استاد دانشگاه آمریکایی: باید نگران نفرت نسل Z از اسرائیل باشیم

یک محقق آمریکایی با بررسی شبکه‌های اجتماعی مختلف، گفت که نسل زِد، به مراتب بیش از پدر و مادران خود نسبت به اسرائیل احساس ناخوشایند دارند.
کد خبر: ۶۳۷۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۷ - 12December 2023

استاد دانشگاه آمریکایی: باید نگران نفرت نسل Z از اسرائیل باشیمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «خوان پی ویلازمیل»، یکی از اعضای تحریریه موسسه مطالعات بین دانشگاهی در شهر «ویلمینگتون» واقع در کارولینای شمالی، نوشت که نظرسنجی‌ها، هشتگ‌ها، استوری‌های اینستاگرام و تظاهرات دانشگاهی نشان می‌دهد که پسا هزاره‌ها، (نسل Z) نظرات و احساسات ناخوشایند‌تری نسبت به اسرائیل در مقایسه با آمریکایی‌های مسن‌تر دارند.

نسل زد یا نسل نت به افرادی گفته می‌شود که تقریبا بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ متولد شده‌اند. این نسل از همان ابتدای کودکی وقتی چشمان خود را به روی دنیا گشودند، توانستند پیشرفت اینترنت و سایر ابزارهای هوشمند دنیا را ببینند و به‌ همین‌خاطر به آن‌ها نسل نت (اینترنت) یا بومی‌های دیجیتال گفته می‌شود.

«خوان پی ویلازمیل» طی یادداشتی در پایگاه خبری «هیل» نوشت: «پلتفرم TikTok که نیمی از کاربران آن زیر ۳۰ سال دارند، با هشتگ «آزادی برای فلسطین» با ۳۱ میلیارد پست در صدر قرار دارد در حالی که برای «حمایت از اسرائیل» فقط ۵۹۰ میلیون پست وجود دارد، یعنی حمایت از فلسطین بیش از ۵۰ برابر حمایت از اسرائیل است».

به گفته ویلازمیل، بیشتر این ویدئوهای کوتاه از سوی کاربرانی پست شده است که اطلاعات چندانی از درگیری در فلسطین و غزه ندارند، اما مشتاقانه در پی جست‌و‌جو و یادگیری هستند.

این استاد دانشگاه آمریکایی سپس تلاش کرد به خانواده‌های آمریکایی در خصوص خطرات «تیک تاک» هشدار دهد و نوشت: «وقت آن رسیده است که آمریکایی‌های مسن‌تر، که هنوز هم ممکن است TikTok را اپلیکیشنی برای رقص‌های احمقانه بدانند، آن را به‌ عنوان منبعی رسانه‌ای ببینند که دیدگاه کودکانشان را نسبت به جهان شکل می‌دهد. این همان چیزی است که برخی از سیاستمداران از قبل متوجه شده‌اند و از این رو خواستار ممنوعیت کامل آن هستند».

خوان پی ویلازمیل، تأکید کرد: «هر برنامه‌ای که جوانان آمریکایی را قانع کند که یکدفعه می‌تواند کارشناس تاریخ و سیاست در خاورمیانه باشد، باید جدی گرفته شود، صرف‌نظر از این‌که مردم چه نظری در موردش دارند».

او سپس تلاش کرد با برچسب‌زنی، جوانان حامی فلسطین را مرتبط با تفکرات تند چپگرایانه، معرفی کند و نوشت: «TikTok چیزی را نشان داد که سال‌ها در حال شکل‌گیری بود، یعنی ماهیت امپرالیستی تفکر چپ افراطی آمریکایی».

این محقق آمریکایی با تأکید بر کلمه «امپرالیستی» تفکر حمایت از فلسطینی‌ها در مقابل اسرائیل را امپریالیستی خواند و مدعی شد که در ارتباط با تاریخ خاورمیانه، شبکه‌های اجتماعی قدرت تفکر را از جوانان گرفته است و باید نگران «نگاه یکسویه» و «همراه با نفرت» نسل Z نسبت به قضیه فلسطین بود.

از سوی دیگر اما «نوام چامسکی» فیلسوف، دانشمند علوم شناختی و فعال سیاسی آمریکایی در گفت‌وگویی که اخیراً با رسانه ایرانی «مدرسه آزاد» داشته است، با اشاره به حمایت‌های بی دریغ دولت آمریکا از اسرائیل گفت که این رویکرد حمایتی از اسرائیل ممکن است در آینده کاملاً متفاوت شود.

وی گفت: «با تغییری که بین نسل جوان، دانشجویان و نسل z رخ داده است امروزه حمایت مردم آمریکا از اسرائیل کاسته شده و به نفع فلسطینیان است. وضعیت این دوگانه ۵۰ ـ ۵۰ است. نگاهی به حمایت‌های حزبی دموکرات‌ها بیندازید، امروزه آنان بیش از اسرائیل از فلسطینی‌ها دفاع می‌کنند. در صورتیکه در گذشته بیشتر بدنه حمایتی از اسرائیل توسط لیبرال ـ دموکرات‌ها بوده است. این یک تغییر بزرگ است ، یعنی کلیت سیاست آمریکا در قبال خاورمیانه تغییر می‌کند».

انتهای پیام /241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار