استادیار و عضو هیئت علمی گروه مطالعات آینده‌نگر:

امروز هوش مصنوعی مرگ تئوری‌ها را رقم می‌زند

حسینی‌مقدم با تاکید براینکه امروز هوش مصنوعی مرگ تئوری‌ها را رقم می‌زند، گفت: مهم‌ترین عنصر در هوش مصنوعی داده‌ها هستند که چین از جمعیت عظیم خود به نحو احسن در این زمینه استفاده کرد و همین باعث شد تا نقش مهمی در عرصه هوش مصنوعی ایفا کند.
کد خبر: ۶۳۸۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹ - 16December 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «سیدمحمد حسینی‌مقدم» استادیار و عضو هیئت علمی گروه مطالعات آینده‌نگرمؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در نشست علوم انسانی؛ از چیستی تا کارکردها به نسبت هوش مصنوعی و علوم انسانی پرداخت.

حسینی مقدم استادیار و عضو هیئت علمی در این نشست به آینده‌نگری و آینده پژوهی در علوم انسانی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های ما پرداختن به اتفاق‌هایی است که در حوزه علم و فرهنگ رخ می‌دهد. عمر علوم انسانی و معارف به درازای تاریخ ایران می‌رسد و از آن حوزه‌هایی است که خود من شخصا دوست دارم، چرا که علوم انسانی ما در طراز جهان مطرح است.

وی ادامه داد: ۱۰ دانشگاه برتر در حوزه علوم انسانی جهان مطرح هستند که امریکا و انگلیس در این میان نقش اساسی دارند و دانشگاه‌هایی مانند استنفورد و ماساچوست که شهرتشان به فناوری برمی‌گردد، در حال حاضر جزو برترین دانشگاه‌های علوم انسانی هستند. در انگلیس، صنعت آموزش عالی یکی از مهم‌ترین صنایع را به خود اختصاص داده است و مطرح می‌کند که چرا علوم انسانی امروز حائز اهمیت شده است.

این استادیار دانشگاه همچنین اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته برنامه‌ریزی جدی در این حوزه دارند، اما تحول در آن شامل یکسری از فعالیت‌ها بوده است از جمله آموزش و یکسری منابع بوده است مانند سرفصل‌های آموزشی، برند و داده‌ها... دانشگاهی می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد که کلان داده‌های بزرگ را در اختیار داشته باشد. آموزش و پژوهش از جمله ارزش‌هایی بوده است که علوم انسانی در اختیار دارد، این که روح و وجدان جامعه شده است یا نه. از سوی دیگر مطرح است که علوم انسانی با جامعه ارتباط برقرار کند یا نه. یا حتی مشتری‌های علوم انسانی چه کسانی هستند.

امروز هوش مصنوعی مرگ تئوری‌ها را رقم می‌زند

حسینی‌مقدم در ادامه گفت: در آینده‌پژوهی یکی از مسائل اصلی شناسایی تغییر است و این که تحولات جهانی علوم انسانی در کجا اتفاق می‌افتد. بنگاه «هولون ای کیو» تحقیقی در این زمینه انجام داد و گفت دانش در علوم انسانی در انحصار دانشگاه نیست و دانشگاه تنها یکی از ورودی‌هاست. پژوهش دامنه بازی دارد و در هر کجایی رخ می‌دهد. ضمن این‌که تحول در مدیریت آموزش است و والدین می‌توانند در این زمینه نقش مهمی داشته باشند. می‌توان گفت ما به تاثیر دانش آموختگان نگاهی نداریم.

وی همچنین به هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین عنصر در هوش مصنوعی داده‌ها هستند که چین از جمعیت عظیم خود به نحو احسن در این زمینه استفاده کرد و همین باعث شد تا نقش مهمی در عرصه هوش مصنوعی ایفا کند. نرم‌افزار و الگوریتم در ادامه است و در نهایت نیز سخت‌افزار است. از سوی دیگر سخت‌افزارها می‌توانند جایگاه ما را کنار بگذارنند و علوم انسانی برای بهبود حال جامعه جهانی می‌تواند در این زمینه نقش مهمی داشته باشد. همان اندازه که هوش مصنوعی روی علوم انسانی تاثیر می‌گذارد و باعث تحول در آموزش می‌شود، همان اندازه نیز علوم انسانی بر هوش مصنوعی اثرگذار است.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: امروز شکافی میان علوم انسانی و جهان دیده می‌شود که داده‌وارسازی علوم انسانی است. تبدیل آموزه‌های علوم انسانی به داده‌های قابل پردازش، هوشمندسازی، دیده‌بانی ارزیابی و تحلیل تغییرها و تحول‌های انسانی به شکل بلادرنگ؛ ارتقای بهره‌وری و کارایی دانشمندان است که فهم و تبیین پیچیدگی‌های حاکم بر مسائل و موضوع‌های علوم انسانی و سرعت بخشیدن به فرآیندهای پژوهش و دستیابی به اثربخشی و کارآمدی را مطرح می کند. امروز هوش مصنوعی مرگ تئوری‌ها را رقم می‌زند. تعالی بخشیدن به تصمیم‌گیری به منزله ارائه بینش و پیش بینی براساس تجزیه و تحیل داده‌هاست. فهم شبکه ارتباطی میان موضوعات و زمینه‌های متفاوت شکل‌دهنده به واقعیت‌ها را در پی دارد. همچنین ایجاد فرصت‌های پژوهشی نوین مطرح است که تجزیه و تحلیل و شناسایی الگوهای حاکم بر کلان داده‌ها را در پی دارد و علوم انسانی دیگر نمی‌تواند در این حوزه نقشی داشته باشد.

حسینی‌مقدم اظهار کرد: ماشین‌های مصنوعی امروز بازی را تعیین می‌کنند و عدالت و برابری را مشخص می‌کنند و حتی جرم را تعیین می‌کنند. اگر هوش مصنوعی به اشتباه تشخیص دهد، علوم انسانی باید تلاش کند تا انسان را در دایره نگه دارد و اصلاح و کنترل داشته باشیم و انسان در مدار باید باشد. علوم انسانی می‌تواند کمک کند تا حریم خصوصی ما حفظ شود. علوم انسانی یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای اعتلای بشریت می‌تواند انجام دهد این است که جلوی سوگیری ماشین‌ها گرفته شود.

او همچنین تاکید کرد: رویکرد بین رشته‌ای، بین فرهنگی و بین‌المللی برای فهم واقعیت‌ها از جمله نکته‌‌های دیگری است که علوم انسانی می‌تواند در آن نقش داشته باشد. امروز بچه‌ها باید مهارت زندگی کردن را یاد بگیرند و دیگر دانشگاه‌ها این وظیفه را برعهده ندارند. اگر تصور کنیم که دانشگاه بود و بچه‌ها علوم انسانی خواندند شکاف مهارتی ایجاد می‌شود، چرا که نمی‌توانند با داده‌ها کار کنند. یکی دیگر از اتفاق‌هایی که رخ می‌دهد مقاومت در برابر داده‌هاست. علوم انسانی اگر مشارکت خوبی داشته باشد می‌توان جلوی سوگیری و تبعیض را گرفت. هوش مصنوعی می‌تواند جلوی بسیاری از معضلات جامعه مسئولیت پذیری را ارتقاء دهد.

حسینی‌مقدم در پایان چند توصیح کرد: افزایش آگاهی، اجتماع‌های تخصصی علوم انسانی در حوزه هوش مصنوعی، بازنگری نظام آموزش علوم انسانی، ایجاد چارچوب‌های قانونی و اخلاقی برای استفاده از هوش مصنوعی، مشارکت موثر متخصصان علوم انسانی در طراحی و توسعه الگوریتم‌های کمتر تبعیض آمیز، تمرکز بر وظایف و مسئولیت‌های منحصر به افراد متخصصان علوم انسانی از جمله توصیه‌هایی است که در زمینه استفاده از هوش مصنوعی می‌توان از آن بهره گرفت.

نشست هم‌اندیشی علوم انسانی؛ از چیستی تا کارکردها روز پنج‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ با حضور جمعی از مدیران و پژوهش‌گران حوزه علوم انسانی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار