مهمانان خارجی در اختتامیه «سینماحقیقت» چه گفتند؟

غزه را در قلبتان نگه دارید

یکی از بخش‌های مهم اختتامیه هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» اظهار نظرها، صحبت‌های مهمانان و داوران بین‌المللی با تمرکز بر حوادث غزه بود.
کد خبر: ۶۴۰۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹ - 25December 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اختتامیه‌ها، با صحبت‌ها و اظهار نظرهای برگزیدگان یا داوران و مهمانان به یادماندنی می‌شوند. در اختتامیه هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حرف‌های جالبی روی سن زده شد که بخشی از آنها را مرور می‌کنیم.

*عاید نباء فیلمساز فلسطینی پس از دریافت لوح تقدیر وائل الدحدوح (خبرنگار الجزیره در غزه) گفت: جشنواره «سینماحقیقت» به هدفش که نشان دادن حقیقت است، عمل کرده است. غزه بخش مهمی از جشنواره بود. اینجا مستند یک کنش مقاومتی است، ما با وائل ‌الدحدوح تماس گرفتیم و او می‌داند ما امروز درباره‌اش در جشنوراه «سینماحقیقت» صحبت کرده‌ایم. فلسطینی‌ها در مقابل سوال آزادی یا مرگ قرار گرفته‌اند. آنها آزادی را تا پای جان انتخاب کرده‌اند. همه شما مردم غزه را در قلبتان نگه دارید و به احترام مردم غزه از جای برخیزید.

*شهیدالعلم عکاس بنگلادشی گفت: حالا که من اینجا ایستاده‌ام، مردم در فلسطین در حال کشته شدن هستند. هفتاد و پنجمین روز از این بحران سپری شده. دلیل این اتفاق تنها زیرپا گذاشتن قانون‌های بین‌المللی یک کشور نیست، بلکه از سکوت کشورهای دیگر نیز ناشی می‌شود. من نمایشگاهی در آلمان داشتم که به دلیل حمایتم از مردم فلسطین تعطیل شد. حمایت من از فلسطین مساله‌ای نه مربوط به دین که مربوط به وجدان است. من نه تنها در کنار فلسطینیان می‌ایستم که می‌گویم قهرمان‌ها آرزو دارند، مثل فلسطینی‌ها باشند.

*آرلین کلمشا استاد دانشگاه و پژوهشگر برزیلی با اشاره به اتفاقات غزه گفت: لحظه‌های ملاقات ما و این مراسم، بسیار تراژیک است و کودکان بسیاری در غزه کشته می‌شوند. ما به عنوان فیلمساز نباید اجازه بدهیم که فلسطین دوباره فراموش شود تا حقوق بشر دوباره به فلسطین تاریخی بازگردد. یکی از دغدغه‌های روشنفکر فلسطینی ادوارد سعید بخشیدن صدا به فلسطینیانی بود که صدا از آن‌ها سلب شده است. نویسنده‌ای لبنانی می‌گوید درباره مردم فلسطین باید سکوت را به کلمات تبدیل کرد. امروز صدای فلسطین، فریادی برای پایان ظلم و جنگ است. صدای آنها باشید.

*هانا پولاک لهستانی در صحبت‌های کوتاه خود پس از اهدا جوایز بخش بین الملل گفت: امیدوارم همه مردمان دنیا در صلح زندگی کنند. فیلم مستند تصویر دقیق‌تری برای چگونگی مواجه با مشکلات جهانی ارائه می‌دهد. فیلم‌های حاضر در جشنواره به ما آگاهی بسیاری درباره خیلی از مسائل داد و از این بابت ازهمه دوستان تشکر می‌کنم.

*جیمز لانگلی مستندساز آمریکایی گفت: این روزها جهان به گفتگو و تعامل نیاز دارد، مردم آمریکا واقعیت را درباره غزه نمی‌دانند و اگر می‌دانستند سکوت نمی‌کردند. زمانی که من به نوار غزه رفتم اوایل ظهور دوربین دیجیتال بود و ثبت تصویر کار سختی بود. اما امروز با تغییر تکنولوژی دیدگاه دنیا نسبت به این موضوع تغییر کرده است زیرا می‌توان با بهترین کیفیت فیلم‌هایی از وضعیت بغرنج مردم غزه را مشاهده کرد.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» شنبه دوم دی ماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار