پنتاگون: انتظار داریم ائتلاف دریای سرخ گسترش یابد

یک مقام وزارت دفاع آمریکا مدعی شد که ائتلاف دریایی تحت رهبری این کشور در دریای سرخ گسترش خواهد یافت.
کد خبر: ۶۳۹۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ - 22December 2023

پنتاگون: انتظار داریم ائتلاف دریای سرخ گسترش یابدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا مدعی شد که حملات حوثی‌ها (نیرو‌های مسلح یمن) بر اقتصاد دنیا اثر گذاشته و کشتی‌رانی تجاری را تهدید می‌کند.

وی گفت که آمریکا رایزنی‌های نزدیک با متحدان و شریکانش را ادامه خواهد داد و انتظار دارد که ائتلاف دریای سرخ گسترش پیدا کند.

انصارالله یمن که در حال حاضر کنترل بخش زیادی از این کشور را در اختیار دارد از زمان آغاز حملات اسرائیل در غزه اعلام کرده کشتی‌های تحت مالکیت یا تحت پرچم و یا عازم اسرائیل را در دریای سرخ هدف حمله قرار می‌دهد. انصارالله با وجود این تصریح کرده که دریای سرخ برای سایر کشتی‌ها امن است.

پایگاه خبری آکسیوس نزدیک به منابع آمریکایی و صهیونیستی هفته پیش گزارش داده بود تهدید‌ها و حملات ارتش یمن در روز‌های گذشته موجب طولانی‌تر و گران‌تر شدن سفر کشتی‌های اسرائیلی شده است.

به نوشته آکسیوس در چند هفته گذشته کشتی‌هایی که عازم دیگر بنادر در خارج از اسرائیل بوده‌اند هم مجبور شده‌اند از مسیر‌های طولانی‌تری استفاده کنند تا هدف حملات یمنی‌ها واقع نشوند.

در هفته‌های اخیر، به موازات شدت گرفتن حملات اسرائیل در غزه، ارتش یمن نیز عرصه را بر کشتی‌های اسرائیلی که قصد عبور از تنگه باب‌المندب در دریای سرخ دارند تنگ‌تر کرده است.

مقام‌های آمریکا و اسرائیل تا کنون نتوانسته‌اند راهکاری برای مقابله با ارتش یمن پیدا کنند. پایگاه آکسیوس در گزارش دو هفته پیش خود به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی مدعی شده بود کابینه جنگی نتانیاهو تصمیم گرفته فعلاً از دادن پاسخ نظامی به اقدامات انصارالله یمن در دریای سرخ علیه کشتی‌های اسرائیلی خودداری کند.

دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از چندین کانال برای انصارالله پیام فرستاده و از آن‌ها خواسته حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ را متوقف کنند.

اما نوشته مقام‌های آمریکایی اذعان می‌کنند که این هشدار‌ها تاکنون تأثیری بر روی حوثی‌ها (انصارالله) نداشته و آن‌ها از شدت حملات خود نکاسته‌اند.

تشکیل یک ائتلاف جدید دریایی از جمله دیگر گزینه‌هایی است که آمریکا و اسرائیل با تشکیل آن قصد دارند به مقابله با ارتش یمن بپردازند. با وجود این، عدم مشارکت عربستان سعودی و امارات موجب شده موفقیت این طرح نیز در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله روز سه‌شنبه گفت که حملات نیرو‌های مسلح یمن صرف‌ نظر از اینکه ائتلاف آمریکایی تشکیل شود یا خیر ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار