در دیدار دبیرکل نهاد با تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مطرح شد؛

استفاده از تجربیات نهاد برای توسعه خدمات کتابخانه‌های حرم

رمضانی در دیدار با تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از امکان انتقال تجربه برای توسعه خدمات کتابخانه‌های حرم حضرت عبدالعظیم(ع) خبر داد.
کد خبر: ۶۳۷۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴ - 13December 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «مهدی رمضانی» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از مدیران این مجموعه با حجت الاسلام سیدعلی قاضی عسکر تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسکر تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در این دیدار با اشاره به وجود چند کتابخانه در مجموعه حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، به ارائه توضیحاتی پیرامون منابع این کتابخانه‌ها، اقدامات انجام شده در حوزه برگزاری رویدادها، تدوین و انتشار کتب مرجع و ترویجی برای قشرهای گوناگون جامعه پرداخت و خواستار گسترش همکاری‌ها با مجموعه نهاد در راستای خرید منابع برای کتابخانه‌های عمومی، بازتعریف و توسعه خدمات کتابخانه‌های موجود و اجرای برنامه‌های ترویجی در حوزه ری‌شناسی شد.

وی با تأکید بر اهمیت حوزه کتاب و کتابخانه عمومی گفت: این حوزه دارای تنوع بالایی است و باید با توجه به این تنوع به نحوی پیش رفت که پاسخگوی نیازها باشد که الحمدالله با توجه به گزارش ارائه شده رشد خوبی در این حوزه در جریان است.

استفاده از تجربیات نهاد برای توسعه خدمات کتابخانه‌های حرم

در ادامه این نشست دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در حال حاضر حدود ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی، جدای از کتابخانه‌های کانون، شهرداری‌ها و... در کشور وجود دارد. حدود ۲۸۰۰ کتابخانه مستقیماً زیرنظر نهاد اداره می‌شود و هزار کتابخانه به صورت مشارکتی، خصوصی و سالن مطالعه فعالیت دارند. این شبکه در منطقه اول است و کشور ترکیه با ۱۳۰۰ کتابخانه بعد از ایران قرار دارد. ما در آسیا در بین ۵ کشور و در دنیا در بین ۲۰ کشور نخست هستیم.

دبیرکل نهاد تصریح کرد: علاوه بر این خدماتی که در کتابخانه‌های عمومی ایران ارائه می‌شود بسیار متنوع و گسترده است. در نسل جدید کتابخانه‌ها بیش از ۶۰ خدمت در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی تعریف شده و قابل ارائه است. ما به دنبال تبدیل کتابخانه‌ها به مراکز فرهنگی-اجتماعی با محوریت دانش هستیم. در کتابخانه مرکزی خرم‌آباد که همزمان با هفته دولت افتتاح شد، فضای فکر-بازی، کار-بازی، کارگاه‌های مهارتی، نجوم و... وجود دارد و خدمات متنوعی حول محور کتاب تعریف شده است. علاوه بر این بر روی موضوع مشاغل کوچک و خانگی نیز کار کردیم و همایشی بین‌المللی با حضور ۵ مهمان خارجی در مهرماه امسال برگزار کردیم. بحمدلله به برکت انقلاب و جمهوری اسلامی، خدمات خوبی در این حوزه شکل گرفته است.

وی با اشاره به تأکید مجموعه نهاد بر موضوع کودک و نوجوان، گفت: بحمدلله حرم از ظرفیت حضور مردم بهره‌مند است و این چیزی است که ما به دنبال آن هستیم؛ به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان ما آماده انتقال تجربه، کمک و نیز مشارکت در بعضی بخش‌ها هستیم؛ ظرفیت خوبی است که می‌توانیم با تغییراتی همچون اتصال به سامانه «سامان» که مخازن شما را در کل کشور معرفی خواهد کرد و... بر کیفیت آن بیفزاییم. همچنین این امکان وجود دارد که در بحث ترویج ری‌شناسی، شخصیت حضرت عبدالعظیم(ع) و... از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی استفاده کنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار