دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

خلبانانی با بیشترین رکورد پروازی در جهان

خلبانان هوانیروز با ثبت ۵۰۰ هزار ساعت پرواز در دفاع مقدس، رکورددار پرواز در جهان محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۶۳۸۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۷ - 18December 2023

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس: شروع جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹، برای نیرو‌های مسلح کشورمان به‌ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران آغازگر فصل دیگری بود؛ زیرا تا آن زمان ارتش درگیر جنگی به این شدت نشده بود. ارتش به واسطه برخورداری از نیرو‌های آموزش‌دیده و تجهیزات رزمی مناسب به‌عنوان اولین مدافعان کشورمان مقابل ارتش بعثی عراق اقدامات تدافعی لازم را اجرا کرد که در این رابطه می‌توان به نقش تأثیرگذار نیروی هوایی در بمباران مواضع ارتش متخاصم عراق اشاره کرد.

البته در کنار نیروی هوایی، هوانیروز ارتش نیز یکی از بازیگران مهم و تأثیرگذار صحنه نبرد بود؛ به نحوی که برابر آمار‌های موجود، این یگان نیروی زمینی در سال ۱۳۵۹ بیشترین رکورد پروازی را با ۴۶ هزار و ۹۸۲ ساعت از خود به جای گذاشته است.

بخش بالگردی نیروی زمینی ارتش که شامل شنوک، ۲۰۹، ۲۰۵، ۲۰۶ و ۲۱۴ می‌شود، توانستند در عملیات‌های آفندی و ضد آفند، هلی‌برن، امداد و نجات، ساعت‌های بسیاری را پرواز کنند و با فعالیت‌های بی وقفه خود از رزمندگان در خطوط مقدم و پشتیبانی جبهه‌ها حمایت‌های لازم را به عمل آورند؛ به عبارت دیگر «هوانیروز در دفاع مقدس ۵۰۰ هزار ساعت عملیات انجام داده که این عدد در جهان رکورد محسوب می‌شود».

خلبانانی با بیشترین رکورد پروازی در جهان

در این مدت، بیشترین ساعت پروازی را خلبانان بالگرد‌های ۲۱۴ انجام دادند؛ زیرا این مدل بالگرد می‌تواند می‌تواند ۱۴ نفر یا شش برانکارد را با خود حمل کند؛ از این روی، بالگردی چندمنظوره محسوب می‌شود که در طول جنگ و سال‌های پس از آن آمار بیشترین پرواز را از آنِ خود کرده است.

در مقابل بالگرد «شنوک» کمترین میزان پرواز را داشته که علت آن ویژگی خاص این نوع بالگرد است؛ «شنوک» بالگردی برای ترابری و پشتیبانی است؛ به همین جهت می‌تواند تا ۵۵ نفر را با خود جابه‌جا کند؛ به‌عنوان مثال در عملیات فتح‌المبین، خلبانان هوانیروز با استفاده از بالگرد‌های شنوک موفق شدند با انتقال نیرو به پشت خطوط ارتش عراق، ضمن تصرف مقر فرماندهی آن‌ها، آتش توپخانه‌های عراق را نیز در آن منطقه عملیاتی خاموش کنند.

از سوی دیگر همان‌گونه که بیشترین ساعت پرواز بالگرد‌های نیروی زمینی ارتش در سال ۱۳۵۹ بود، کمترین ساعت پرواز نیز در سال ۱۳۶۵ با ۲۰ هزار و ۸۴۸ ساعت پرواز انجام شد؛ البته هرچه به سمت پایان جنگ نزدیک شدیم، میزان ساعت پرواز خلبانان بالگرد‌ها نیز افزایش یافت به نحوی که در سال ۱۳۶۷ که سال پایانی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است، خلبانان هوانیروز ۲۸ هزار و ۶۷۱ ساعت پرواز کردند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار