود را در موسیقی سپید کرده و جریان ملودی‌سازی در سینمای ایران مدیون تلاش‌ها و توانمندی‌های او و برخی دیگر از هم‌نسلانش است که حالا در صحنه تالار وحدت با تمام نقطه‌نظرهای کارشناسی اجتناب ناپذیرش به خوبی و شکوه هرچه تمام‌تر، تبلور پیدا کرد.

خاطره‌سازی موسیقی از دفاع مقدس با ارکستر ملی/ اجرای بی‌نظیر انتظامی با «همراه با خاطره‌ها»

ایده بازاجرای «سمفونی خاطره‌»های استاد انتظامی از کجا شکل گرفت؟

محمد الهیاری مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اجرای سمفونی خاطره‌ها بنا بود سال گذشته به روی صحنه برود که با توجه به شرایط و همچنین حال جسمانی استاد انتظامی میسر نشد.

وی گفت: توافق ما با استاد انتظامی برای ۳ نوبت اجرا بود، با توجه به استقبال بسیار خوبی که ازاین اجرا شد و بلافاصله تمام بلیط‌ها پس از ارایه تمام شد این اجرا دو نوبت دیگرهم تمدید شد و نهایتا در ۵ شب با حضور گسترده علاقه‌مندان اجرا شد.

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: با توجه به استقبال مخاطبان در حال رایزنی هستیم تا چنانچه شرایط جسمانی استاد اجازه دهد این اجراها را در دی ماه نیز داشته باشیم. بعد از استقبال مخاطبان از پنج شب اجرای موسیقایی «سمفونی خاطره‌ها» به رهبری استاد مجید انتظامی با موافقت محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این اجرا در دی ماه مجددا به روی صحنه می‌رود. این کنسرت قرار بود پاییز سال ۱۴۰۱ به صحنه برود اما زمان برگزاری آن لغو شده بود.

آن‌چه مجید انتظامی به عنوان یکی از موثرترین آهنگسازان سینمای ایران در مجموعه کنسرت‌های «همراه با خاطره‌ها» به واسطه ارکستر ملی ایران به علاقه‌مندان ارایه کرد، دربرگیرنده منتخبی از قطعات ساخته شده از سوی این هنرمند در فیلم‌های با مضمون دفاع مقدس و سایر گونه‌های دیگر بود که به واسطه حضور نوازندگان جوان در کنار نوازندگان شناخته شده و ممتاز توانست اجراهای با کیفیتی را پیش روی مخاطبان قرار دهد.

کنسرت اخیر ارکستر ملی ایران نشان داد اگر در مسیر شناسایی و اجرای ظرفیت‌های بالقوه آثار «آهنگسازان شاخص موسیقی کشورمان در حوزه‌های تخصصی» به موضوع اجرای مستمر آثار خاطره‌انگیز دیگر آهنگسازان عرصه سینما و تلویزیون نیز توجه داشته باشیم، می‌توانیم در حوزه جذب مخاطب حداکثری شنوندگان موسیقی خوب نیز امیدوارتر باشیم.

خاطره‌سازی موسیقی از دفاع مقدس با ارکستر ملی/ اجرای بی‌نظیر انتظامی با «همراه با خاطره‌ها»

شرایطی که به تنهایی می‌تواند یکی از راه‌های برون‌رفت از بحران شنیدن موسیقی بد و آثار مبتذلی باشد که اکنون از همه جهات به سمت گوش شنیداری مخاطبان کودک و نوجوان روانه شده است. مگر نه این‌که بخش اعظمی از همین آثار اجرا شده در کنسرت «همراه با خاطره‌ها» مشتمل بر موسیقی‌ها و ملودی‌هایی هستند که شنونده آن‌ها کودکان و نوجوانان دهه شصتی بودند که چنین موسیقی‌هایی در سبد شنیداری آن‌ها در قالب آلبوم موسیقی، موسیقی فیلم و آثاری از این دست ارایه شده بود؟ آثاری که زمانی در بستری مناسب‌تر، حتی زمانی که از فضای مجازی خبری نبود، به دلیل کیفیت درست تولید و ارایه به درستی در ذهن شنیداری مخاطبان ته‌نشین شدند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار